List św. Pawła do Rzymian 6:14
6:14 Albowiem grzech panować nad wami nie będzie; bo jesteście nie pod zakonem, ale pod łaską.
Komentarz
- Grzech
- Grzeszne skłonności.[1]
- Nie jesteście
- Pod zakonem
- Przymierzem Zakonu.[4]
- Jezus uczynił koniec Przymierzu Zakonu, przybijając go do krzyża.[5]
- Chrześcijanin nadal winien czynić to, co jest prawe.[6]
- Żydzi, którzy stali się Chrześcijanami, zostali uwolnieni od Zakonu, do którego byli przywiązani, lecz nadal byli zobowiązani czynić to, co prawe.[7]
- Mamy umieć rozróżniać między przykazaniami, jakie dał nam Chrystus, a Przymierzem Zakonu.[8]
- Kościół nie znajduje się pod Zakonem z góry Synaj ani nie jest zobowiązany do przestrzegania go w celu otrzymania wiecznego życia.[9]
- Zakon uśmierca.[10]
- Co było właściwe jako zakaz względem cielesnego człowieka, byłoby niewłaściwe dla Nowego Stworzenia.[11]
- Mimo to, Zakon jest niezwykle cenny dla Kościoła, jeżeli chodzi o ducha Zakonu.[12]
- Ci, którzy ofiarowują swe ziemskie prawa, czynią więcej niż wymagałby Zakon.[13]
- Nowe Przymierze potępiłoby każdą niedoskonałą osobę, podobnie jak czyniło to przymierze Zakonu.[14]
- Nie znajdujemy się pod przymierzem Zakonu, lecz pod Boską łaską wyrażoną w Nowym Przymierzu zapieczętowanym krwią Chrystusa.[15]
- Albowiem
- Jako zarządcy.[16]
- Pod łaską
- Łaską.[17]
- Która nie wymaga wypełnienia Zakonu.[18]
- Objawia się w nas duch Zakonu (miłość), poprzez Chrystusa, który daje albo gwarantuje życie.[19]
- Zakrywając nasze nieumyślne niedoskonałości myśli, słowa i uczynku.[20]
- Łaska oznacza to, co Pan czyni dla nas dobrowolnie, a nie jako nagroda za cokolwiek.[21]
- Przeto teraz nie ma żadnego potępienia dla tych, którzy są w Chrystusie Jezusie – Rzym. 8:1. [22]
- Nie jesteśmy sądzeni wedle ciała, lecz według intencji serca.[23]
- Miłość jest wypełnieniem Zakonu, jeżeli chodzi o nas.[24]
- Nie znajdujemy się pod Nowym Przymierzem, ono ma zastosowanie do Żydów.[25]
- Nie znajdujemy się pod Nowym Przymierzem, lecz pod zasadami łaski, Bożej łaski.[26]
- Przymierze łaski.[27]
- Nasza relacja z Bogiem jest tego samego rodzaju jak ta, którą cieszył się Abraham, Izaak i Jakub, przed nadaniem Zakonu.[28]
- Niektórzy zdają się być zaniepokojeni myślą, że są wolni od Zakonu, lecz Abraham, Izaak i Jakub zostali przyjęci bez Zakonu.[29]
- Kościół nie znajduje się pod Zakonem, lecz jest on dla niego wartościowy, pokazując standard doskonałości.[30]
- Naszym Zakonem jest słowo Chrystusa, nie jest to prawo niewoli, lecz wolności.[31]
- Obowiązek oddawania dziesięciny, podobnie jak i inne przepisy Zakonu, był dany Żydom, a nie Nowym Stworzeniom w Chrystusie.[32]
Przypisy
- ↑ R-5901:3
- ↑ R-5887:4, R-4505:2, R-3752:6
- ↑ R-2487:2
- ↑ R-4013:6, R-5887:4, R-5071:4, R-4600:1, R-4586:5, R-4505:2
- ↑ R-3752:6
- ↑ R-5072:5, R-542:3
- ↑ R-5072:5
- ↑ R-5520:2, R-4013:6
- ↑ R-5287:1
- ↑ R-614:6
- ↑ R-4014:1
- ↑ R-5287:1, R-5071:4
- ↑ R-5287:4
- ↑ R-4586:2
- ↑ R-1728:6
- ↑ R-2487:7
- ↑ R-542:3, R-5947:2, R-1726, R-973:4, R-971:4
- ↑ R-5947:2
- ↑ R-614:6
- ↑ R-1726:6, R-971:4
- ↑ R-5073:1
- ↑ R-614:5
- ↑ Q-180.3
- ↑ R-4600:1
- ↑ R-4586:2
- ↑ R-5072:6
- ↑ R-4600:1, R-4505:2
- ↑ R-3752:6
- ↑ R-3753:1
- ↑ R-5287:1
- ↑ R-973:4
- ↑ R-1028:6