List św. Pawła do Rzymian 13:1
13:1 Każda dusza niech będzie zwierzchnościom wyższym poddana: boć nie masz zwierzchności, tylko od Boga; a te, które są zwierzchności, od Boga są postanowione.
Komentarz
- Poddaje
- Ziemskim władzom, jeżeli chodzi o ziemskie rzeczy.[1]
- Ani Jezus, ani apostołowie nie wtrącali się w jakikolwiek sposób w sprawy ziemskich władców.[2]
- Zarówno ap. Paweł jak i Jezus używali w swej obronie argumentacji, nie tylko w obliczu tłumów, ale również przed sędziami; jednakże nigdy nie stawali oporu wobec prawa.[3]
- Jeżeli ludowi Pańskiemu zostałaby powierzona jakakolwiek rola w wykonywaniu sądów po tej stronie zasłony, wówczas postanowienie w tym przedmiocie byłoby tak wyraźne, że nie pozostawiałoby żadnych wątpliwości.[4]
- Duch uległości, a nie sporów, powinien być realizowany przez Kościół w jego relacjach ze świeckim porządkiem ustanowionym przez człowieka.[5]
- Bóg nie nakazał nam uderzać posągu. Uczyni to Niebiański Ojciec.[6]
- Stawianie oporu wobec takich praw oznaczałoby stawianie się w gwałtownej i bezowocnej opozycji względem obecnego porządku rzeczy.[7]
- Lud Boży jest poddany światowym rządom i władzom; te jednak będą poddane Jezusowi i jego współdziedzicom, gdy ustanowione będzie Królestwo Boże, które nigdy nie zostanie usunięte.[8]
- Jedną z lekcji, które zostały niegdyś zapisane ku naszemu pouczeniu, jest historia snu Nabuchodonozora i jego wykładnia podana przez Daniela, pokazująca prawdziwy Kościół i rządy tego świata.[9]
- Na pewien czas Bóg pozostawił swój Kościół i wszystkich ludzi pod władzą ziemskich rządów, zapewniając nas jednak, że wkrótce królestwa tego świata staną się Królestwem naszego Pana i jego pomazańców.[10]
- Władzom zwierzchnim
- Chyba, że pozostają one w sprzeczności z Bożymi prawami.[11]
- Jest stosunkowo łatwo być poddanym wobec władzy w dzisiejszych cywilizowanych państwach. Starają się one bowiem przynajmniej zachować pozory sprawiedliwości.[12]
- Gdy zdamy sobie sprawę, jak okrutne władze sprawowały rządy w czasach apostoła, wówczas zrozumiemy pełnię tego nakazu.[13]
- Lud Boży winien zdecydowanie stać po stronie prawa i porządku.[14]
- Bo nie ma władzy, jak tylko od Boga
- Królestwo Niebios cierpi teraz gwałt, jednakże czas jego wybawienia jest bliski.[15]
- A te, które są
- Obecny porządek rzeczy.[16]
- Bóg dozwala na nie, jednakże ma On pełnię mocy, aby dokonać zmian. Nie jest naszą rzeczą dokonywać prób ich obalenia.[17]
- Bez względu jak złe były owe pogańskie rządy, to jednak ich panowanie było dozwolone dla mądrego celu.[18]
- Pan Jezus, apostołowie oraz Kościół pierwotny przestrzegali prawa, jednakże stali oni z boku i nie brali udziału w rządach tego świata.[19]
- W czasie Wieku Ewangelii Królestwo Chrystusowe jest zaledwie w stadium początkowym, bez korony, dzierżąc jedynie berło obietnicy, podległe władzom, „które są” – pogańskim królestwem.[20]
- Przez Boga
- W celu udowodnienia upadłym ludziom ich niezdolności do panowania nad sobą.[21]
- Pan kieruje teraz sprawami narodów tylko w takim zakresie, w jakim kierownictwo to sprzyjać będzie osiągnięciu Jego własnych celów.[22]
- Bóg zadecydował, że czas władzy pogan ma trwać aż do wyznaczonej chwili, kiedy to Chrystus obejmie władzę w sprawiedliwości. Władze, jakie teraz sprawują rządy, są niedoskonałe, ale wyznaczono im pewien czas trwania.[23]
- Nie są to królestwa Boże; „narody” (w sensie wskazanym w Piśmie Świętym) są „pogańskie”, są obce Bogu, nie są Jego ludem. Bóg jednakże dał im władzę i nie powinniśmy starać się przerwać tego panowania.[24]
- Są ustanowione
- Zezwolono im panować w trakcie Czasów Pogan.[25]
- Bóg w czasie obecnego złego świata nie tylko zezwala Szatanowi, aby był jego księciem, ale zezwala również na działalność ziemskich rządów wyznaczanych przez niego.[26]
- Bóg dał władzę ziemskim rządom, mamy je uznawać, a nie walczyć z nimi.[27]
- Jezus i apostołowie nauczali Kościół, aby przestrzegał prawa i szanował tych, którzy dzierżą władzę, z uwagi na pełniony przez nich urząd, nawet jeżeli osobiście nie są oni godni tego szacunku.[28]
- Wolą Jego jest, abyśmy raczej cierpieli niesprawiedliwość, niż wykorzystywali swą siłę dla przerywania obecnego porządku rzeczy.[29]
Przypisy
- ↑ R-4317:4
- ↑ A-266
- ↑ R-5005:5
- ↑ R-5451:4
- ↑ R-1553:2
- ↑ Q-82.2
- ↑ R-1464:1
- ↑ Q-797.4
- ↑ A-252
- ↑ R-362:5
- ↑ A-266, F-591, R-5840:4
- ↑ R-3179:3
- ↑ R-3179:3
- ↑ R-4486:3, R-5952:5
- ↑ R-1464:1
- ↑ R-1461:1, R-1464:1
- ↑ R-5526:5, R-5466:3, R-3179:3
- ↑ A-250
- ↑ A-266
- ↑ B-81
- ↑ A-250, D-77
- ↑ R-5466:5, Q-501.7
- ↑ R-1464:1
- ↑ Q-82.2
- ↑ B-81, D-77, R-5513:1, R-2685:2, R-1464:1
- ↑ R-362:5
- ↑ Q-82.2
- ↑ A-266, R-1555:5
- ↑ R-1464:1