List św. Pawła do Kolosan 1:15

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

1:15 Który jest obrazem Boga niewidzialnego i pierworodny wszystkich rzeczy stworzonych.

Komentarz

  • On jest obrazem:
    1. Wodzem wszystkich innych gwiazd porannych.[1]
    2. Widzimy Oblubienicę uczynioną „podobną do Niego” (1 Jana 3:2).[2]
    3. On prosił jedynie o przywrócenie Go do stanu, w jakim był wcześniej, ale Ojciec „wielce Go wywyższył”, wysoko ponad poprzednią chwałę.[3]
    4. Bezpośredni obraz niewidzialnego Boga.[4]
    5. Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka1 Kor. 15:49.[5]
    6. Dla nas.[6]
  • Boga niewidzialnego:
    1. Niebieski Ojciec nie ma początku, lecz od wieczności do wieczności jest ten sam.[7]
    2. Wyraźnie wskazuje to na fakt, że gdy tylko stworzenia narodzą się z ducha, będą również niewidzialne.[8]
  • Pierworodnym:
    1. Jedyne bezpośrednie stworzenie Ojca.[9]
    2. Jako Logos, „początek stworzenia Bożego” (Obj. 3:14).[10]
    3. Ja jestem alfa i omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec bezpośredniego stworzenia przez Ojca (Obj. 22:13).[11]
    4. Zupełnym początkiem Boskiego działania był Logos.[12]
    5. Gdy Bóg stworzył Wielką Istotę, odpoczął. Od tego czasu Jego moc była wykonywana przez Pana Jezusa.[13]
    6. On dokonał wielkiego dzieła stworzenia, ale On sam był pierwszym z wszelkiego, bezpośredniego stworzenia Bożego.[14]
    7. Jezus był po prostu tym, czym mówił, że jest: Synem, posłanym przez Boga, jednorodzonym z Ojca, pierworodnym wszelkiego stworzenia.[15]
    8. Dosłownie, „pierwszym wywiedzionym z wszelkiego stworzenia”.[16]
    9. Okoliczność, że nasz Pan Jezus istniał, zanim stał się człowiekiem, w bardziej wywyższonej naturze i stanie, jest jasno pokazana w Piśmie Świętym.[17]
    10. Wielki Mesjasz był z Ojcem przed rozpoczęciem dzieła stworzenia.[18]
    11. On nie tylko był pierwszym z Bożego stworzenia, ale i ostatnim.[19]
    12. On zna Boży charakter dłużej, w sposób bardziej pełny i bliski niż jakakolwiek inna istota.[20]
    13. Zrodzony przed wszelkim stworzeniem.[21]
    14. Główny.[22]
    15. Nie popiera to dogmatu trynitarnego.[23]
    16. Unitarianie zaprzeczają, że istniał On przed poczęciem w Marii.[24]
    17. Który potem stał się człowiekiem, Jezusem.[25]
    18. Jezus w swej przedludzkiej egzystencji.[26]
    19. Psalmista mówi o nim jako o synu Jehowy, pierworodnym, najwyższym wśród królów ziemiPsalm 89:28.[27]
    20. Zapis ten jest zgodny z Jan 1:1-3, który mówi, że Jego historia datuje się od samego początku.[28]
    21. Jezus był stworzony najpierw.[29]
    22. Wydaje się, że Jednorodzony nie myślał szczególnie o obiecanej chwale.[30]
    23. Nie jest to zgodne z teorią, że Jezus rozpoczął swe istnienie jako syn Józefa.[31]
    24. Poprzedza On wszelkie rzeczy.[32]
  • Wszelkiego stworzenia:
    1. Całego stworzenia.[33]
    2. Słowo „wszelkiego” pochodzi z greckiego słowa oznaczającego „wszystko”.[34]

Przypisy

  1. R-1686:2
  2. R-1210:6
  3. R-1161:5
  4. R-361:6
  5. R-41:3
  6. R-1340:5
  7. R-1514:6
  8. R-237:1
  9. R-5992:6; R-4107:2; R-1599:1; R-1278:3
  10. F-18; R-5972:3; R-1642:1; R-1609:3; R-1247:2; R-1125:3; SM-659
  11. R-5748:1; R-4098:1; R-1599:1
  12. R-5351:3
  13. R-5239:1
  14. R-4964:3
  15. R-2773:3
  16. R-1904:5
  17. R-1673:3
  18. R-1583:1; SM-483
  19. R-1514:6; Szablon:PŻ
  20. R-1125:3
  21. R-1060:4; R-446:5
  22. R-803:1
  23. R-560:3
  24. R-505:2
  25. R-421:3; R-338:2
  26. PD-54/67
  27. SM-491
  28. NS257-1-{{{3}}}; Q-374.6
  29. Szablon:PŻ
  30. NS438-6-{{{3}}}
  31. Szablon:OV
  32. Q-746.3
  33. E-86; R-1063:5
  34. R-838:3