List św. Pawła do Rzymian 3:2
3:2 Wielki z każdej miary. Albowiem to najpierwsza, iż im zwierzone były wyroki Boże.
Komentarz
- Wielki pod każdym względem
- Mieli oni przywileje i dostęp do Bożej łaski, jakich nie mieli poganie.[1]
- Gdy popełniali wykroczenie, kapłan składał za nich ofiarę spokojną i oczyszczał ich. Były to błogosławieństwa, jakie niosło ze sobą zawarte przymierze.[2]
- Nie należy zapominać o większej odpowiedzialności Chrześcijaństwa, wiążącej się z większymi przywilejami wynikającymi zarówno z Zakonu jak i z Ewangelii.[3]
- Izrael cieszył się wyjątkowymi przywilejami związanym z ich Przymierzem Zakonu, jednakże ci, którzy uchybili temu prawu, podpadali pod przekleństwo, jakie nie miało zastosowania do innych narodów.[4]
- Zakon był wielką korzyścią pełniąc rolę nauczyciela wskazującego im ich własne słabości i potrzebę zbawienia.[5]
- Mieli oni się różnić od innych ludzi z powodu kontaktów, jakie Bóg z nimi utrzymywał oraz z powodu otrzymanych obietnic.[6]
- Korzyści, jakie z tego tytułu odnosili, niech wykaże fakt, że niemalże wszyscy z pierwszych Chrześcijan pochodzili z Żydów lub z pogan znajdujących się pod wpływem judaizmu.[7]
- Dopóki Izraelici byli wierni i lojalni wobec Boga, dopóty byli objęci zupełną ochroną przed swymi wrogami.[8]
- Żydzi zostali pobłogosławieni Przymierzem Zakonu w „trzecim dniu”, zaś błogosławieństwo to utrzymywało się na nich przez cały wiek.[9]
- Przymierze Zakonu było warunkowe i dlatego wobec nieposłuszeństwa Izraela Boskie obietnice z nim związane przeminęły.[10]
- Nawet Żydom nie zostało dane zupełne pojednanie, lecz jedynie obrazowe.[11]
- Wszystkie trudności, jakie przechodzili, były korzystne dla nich jako dla narodu i jako dla jednostek, które pod wpływem tych doświadczeń były przyciągane przez Pana.[12]
- Te Boskie dary, łaski, błogosławieństwa i obietnice są w symboliczny sposób przedstawione w stanie sytuacji bogacza z przypowieści o bogaczu i Łazarzu.[13]
- Ściana podziału między Żydami a poganami została zburzona, pozostaje natomiast wybór według łaski.[14]
- Żydzi mieli pewną miarę światła.[15]
- Lud wyróżniony i zaszczycony między narodami, zwracający na siebie uwagę i podziw świata.[16]
- Im zostały powierzone
- Bóg pominął wszystkie inne narody ziemi i uznał tylko Izrael.[17]
- Tylko oni cieszyli się uznaniem Boga aż do przyjścia Chrystusa, potem zostali odcięci, a ich dom opustoszał.[18]
- Spomiędzy tego wybranego, uprzywilejowanego narodu Bóg dokonywał dalszego wyboru wiernych jednostek dla realizacji swych celów, zgodnie z zapisem Hebr. 11. [19]
- Wyrocznie Boże
- Zakon i prorocy.[20]
- Zakon i świadectwo Boże.[21]
- Nazwane w Nowym Testamencie Pismem Świętym.[22]
- Które zostało dane Izraelowi za pośrednictwem warunkowych zasad Przymierza Zakonu.[23]
- Boska nauka w przedmiocie Boskich obietnic, obecnych i przyszłych.[24]
- Zbiór uświęconych pism, Słowo Boże, które zostało powierzone opiece i straży narodu żydowskiego.[25]
- Nawet dziś wpływ Boskich obietnic czyni z nich wielkich ludzi.[26]
- Nie otrzymali oni ducha prawdy, lecz za pośrednictwem Zakonu i proroków jedynie cień dobrych rzeczy mających przyjść później.[27]
- Rozwijając między nimi poetów, prawników, mężów stanu, filozofów, czyniąc z narodu niewolników lud szanowany i wyróżniający się między narodami.[28]
- Błogosławieństwa wyroczni Bożych uczyniły z nich ludzi dumnych i ostatecznie przyczyniły się do odrzucenia przez nich Zbawiciela.[29]
Przypisy
- ↑ R-5504:3, R-4656:4
- ↑ R-4656:4
- ↑ D-71
- ↑ R-5046:1, R-1725:1
- ↑ R-929:5, R-4037:6
- ↑ SM-3801, R-532:6
- ↑ R-4038:1
- ↑ R-5504:3
- ↑ R-4570:4
- ↑ R-3108:2
- ↑ NS365-4-{{{3}}}
- ↑ R-4037:5
- ↑ HG-428, NS304-5-{{{3}}}
- ↑ NS331-3-{{{3}}}
- ↑ R-3895:1
- ↑ C-244
- ↑ R-1978:6
- ↑ R-532:6
- ↑ NS369-1-{{{3}}}
- ↑ R-2604:2, R-5241:5, R-4344:2
- ↑ R-1846:2, R-1742:6, R-532:6
- ↑ R-1622:3
- ↑ R-3108:2
- ↑ SM-396, R-1223:4, Szablon:CR
- ↑ R-1622:3
- ↑ SM-380
- ↑ R-2070:5
- ↑ C-244
- ↑ NS304-5-{{{3}}}