List św. Pawła do Rzymian 1:18
1:18 Bo gniew Boży objawia się z nieba przeciwko wszelkiej niepobożności i niesprawiedliwości tych ludzi, którzy zatrzymują prawdę Bożą w niesprawiedliwości.
Komentarz
- Albowiem gniew Boży
- Jako odpłata za ich złe postępowanie.[1]
- Cały okres czasu od chwili upadku Adama słusznie nazywa się czasem gniewu Bożego.[2]
- Śmierć i całe zło, jakie jest obecnie dozwolone w stosunku do wszystkich sprawców, są manifestacjami Bożego gniewu, który będzie również później objawiony w czasie wielkiego ucisku.[3]
- Przyszedł on przez nieposłuszeństwo naszych pierwszych rodziców; jedynymi, którzy uszli tego gniewu, są nieliczni święci, poczęci z ducha świętego.[4]
- Zły nie ujdzie kary – Przyp. 11:21; lecz gniew Boży jest zawsze sprawiedliwy, łagodzony przez miłosierdzie. Miłosierdzie jego trwa na wieki – Psalm 106:1, Psalm 107:1, Psalm 118:1-4, Psalm 136. [5]
- Objawia się
- Jest okazywana.[6]
- W różnorodny sposób, aby dać człowiekowi odczuć rzeczywisty ciężar potępienia wywołanego umyślnym przekroczeniem prawa.[7]
- W każdym kondukcie pogrzebowym, w każdym bólu i cierpieniu.[8]
- Jest okazywana w każdym działaniu lekarza i każdym szyldzie przedsiębiorcy pogrzebowego, w każdym karawanie, na każdym cmentarzu, w każdym kamieniu nagrobnym, w każdym wieńcu pogrzebowym i każdej oznace żałoby.[9]
- Czujecie i widzicie to wszędzie dookoła siebie w umieraniu naszego rodzaju.[10]
- Nie w przyszłym życiu i w płomieniach tortur, lecz w obecnym życiu i w obecnym czasie.[11]
- Co pokazane zostało w ukaraniu Ananiasza i Safiry.[12]
- 'Przeciwko wszelkiej bezbożności
- Nie tylko przeciwko najbardziej rażącym grzesznikom, ponieważ nawet najmniejsza niesprawiedliwość jest grzechem.[13]
- Tym samym jasne jest, że zarówno dziedzice jak i poddani Królestwa Bożego muszą posiąść ten rodzaj charakteru, który jest tak spłodzony jak i rozwinięty przez wiarę Ewangelii.[14]
- Przez nieprawość
- Przez niesprawiedliwość.[15]
- Ma on tu na myśli fakt posiadania znajomości prawdy, mimo iż nasze czyny nie są z nią w zgodzie. Życie wbrew prawdzie oznaczałoby tłumienie jej w nieprawości.[16]
- Możliwe byłoby dla kogokolwiek z nas odejść od ducha prawdy i zachowywać nadal pewną część jej znaczenia literalnego, oraz wykorzystywać literę prawdy w sposób szkodliwy względem nas samych i innych.[17]
- Wiedza nie jest tożsama z właściwą praktyką. Czysta teologia zawiera w sobie „obowiązki, których powinniśmy przestrzegać” tak samo jak „doktryny, w które mamy wierzyć”.[18]
- Gdyby wiedza była równoznaczna ze sprawiedliwością, apostoł Paweł nie powinien był napisać tego, co napisał. Natura nieprawości jest jasna w tym kontekście.[19]
- Dla przykładu, Szatan miał pewne poznanie w kwestii naszego Pana, lecz nie wykorzystał tej wiedzy we właściwy sposób. Podobnie i Szymon Mag, opisany w Dziejach Apostolskich, źle wykorzystał nawet tę znajomość prawdy, jaką posiadał.[20]
- Tłumią prawdę
- Z greckiego katecho; przytrzymywać, tłumić, podobnie jak czyni to wiele kościelnych systemów Babilonu.[21]
- W tym tekście użyto słowa „przytrzymywać”, nie w sensie „zachowywania” prawdy, lecz uciskania jej.[22]
- Nie widzi on cnót prawdziwie sprawiedliwego charakteru, przejawiającego się w inspirującej i motywującej mocy, choć może mieć o nich wiedzę teoretyczną i utrzymywać prawdę nawet w niesprawiedliwości.[23]
Przypisy
- ↑ NS111-4-{{{3}}}
- ↑ R-5402:4, R-1506:4
- ↑ R-1506:5, R-5402:5, R-4972:6, R-787:1, Szablon:CR
- ↑ Szablon:CR
- ↑ HG-3194
- ↑ R-787:3
- ↑ R-5402:5
- ↑ A-140
- ↑ E-409, NS366-3-{{{3}}}, Q-328
- ↑ Q-328
- ↑ E-409
- ↑ R-1426:1
- ↑ E-409
- ↑ R-3114:2
- ↑ D-68
- ↑ Q-726.3, Q-719.7
- ↑ Q-720.T
- ↑ R-85:2
- ↑ R-49:6
- ↑ Q-720.T
- ↑ R-3648:2, R-5259:1
- ↑ R-5259:1
- ↑ R-2087:6