List św. Pawła do Kolosan 2:16

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 15:18, 11 gru 2015 autorstwa Filip (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Kol.|2:16|BG}} {{Komentarz}} *'''Niechże was tedy nikt''': *#Ponieważ nasz Pan uwolnił zarówno was, pogan jak i nas, Żydów.<ref>{{R|1734...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

2:16 Niechajże was tedy nikt nie sądzi dla pokarmu, albo dla napoju; albo z strony święta, albo nowiu miesiąca, albo sabatów,

Komentarz

  • Niechże was tedy nikt:
    1. Ponieważ nasz Pan uwolnił zarówno was, pogan jak i nas, Żydów.[1]
    2. Wielu chrześcijan zdaje się mieszać Żydowskie Przymierze z chrześcijańskim. Wielu jest potępianych przez ich własne sumienie w przedmiocie niedzieli jako sabatu, ponieważ rzadko kiedy żyją zgodnie z wymogami Zakonu co do tego dnia.[2]
    3. Nowe Stworzenie nie jest pod Zakonem, ale pod łaską.[3]
    4. Mamy doceniać i strzec naszej wolności w Chrystusie.[4]
    5. Prawo Mojżeszowe ze wszystkimi jego formami i ceremoniałami przeminęło, nikt nie jest już pod jego władzą.[5]
  • Nie sądzi:
    1. Wszyscy, którzy są w Chrystusie, mają wolność, jeżeli chodzi o święta, nowie i sabaty według Zakonu.[6]
    2. Jeżeli ktokolwiek zamierza sądzić drugiego w tych kwestiach, taki narusza bezpośrednie przykazanie Pana.[7]
  • Święta:
    1. Dni uświęcone Zakonem, jego czasy i chwile[8]
    2. Obraz duchowych prawd należących do Wieku Ewangelii.[9]
    3. Apostoł nie pragnął korzystać ze swej wolności, za wyjątkiem relacji między Panem a sobą.[10]
    4. Nowie księżyca i sabaty z pewnością nie okazałyby się przeszkodą dla Chrześcijan w czasie dosłownej ucieczki w czasie zimy (por. odmiennie Mat. 24:20-22).[11]
  • Sabatu:
    1. Chrześcijanin uwolniony od Zakonu, traktuje każdy dzień tak samo.[12]
    2. Czwarte przykazanie w Zakonie nadanym przez Mojżesza mówiło, że ten dzień odpocznienia miał być traktowany jako poświęcony Panu.[13]
    3. Określenie „sabat” oznaczało odpoczynek.[14]
    4. Obchodzimy ten dzień jako zagwarantowany prawem krajowym, radując się pełni wdzięczności za tak sprzyjający czas na wielbienie Pana i badanie Pisma. Nie obchodzimy go jednak z uwagi na sabat żydowski.[15]
    5. Duchowy Izraelita, choć wolny od Zakonu, to jednak powinien korzystać z wszelkich sposobności sprzyjających jego duchowemu odpoczynkowi, zachowywaniu sabatu.[16]
    6. Nie może tu chodzić o jakąś z dorocznych okazji również nazywanych sabatami, ponieważ te św. Paweł już objął słowem „święta”.[17]

Przypisy

  1. R-1734:6
  2. R-2119:3
  3. F-382
  4. R-974:4
  5. R-1499:2
  6. R-975:1
  7. Q-824.T
  8. R-598:6
  9. F-228
  10. R-2118:6
  11. D-579
  12. R-1557:3
  13. R-1499:4
  14. R-1499:4
  15. R-812:1
  16. R-2534:5
  17. HG-582