List św. Pawła do Kolosan 2:16
2:16 Niechajże was tedy nikt nie sądzi dla pokarmu, albo dla napoju; albo z strony święta, albo nowiu miesiąca, albo sabatów,
Komentarz
- Niechże was tedy nikt:
- Ponieważ nasz Pan uwolnił zarówno was, pogan jak i nas, Żydów.[1]
- Wielu chrześcijan zdaje się mieszać Żydowskie Przymierze z chrześcijańskim. Wielu jest potępianych przez ich własne sumienie w przedmiocie niedzieli jako sabatu, ponieważ rzadko kiedy żyją zgodnie z wymogami Zakonu co do tego dnia.[2]
- Nowe Stworzenie nie jest pod Zakonem, ale pod łaską.[3]
- Mamy doceniać i strzec naszej wolności w Chrystusie.[4]
- Prawo Mojżeszowe ze wszystkimi jego formami i ceremoniałami przeminęło, nikt nie jest już pod jego władzą.[5]
- Nie sądzi:
- Wszyscy, którzy są w Chrystusie, mają wolność, jeżeli chodzi o święta, nowie i sabaty według Zakonu.[6]
- Jeżeli ktokolwiek zamierza sądzić drugiego w tych kwestiach, taki narusza bezpośrednie przykazanie Pana.[7]
- Święta:
- Dni uświęcone Zakonem, jego czasy i chwile[8]
- Obraz duchowych prawd należących do Wieku Ewangelii.[9]
- Apostoł nie pragnął korzystać ze swej wolności, za wyjątkiem relacji między Panem a sobą.[10]
- Nowie księżyca i sabaty z pewnością nie okazałyby się przeszkodą dla Chrześcijan w czasie dosłownej ucieczki w czasie zimy (por. odmiennie Mat. 24:20-22).[11]
- Sabatu:
- Chrześcijanin uwolniony od Zakonu, traktuje każdy dzień tak samo.[12]
- Czwarte przykazanie w Zakonie nadanym przez Mojżesza mówiło, że ten dzień odpocznienia miał być traktowany jako poświęcony Panu.[13]
- Określenie „sabat” oznaczało odpoczynek.[14]
- Obchodzimy ten dzień jako zagwarantowany prawem krajowym, radując się pełni wdzięczności za tak sprzyjający czas na wielbienie Pana i badanie Pisma. Nie obchodzimy go jednak z uwagi na sabat żydowski.[15]
- Duchowy Izraelita, choć wolny od Zakonu, to jednak powinien korzystać z wszelkich sposobności sprzyjających jego duchowemu odpoczynkowi, zachowywaniu sabatu.[16]
- Nie może tu chodzić o jakąś z dorocznych okazji również nazywanych sabatami, ponieważ te św. Paweł już objął słowem „święta”.[17]