List św. Pawła do Rzymian 5:18

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 20:32, 14 lut 2016 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Rzym.|5:18|BG}} {{Komentarz}} *'''A zatem''' *# ''Albowiem Bóg poddał wszystkich w niewolę nieposłuszeństwa, aby się nad wszystkimi zmiłować'' – {{Rzym. |11...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

5:18 Przetoż tedy jako przez jednego upadek na wszystkich ludzi przyszła wina ku potępieniu; tak też przez jednego usprawiedliwienie na wszystkich ludzi przyszedł dar ku usprawiedliwieniu żywota.

Komentarz

  • A zatem
    1. Albowiem Bóg poddał wszystkich w niewolę nieposłuszeństwa, aby się nad wszystkimi zmiłowaćRzym. 11:32). [1]
  • Jak przez upadek
    1. To, co ma być odnowione, jest tym, co zostało utracone w wyniku przestępstwa Adama. [2]
    2. Grzech.[3]
    3. Pierwsza krytyczna próba na świecie.[4]
  • Jednego
    1. Adam.[5]
    2. Doskonały człowiek zgrzeszył i utracił całe prawo do życia.[6]
  • Przyszło
    1. Objęło całe nasienie Adamowe.[7]
  • Potępienie
    1. Wyrok.[8]
    2. Wyrok albo orzeczenie śmierci, które dosięgło Adama, było jedynie osądem, a nie degradacją, jaka w konsekwencji przyszła potem.[9]
    3. Wyrok śmierci.[10]
    4. Pozbawienie społeczności z Bogiem oraz ostateczne wyniszczenie istnienia.[11]
    5. Sprawiedliwość Boża jest okazana poprzez ukaranie grzechu śmiercią.[12]
    6. Pierwsza śmierć przyszła i rozprzestrzeniła się między całym rodzajem, niezależnie od ludzkiej woli czy osobistego działania (za wyjątkiem uczynku Adama).[13]
    7. Pierwsza szansa, jaką otrzymał człowiek w Edenie, zakończyła się całkowitą stratą.[14]
    8. Jedyną rzeczą, jaką Adam mógł pozostawić swemu potomstwu w spadku po sobie, było przypomnienie wiecznie niszczejącego dziedzictwa, iskry życia objętej potępieniem.[15]
    9. Jedynym wyjątkiem są dzieci rodziców, z których jedno lub oboje są wierzącymi (1 Kor. 7:14). [16]
  • Na wszystkich ludzi
    1. Mających udział w wyroku śmierci wydanym na Adama.[17]
    2. Potępiając ich jako niegodnych życia.[18]
    3. Tak jak wszyscy stracili życie w pierwszym Adamie, tak też wszyscy mogą otrzymać życie przyjmując drugiego Adama.[19]
    4. Wszyscy stracili życie, nie w wyniku swego wyboru lub woli – w pierwszym Adamie.[20]
    5. Cały ród Adama był w nim w chwili wydawania na niego wyroku i został razem z nim potępiony.[21]
    6. Dzieci Adama zostały spłodzone po jego poniżeniu. Poprzez prawo dziedziczenia zostały one poczęte w nieprawości i grzechuPsalm 51:7, a tym samym w potępieniu na śmierć.[22]
  • Tak też
    1. Rezultat posłuszeństwa Chrystusa będzie udziałem wszystkich tych, którzy weń wierzą.[23]
    2. Na mocy tego samego prawa dziedziczenia.[24]
  • Usprawiedliwienia jednego
    1. Tego, który dał swe życie na okup.[25]
    2. Życie za życie, (życie Jezusa za życie Adama).[26]
    3. Nieskazitelny Odkupiciel.[27]
    4. Jezus oddał samego siebie, nieskażonego, z doskonałym nienarodzonym nasieniem albo rodzajem w sobie, niesplamionego grzechem, jako zupełną cenę okupu.[28]
    5. Jezus, inny doskonały człowiek, przywrócił utracone prawa przez oddanie swej doskonałej ludzkiej egzystencji na okup, równoważną cenę,[29]
    6. Wszyscy, za wyjątkiem Jezusa, zmarli w wyniku odziedziczonej skazy.[30]
    7. Rzeczywista [[śmierć] Chrystusa.[31]
    8. Miłość Boża została objawiona przez śmierć jego Syna, która zwolniła nas spod sprawiedliwego potępienia.[32]
    9. W tym przejawia się ekonomia, która przenika cały Boski Plan; Bóg potępił wszystkich w jednym, aby mógł się zlitować nad wszystkimi przez jednego.[33]
    10. Całe to pokolenie umiera w wyniku grzechu Adama, lecz będzie znów żyć dzięki sprawiedliwości Chrystusa.[34]
    11. W wyniku złożenia przez naszego Pana ofiary z siebie samego, ofiary za grzech i odpowiedniej ceny za Adama i tych, którzy w nim utracili życie.[35]
    12. Jezus, poprzez spłatę kary nałożonej na Adama, nabył prawo przywrócenia go do życia wraz z całym jego potomstwem.[36]
    13. Śmierć Jezusa stanowiła zupełną spłatę grzechu Adama wobec Boga.[37]
    14. Najbardziej ekonomiczny układ, jaki mógł być zrobiony.[38]
    15. Próba Adama miała charakter osobisty, a nie przedstawicielski; próba naszego Pana miała również charakter osobisty, a nie przedstawicielski.[39]
    16. Druga krytyczna próba na świecie.[40]
    17. Który siebie samego złożył jako okup za wszystkich, aby o tym świadczono we właściwym czasie1 Tym. 2:6. [41]
    18. Bóg przewidział Odkupiciela w celu zniesienia kary śmierci nałożonej na ludzkość.[42]
    19. Przez oddanie życia na okup za życie rodzaju Adama, które zostało utracone przez grzech, prawo do życia może być przywrócone człowiekowi dzięki wierze i posłuszeństwu, pod Nowym Przymierzem.[43]
    20. Zauważymy kontrast między pierwszym człowiekiem Adamem, oraz jego upadkiem, a wiernością „człowieka Jezusa Chrystusa”.[44]
    21. Sprawiedliwość Chrystusowa i Jego posłuszeństwo aż na śmierć stały się podstawą usprawiedliwienia.[45]
  • Wielu
    1. Pierwszymi, którzy korzystają z tej możliwości danej w Chrystusie, są członkowie Kościoła.[46]
    2. Niezbyt wielu w czasie Wieku Ewangelii, jedynie Malutkie Stadko, a następnie świat ludzkości.[47]
    3. Wiąże się to ze wzbudzeniem wszystkich rodzajów ziemi, jakie uległy śmierci.[48]
    4. Powszechne odkupienie od przekleństwa.[49]
    5. Rezultat posłuszeństwa Chrystusa stanie się udziałem wszystkich, którzy wierzą w niego.[50]
  • Dostąpi usprawiedliwienia
    1. A nie „zostało usprawiedliwionych”.[51]
    2. „Wielu (wszyscy) zostanie uczynionymi sprawiedliwymi”. (Diaglott)[52]
    3. Usprawiedliwieni z grzechu i śmierci.[53]
    4. To wielkie wybawienie jeszcze nie nastąpiło, należy jeszcze do przyszłości.[54]
    5. Wszyscy, bez względu na osobiste skażenie, mogą otrzymać życie przyjmując drugiego Adama.[55]
    6. Każde zło, czy to w uczynku, słowie lub myśli albo każda skłonność do zła, jaka została przez nas odziedziczona – za wszystko to zostało już w pełni dokonane zadośćuczynienie przez Jezusa.[56]
    7. Przez podniesienie z grzechu i śmierci do doskonałości w czasie Wieku Tysiąclecia.[57]
    8. Uwolnienia spod kary śmierci – a ostatecznie dostąpi zmartwychwstania.[58]
    9. Wieczne trwanie życia może być osiągnięte jedynie pod warunkiem zupełnego posłuszeństwa względem Boskich wymagań.[59]
    10. Ani sprawiedliwość, ani nowy Sędzia, nie uwolni sprawcy od trudności, z jakimi się zmaga, o ile nie wykaże się posłuszeństwem.[60]

Przypisy

  1. A-300
  2. A-177, R-329:2, R-235:3
  3. E-1218
  4. R-669:4, R-2856:4, R-891:6
  5. E-25, R-857:6, R-332:5
  6. R-464:2, R-642:1
  7. A-156, R-1450:1
  8. R-3654:3, R-3261:2, R-891:6, {{R|669|4}
  9. R-2856:5
  10. E-25, R-2395:4, R-903:1, R-391:1, R-15:5
  11. R-688:6
  12. R-496:1
  13. R-1450:1
  14. R-704:2
  15. R-3654:3
  16. R-2719:1
  17. R-5596:6, R-454:5
  18. R-430:5, R-911:4, R-676:6
  19. A-108, HG-344
  20. R-545:3, R-258:5
  21. R-5293:3
  22. R-4018:6
  23. R-1601:6
  24. R-3654:3
  25. R-3654:3, R-2272:2
  26. R-2051:1
  27. E-444
  28. HG-395
  29. R-464:2, R-642:1, R-432:4
  30. R-441:2
  31. R-911:4, R-2720:2, R-676:6
  32. R-496:1
  33. R-381:1, R-363:6
  34. R-351:1
  35. R-1725:2
  36. R-3654:3
  37. A-128
  38. R-5429:6, R-381:4, R-363:6
  39. R-1601:6
  40. R-669:4, R-2856:4, R-891:6
  41. A-131
  42. R-5293:3
  43. R-5192:5
  44. R-2395:4
  45. Szablon:OV
  46. R-5418:2
  47. E-414
  48. Szablon:OV
  49. R-1633:3
  50. R-1601:6
  51. A-156
  52. R-15:5, R-827:1, R-164:2, R-96:3
  53. R-422:6
  54. Szablon:CR
  55. Szablon:OV, R-545:3, R-258:5, R-7:3
  56. R-725:4
  57. R-2759:3, R-417:6, R-164:2
  58. R-5418:2
  59. R-1642:5
  60. R-2856:5