Ewangelia św. Mateusza 6:7
6:7 A modląc się, nie bądźcie wielomówni, jako poganie; albowiem oni mniemają, że dla swojej wielomówności wysłuchani będą.
Komentarz
- A modląc się
- Modlitwa powinna być skierowana do Pana, nigdy do publiczności, powinna być prosta, żarliwa i nie musi być długa.[1]
- Nie bądźcie wielomówni
- Wielomówstwo nieuzasadnione okolicznościami modlitwy godnej zaakceptowania.[2]
- Niewłaściwa modlitwa.[3]
- Oficjalna prośba o to, czego nie oczekujemy.[4]
- Nie tylko daremne wielomówstwo, lecz bez korzyści, wskazujące na niski stopień duchowego rozwoju, niedoskonałą wizję Boga i niedoskonałe z nim stosunki.[5]
- Powinniśmy być w stanie widzieć ogromną różnicę pomiędzy daremnym wielomówstwem pogan, a „wytrwałością w modlitwie” Rzym. 12:12 oraz „nie ustawaniem w modlitwie” Łuk. 18:1. [6]
- Jednakże nasze modlitwy „przyjdź Królestwo Twoje” powtarzane tydzień po tygodniu, rok po roku, stulecie po stuleciu są słuszne. Znużenie lub osłabnięcie w modlitwie nie byłoby rzeczą właściwą.[7]
- Jak poganie
- Składając wielkie supliki, tak jak gdyby ich Bóg spał lub był obojętny.[8]
- Poganie za pomocą bębenków modlitewnych, Rzymsko katolicy za pomocą różańców, niektórzy z protestantów za pomocą długich instrukcji modlitewnych do Wszechmocnego.[9]
- Wszyscy poganie lub nie-Żydzi, którzy nie opuścili świata i przyszli do relacji przymierza z Bogiem przez Chrystusa.</ref>R-5021:6</ref>
- Dla swej wielomówności
- Modlitwa prywatna może trwać, ile tylko chcemy, natomiast modlitwa publiczna powinna być krótka i treściwa.[10]
- Dając w ten sposób dowód swej ambicji, aby być uznawanym za pobożnych, wkładając wysiłek, aby wywrzeć wrażenie raczej na ludziach, niż utrzymać społeczność z Ojcem Niebieskim.<[11]
- Przykład modlitwy, jaki zostawił, jest bardzo krótki. Pomimo tego, w zależności, jak odczuwamy wagę wielkiej pracy, jakiej mamy przywilej być uczestnikami, nasze serca powinny być i będą pociągane do chwil duchowej społeczności.[12]
- Nie zgadzamy się ze zwyczajami, jakie mają niektórzy, którzy udają, iż zwracają się do Boga, podczas gdy tak naprawdę zwracają się do słuchaczy.[13]
- Dołóżmy zatem starań, aby przedstawiać Bożą prawdę w całej jej prostocie i pięknie, mając ufność, iż tkwiąca w niej moc odnajdzie we właściwym czasie drogę do każdego serca.[14]