Ewangelia św. Mateusza 11:28
11:28 Pójdźcie do mnie wszyscy, którzyście spracowani i obciążeni, a Ja wam sprawię odpocznienie;
Komentarz
- Pójdźcie do mnie
- A nie do jakiejś sekty.[1]
- To jest apel do rozsądku.[2]
- To jest wołanie do słabych, załamanych, obciążonych, niepocieszonych.[3]
- Wezwanie do podążania za Chrystusem.[4]
- Wezwanie i zaproszenie do wiary w Pana, do przejścia na Jego stronę i przyjęcia okupu, jaki złożył za człowieka, wyzwalając ludzkość spod jarzma grzechu i śmierci.[5]
- Nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie. – Jan 14:6 Zaproszeni do naśladowania Pana nie są godzeni symboliczną strzałą i mieczem, w przeciwieństwie do Jego nieprzyjaciół.[6]
- Wszyscy, którzy jesteście spracowani
- Pan nie wzywa biernych i próżnych.[7]
- Może być to odwołanie do pracujących na roli, itp., jednak szczególnego znaczenia nabiera w odniesieniu do tych, którzy pracują nad sobą.[8]
- Pismo Święte adresowane jest – przede wszystkim – do spracowanych, obciążonych i zrozpaczonych, a nie ambitnych i obiecujących.[9]
- Słabi i załamani.[10]
- Generalnie świat koncentruje się na teraźniejszości, pracując na rzecz spraw przyziemnych i niemal w ogóle nie mając wiary w szacunek do tego, co ma nadejść w przyszłości.[11]
- Nie wszyscy słabi, ale ci ubodzy materialnie, o słabym charakterze i wpływach, których pozorne wady i nieszczęścia sprzyjają budowaniu i rozwijaniu pokornej postawy.[12]
- Którzy jako członkowie upadłej rasy próbują dokonać niemożliwego – zachować Prawo Boże.[13]
- Są dwie grupy spracowanych: pracujący na rzecz spraw przyziemnych świat oraz naśladowcy Pana, którzy nie zabiegają o pokarm, który ginie, ale o pokarm, który trwa, o pokarm żywota wiecznego. – Jan 6:27 [14]
- Wy, którzy poświęcacie się służbie dla Pana.[15]
- I obciążeni
- Nad którymi ciąży jarzmo Przymierza Zakonu.[16]
- Albo Żydzi obciążeni jarzmem Zakonu, albo poganie obciążeni jarzmem Szatana.[17]
- Jedyne, bezpośrednie zaproszenie dane przez Pana było skierowane do znużonych światem, obciążonych trudami, zniszczonych i zaniedbanych.[18]
- Wzgardzeni i pełni żalu.[19]
- Odczuwający ciężar grzechu, niedoskonałości i śmierci.[20]
- Znający znaczenie grzechu i degradacji.[21]
- Niepocieszeni i niezadowoleni.[22]
- Zmęczeni, znużeni i niemalże onieśmieleni swoją porażką.[23]
- Nie tylko własną niedoskonałością, ale również słabością bliskich osób oraz tych ludzi wokół nas, którzy wywierają na nas wpływ.[24]
- Zniszczenie i upadek ziemskich nadziei czyni nas zdolnymi do poznania nauk Pana i otwartymi na ich przesłanie.[25]
- Żydzi znajdowali się pod jarzmem narodu rzymskiego, jednak w tym wypadku chodzi o jarzmo wiary – jarzmo Zakonu.[26]
- W dzisiejszym Chrześcijaństwie istnieje klasa nie będąca pod Zakonem a jednak zdająca sobie sprawę z prawa, zasad i standardów Boskiej sprawiedliwości i pragnąca prowadzić swe życie zgodnie z nimi.[27]
- Ja wam dam ukojenie
- Usprawiedliwienie.[28]
- Błogosławieństwo usprawiedliwienia poprzez wiarę jest zwyczajnie po to, żeby dopasować i przygotować nas do wzięcia na swoje barki jarzma i podążenia za przykładem Pana w służbie dla [Bóg|Ojca]].[29]
- Jedynym sposobem na uzyskanie ukojenia przez znużonych jest poprzez zjednoczenie się z Chrystusem.[30]
- W bezustannej pogoni grzechu i egoizmu nie ma miejsca na ukojenie serca; czasami jednak doświadczenia te wiodą znużonych do Tego, który potrafi nieść grzechy.[31]
- Smutek i rozpacz są niezbędne, abyśmy umieli docenić ukojenie, które daje nam Bóg.[32]
- Jedynie odczuwający potrzebę ukojenia potrafią docenić zaproszenie.[33]
- Naśladowcy Pana odczuwają pokój i ukojenie umysłu dzięki znajomości Boskiego charakteru i zamiarów.[34]
- Chcę i potrafię pomóc wam przyjść do Ojca.[35]
- Z pełnym zabezpieczeniem, że wniósł okup zarówno za Żydów, jak i pogan – za wszystkich.[36]
- Ukojenie to nie polega na ogólnie pojmowanej doczesnej pomyślności i uwolnieniu od trosk, trudów i restrykcji.[37]
- Nowy rodzaj pracowników na świecie, naśladowcy Jezusa, z nowymi nadziejami, ambicjami i dążeniami, spokojem oraz radością znacznie przerastającymi wszystko, co czuli i posiadali do tej pory.[38]
- Błogosławione ukojenie wolności od jarzma gnębiciela.[39]
- Oznacza to dla nas otarcie łez, uwolnienie w dużej mierze od naszych cierpień.[40]
- Obecny odpoczynek w wierze zostanie systematycznie wyparty przez prawdziwy odpoczynek Królestwa.[41]
- Waszym duszom
- Teraz; i będziecie przygotowani do otrzymania ukojenia niebieskiego jako „współdziedzice” z Chrystusem w jego Królestwie Niebieskim.[42]
- Nawet mimo tego, że On sam nie miał miejsca, gdzie głowę skłonić (Mat. 8:20). [43]
- Spośród wszystkich ksiąg na świecie to Biblia daje pocieszenie i pociechę zrozpaczonym.[44]
- Wypełni się to w szczególny sposób podczas Wieku Tysiąclecia.[45]
Przypisy
- ↑ C-186, HG-694
- ↑ R-5422:3
- ↑ R-5075:6
- ↑ Szablon:OV
- ↑ NS379-6-{{{3}}}
- ↑ SM-53
- ↑ R-1764:3
- ↑ HG-746
- ↑ Szablon:CR, NS488-1-{{{3}}}
- ↑ R-5075:6
- ↑ Szablon:CR
- ↑ HG-746
- ↑ R-315:2
- ↑ Szablon:CR, NS482-5-{{{3}}}
- ↑ R-245:4
- ↑ R-1728:5, R-5885:3, R-2625:2, R-1540:2
- ↑ R-2625:3
- ↑ R-108:2
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-2625:2, {{R|5886|2, R-5737:3
- ↑ HG-746
- ↑ R-5075:6
- ↑ R-1733:5, R-975:2
- ↑ NS380-3-{{{3}}}
- ↑ Szablon:CR, NS488-2-{{{3}}}
- ↑ R-5885:2
- ↑ NS381-2-{{{3}}}
- ↑ R-5105:5, R-4579:6, R-2625:2, Q-66.1
- ↑ R-2625:5
- ↑ PD-14, SM-53
- ↑ R-4932:4
- ↑ R-5003:6
- ↑ R-108:2
- ↑ R-5403:2
- ↑ R-5422:3
- ↑ R-975:2
- ↑ R-1961:5
- ↑ Szablon:CR
- ↑ R-902:2
- ↑ NS693-6-{{{3}}}
- ↑ HG-747
- ↑ R-4599:6
- ↑ R-1063:2
- ↑ Szablon:CR
- ↑ B-40