List św. Pawła do Rzymian 14:19

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 19:48, 19 cze 2016 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Rzym.|14:19|BG}} {{Komentarz}} *'''Dążmy więc''' *# Wszyscy, którzy stali się Nowymi Stworzeniami w Chrystusie.<ref>{{R|3146|5}}...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

14:19 Przetoż tedy naśladujmy tego, co należy do pokoju i do społecznego budowania.

Komentarz

  • Dążmy więc
    1. Wszyscy, którzy stali się Nowymi Stworzeniami w Chrystusie.[1]
    2. Zamiast rywalizować o nasze prawa i przywileje lub walczyć o nie.[2]
  • Co służy ku pokojowi
    1. Zamiast osądzać współczłonków poświęconego Ciała, powinniśmy okazywać im pełnię sympatii, zdając sobie sprawę z tego, że nie znamy ich wszystkich doświadczeń, trudności, okoliczności, dziedzicznych obciążeń.[3]
    2. Zwracajcie uwagę na motywy i starania nowego stworzenia, a nie na ułomności lub błędy naczyń ludzkich.[4]
    3. Przedstawiając prawdę w tak łagodny i uprzejmy sposób, aby wszyscy, którzy są z prawdy, mogli ją docenić i być w ten sposób wzmocnieni.[5]
    4. Ten werset oraz wiele innych, a w szczególności: abyśmy ciche i spokojne życie wiedli, Ale mądrość, która jest z góry, jest (…) miłująca pokój, Temu, którego umysł jest stały, zachowujesz pokój1 Tym. 2:2, Jak. 3:17, Izaj. 26:3. [6]
    5. Pomiędzy tymi, którzy przyjęli Chrystusa za swojego Zbawiciela, należy dopuścić najszerszy zakres wolności sumienia. Należy jednak rozróżnić kwestę wolności w sprawach sumienia od kwestii wolności w sprawach wiary.[7]
    6. Wolność, za pomocą której Chrystus oswobadza, pozwala nam na spożywanie pokarmów bez ograniczeń, ale również na zachowywanie wstrzemięźliwości. Duch Chrystusowy wykorzystuje wolność w sposób pełen miłości, w duchu samoofiary dla korzyści innych.[8]
    7. Zasady nie powinny być nigdy odrzucone, bez względu na okoliczności, lecz wolności i prawa osobiste mogą być często zignorowane z uwagi na interes innych, co jest miłe Bogu.[9]
    8. Odmawiamy korzystania z naszych osobistych wolności, które mogą gorszyć innych, lecz nie powinniśmy naginać się do ludzi w każdym drobnym przypadku lub przesądzie. Możemy uczęszczać do nominalnego kościoła, ale nie brać udziału w mszy.[10]
  • Ku wzajemnemu zbudowaniu
    1. W czasie nabożeństw, należy starać się czynić dobrze i stawać się dobrym.[11]
    2. Wszystko, co nie służy zbudowaniu, nie jest korzystne i nie powinno być źródłem radości ani nie powinno być praktykowane, bez względu na stanowisko prawa w tym względzie.[12]
    3. Jest bardziej korzystne, aby sprawdzać stan swego wzrostu za pomocą wzrostu w miłości, niż aby czynić to jedynie w odniesieniu do wiedzy, chociaż wielkość zarówno w wiedzy jak i w miłości byłaby stanem idealnym.[13]
    4. Osoba o słabszych zdolnościach w rozsądzaniu może być słabsza pod każdym względem, podatna na kierownictwo innych – na ścieżki, których ich sumienie nie akceptuje, w kierunku umyślnego grzechu, prowadzącego nawet aż na drugą śmierć.[14]

Przypisy

  1. R-3146:5
  2. R-2167:5
  3. R-5324:3
  4. R-1841:5
  5. R-4085:5
  6. R-2946:6
  7. R-2166:2
  8. R-3145:5
  9. R-2119:2
  10. R-3146:1
  11. R-1867:1
  12. R-4006:1
  13. R-4920:2
  14. R-3145:5