List św. Pawła do Rzymian 3:19
3:19 A wiemy, iż cokolwiek zakonowi mówi, tym którzy są pod zakonem, mówi, aby wszelkie usta były zatulone i aby wszystek świat podlegał karaniu Bożemu.
Komentarz
- Cokolwiek
- Zarówno błogosławieństwa jak i przekleństwa.[1]
- Zakon
- Przymierze Zakonu.[2]
- Pisany dla Żydów, niepisany dla pogan.[3]
- Mówi do tych
- Zawarta w nim obietnica życia dana była tylko jednemu narodowi.[4]
- Mojżesz również powiedział: Pan, nasz Bóg, zawarł z nami przymierze na Horebie. (…) Z nami, którzyśmy tu wszyscy dziś przy życiu – 5 Mojż. 5:2-3. [5]
- Apostoł wskazuje na fakt, że przekleństwo spoczywało jedynie na tych, którzy znajdowali się pod Przymierzem.[6]
- Którzy są pod wpływem
- Greckie określenie en jest również tłumaczone jako „w, przez, z”.[7]
- Zakonu
- Były zamknięte
- Świat cały
- Zarówno Żydzi jak i poganie.[15]
- Poganie, którzy nie mieli spisanego Zakonu, byli potępieni, a nie usprawiedliwieni, przez światło sumienia, tak jak Żydzi byli potępieni przez spisany Zakon, który posiadali.[16]
- Zakon pokazywał, że wszyscy są grzesznikami – dowodząc, że żaden człowiek nie mógł okazać się samodzielnie godnym wiecznego życia.[17]
- Cały świat, poza tymi, którzy są w Chrystusie, ponieważ ci, którzy nie mają spisanego Zakonu, są prawem sami dla siebie.[18]
- Podlegał sądowi Bożemu
- Zdał sobie sprawę, że podlega.[19]
- Wszyscy są objęci grzechem, wszyscy są potępieni, wszyscy są niegodni życia.[20]
- Żydzi przez niemożność dotrzymania swego Przymierza Zakonu, a poganie przez niemożność prowadzenia życia zgodnego ze światłem swych sumień.[21]
Przypisy
- ↑ R-1725:1
- ↑ R-1725:1
- ↑ R-929:6, A-101
- ↑ R-1725:1, R-1729:4, R-973:5
- ↑ R-5046:1, R-1725:1
- ↑ R-5046:1, R-1725:1
- ↑ R-826:3
- ↑ R-1725:1
- ↑ R-1729:4, R-973:5
- ↑ E-417
- ↑ R-1582:3
- ↑ A-101
- ↑ R-929:6
- ↑ R-6:4, R-544:4
- ↑ R-4341:3, R-2719:5, R-929:5, R-556:2, A-101
- ↑ A-101
- ↑ R-1223:4
- ↑ R-556:2, R-544:4
- ↑ R-3398:6
- ↑ R-929:6, R-4341:3
- ↑ R-1582:3, R-5070:6, R-544:4, R-257:6, R-6:5