Ewangelia św. Mateusza 3:6

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 13:17, 9 paź 2015 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Mat.|3:6|BG}} {{Komentarz}} *'''Chrzczeni''' *: Żydzi nie praktykowali chrztu. Cały naród był uznawany za ochrzczonych w Mojżesz|Mo...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

3:6 I byli chrzczeni od niego w Jordanie, wyznawając grzechy swoje.

Komentarz

  • Chrzczeni
    Żydzi nie praktykowali chrztu. Cały naród był uznawany za ochrzczonych w Mojżeszu, w obłoku i w morzu 1 Kor. 10:1-2.[1]
    Symbol poprawy lub obmycia i oczyszczenia z grzechu.[2]
    Chrzest Janowy był chrztem szczególnym, dla szczególnej przyczyny, a nie kwestią przyjęcia ludzi z zewnątrz, ponieważ on nie zakładał przyjęcia kogokolwiek.[3]
    Nie w Chrystusie. Byli już ochrzczeniu w Mojżeszu. Ale, żałujcie, ochrzcijcie się i zmyjcie z siebie grzechy.[4]
    Nie „Żydzi prawdziwi”, ale ci, którzy przyznali się do tego, że żyli w grzechu.[5]
    Chrzest Janowy nie był chrztem chrześcijańskim, chociaż dla Żydów, którzy go przestrzegali, mógł się jemu równać; byliby oni wtedy przeniesieni w Chrystusa po dniu Pięćdziesiątnicy.[6]
    Chrzest Janowy” był skierowany jedynie do Żydów i był zupełnie inny od tego, który był wyznaczony dla powołanych spośród pogan.[7]
    Przyznanie się do żalu za grzechy, obmycie się z grzechów.[8]
    Nie mamy podstaw, żeby przypuszczać, iż którykolwiek z uczniów, poza Pawłem, uczestniczył w tym chrzcie, ponieważ nie pochodzili oni ze środowiska, które było wówczas uważane za grzeszne.[9]
    Chrzest w wodzie nie dawał odpuszczenia grzechów, przywracał jednak grzesznika do stanu harmonii z Boskim planem dla Izraela.[10]
    Chrzest na odpuszczenie grzechów dla Żydów nie jest już skuteczny, ponieważ szansa została im odebrana, sposobność, w której mieliby pierwszeństwo przed poganami.[11]
    Nie właściwe oczyszczenie z winy. Jedynie krew Chrystusa mogła zmyć grzech.[12]
    Nie wiemy, czy chrzest będzie praktykowany w nowej dyspensacji. Może istnieć jako symbol obmycia z grzechu lub jako symbol poświęcenia.[13]
    Samo słowo oznacza bycie zanurzonym tak, jak jest to w pełni przyjęte przez największych egzegetów – Katolickich, Protestanckich, Angielskich i Niemieckich. (Poparte 15 cytatami).[14]
  • Przezeń
    Wielu spośród tych, którzy przyjęli Jezusa, przyjęło wcześniej Jana.[15]
  • Wyznając grzechy swoje
    W ten sposób ponownie przyszli do harmonii z Mojżeszem, typem na Chrystusa, w którym kiedyś zostali ochrzczeni.[16] Rozpoznali grzech.[17]
    Jakie grzechy? Wszystkie wykroczenia przeciwko prawu Mojżeszowemu, przeciwko przymierzu zakonu, wszystkie występki ,które popełnili, a których można było uniknąć. Ludzie obmywali swoje własne grzechy, figuralnie. Jan Chrzciciel ich nie obmywał.[18]

Przypisy

  1. HG-254
  2. SM-643
  3. Q-32.3
  4. Q-33.5
  5. HG-254
  6. R-5964:6
  7. R-2417:3
  8. R-5963:1, R-4543:2, R-3292:3
  9. Q-34.T
  10. R-5963:4
  11. R-5963:6
  12. R-5963:1
  13. R-5964:3
  14. NS56-3-6
  15. R-3292:4
  16. F-432, R-5963:4, Szablon:RQ
  17. NS49-5-{{{3}}}
  18. R-5963:1