List św. Pawła do Rzymian 11:15
11:15 Albowiem jeźlić odrzucenie ich jest pojednaniem świata, cóż będzie przyjęcie ich, tylko ożycie od umarłych?
Komentarz
- Odrzucenie
Jest to widoczne w szerokości Bożego planu. Wiemy, że są pewne obietnice uczynione Izraelowi, które muszą się jeszcze wypełnić; że są oni chwilowo odsunięci na bok. R1971:2 Jak tylko ostatni członkowie „pełność z pogan” (werset 25) zakończą swą naukę i kwalifikację, zaślepienie zostanie odjęte od Żydów, a to będzie oznaczało zmartwychwstanie od umarłych. CR209:5* W ramach Bożej opieki Żydzi trwali w prześladowaniach w ciągu całego Wieku Ewangelii, co miało utrzymać ich w separacji od reszty świata. Q357:1 Ich – Gorzkie uprzedzenie i zaślepienie cielesnego Izraela (odrzucenie Jezusa jako Mesjasza) zadziałało jak wielka przepaść oddzielająca ich jako naród od posłannictwa Ewangelii. R5533:2 Wyczerpujący opis planu Bożego w wykonaniu apostoła Pawła, jaki znajdujemy w tym wspaniałym i logicznym liście do Rzymian, pomija kwestię „innego Izraela” (dziesięciu zaginionych plemion), ponieważ wszyscy Żydzi byli „członkami Izraela”. R2085:6 Pojednaniem świata – Przyjęcie pogańskich „dzikich gałęzi oliwnych” (wszystkie narody otrzymały możliwość, lecz niekoniecznie wszyscy ludzie z wszystkich narodów) do „drzewa oliwnego”, z którego większość Żydów została wyłamana. R5533:3 Błogosławieństwo (otwarcie drzwi łaski) nieoczekiwanie dane poganom dowodzi, że Boże plany w kształcie, w jakim je teraz widzimy, są szersze niż pierwotnie przypuszczaliśmy, oraz że obejmują zarówno pogan jak i Żydów. R1971:2 Zburzenie ściany podziału między Żydami a poganami. R1374:1, 2086:5 Przyjęcie ich – Z powrotem do Bożej łaski. R1374:1, 5533:3, 177:6 Ponowne zgromadzenie Izraela. R3938:1 „Oto sprowadzę ich z ziemi północnej i zgromadzę ich z krańców ziemi. (…) Oto przyjdą z płaczem, a Ja wśród pocieszenia poprowadzę ich i zawiodę do strumieni wód drogą prostą, na której się nie potkną, gdyż jestem ojcem dla Izraela, a Efraim jest moim pierworodnym” (Jer. 31:8-9). HG336:2 Odnowienie cielesnego Izraela będzie dokonane poprzez Nowe Przymierze, gdy ich „dwójnasób” się wypełni, gdyż „odpuszczona jest jego wina, bo otrzymało z ręki Pana podwójną karę za wszystkie swoje grzechy” (Izaj. 40:2). R5533:3 Chociaż cielesny dom upadł, mają oni ponownie powstać do wszystkiego, co było im obiecane jako ziemskiemu nasieniu Abrahama (w Wieku Tysiąclecia). R177:6 Prawdziwe nawrócenie się Izraela do Pana i prawdy będzie początkiem nawrócenia się świata. „I pójdzie wiele narodów, mówiąc: Pójdźmy w pielgrzymce na górę Pana” (Mich. 4:2). R3249:5 „Piasek na brzegu morza” przedstawia rodzaj ludzki, który objęty błogosławieństwem nasienia duchowego w czasie Wieku Tysiąclecia, osiągnie wiarę Abrahama i nagrodę za nią – życie. R2854:1 Niektórzy uważają, że proroctwa dotyczące odnowienia Izraela wypełniły się pod koniec niewoli babilońskiej, lecz proroctwa Aggeusza, Zachariasza oraz Jezusa były dane po tych wydarzeniach. R107:1 Będzie – Implikuje. R1374:1 Do życia – Dla całej ludzkości. R3664:2, 2854:1, 2196:1 Dla całego świata ludzkości. Q165:2, R5533:4, 3938:1, 1365:2 W czasie Wieku Tysiąclecia. R3078:2 Prawdziwe nawrócenie się Izraela do Pana będzie początkiem nawrócenia się świata. R3249:5 Błogosławienie Izraela w ramach Nowego Przymierza oznacza dla niego nie tylko możliwość powrotu do życia od umarłych, lecz również podobną możliwość błogosławieństwa dla wszystkich rodzajów ziemi. R2196:1 Z martwych – Poprzez zmartwychwstanie od umarłych. R1374:1, 177:6 Dla Żydów będzie to oznaczać zmartwychwstanie od umarłych, zarówno pod względem narodowym jak i indywidualnym, zarówno literalnie jak i symbolicznie. R5533:3 Wypełnione zostaną obietnice dane Abrahamowi, Izaakowi, Jakubowi, Dawidowi i prorokom. R5533:4, 1365:2 Aby nasienie Abrahama według ciała zaczęło korzystać z błogosławieństw obiecanych przez Boga, konieczne będzie obudzenie ze snu śmierci, ponieważ Bóg nie uznaje osób. R3938:2 – Ta myśl jest niejasna! Obietnice Boże dane Izraelowi zapewniają ich wzbudzenie z martwych; ogólne pojednanie świata z Bogiem oraz zadośćuczynienie za grzech przez okup, w związku z czym wnosimy, że „powstanie do życia z martwych” obejmie wszystkich. R1971:2
Przypisy
- ↑ R-5533:1