List św. Pawła do Rzymian 14:21

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 19:03, 19 cze 2016 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Rzym.|14:21|BG}} {{Komentarz}} *'''Dobrze jest''' *# Chrześcijańska wolność daje nam swobodę spożywania pokarmów bez ograniczeń, ale daje nam również wolno...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

14:21 Dobrać jest, nie jeść mięsa i nie pić wina, ani żadnej rzeczy, którą się brat twój obraża albo gorszy albo słabieje.

Komentarz

  • Dobrze jest
    1. Chrześcijańska wolność daje nam swobodę spożywania pokarmów bez ograniczeń, ale daje nam również wolność ograniczania się – w geście samoofiary, naśladując postępowanie Mistrza, starając się kłaść nasze życie za braci.[1]
    2. Żaden inny system religijny nie głosi wolności osobistej do takiego stopnia, jak czyni to Biblia. Trudność polega na wyważeniu naszych wolności jako Nowych Stworzeń ze skazami naszej starej natury.[2]
  • Nie jeść mięsa
    1. Chociaż może istnieć różnica opinii w przedmiocie diety mięsnej i wegetariańskiej, to jednak każdy powinien podjąć decyzję sam za siebie co do tego, która jest dla niego najbardziej korzystna. Św. Paweł tego nie omawia.[3]
    2. Ofiary ze zwierząt były składane bałwanom zaś ich mięso było przekazywane kapłanom, którzy sprzedawali je na rynku za pośrednictwem rzeźników. W pogańskim świecie trudno było uniknąć jedzenia takiego mięsa.[4]
    3. Pierwotny chrześcijanin nie był zobowiązany, aby przypuszczać, że jego mięso było ofiarowane bałwanom, nie musiał go odmawiać. Mógł za nie składać dziękczynienie, o ile tylko bojaźliwy brat nie został zgorszony tym, że on je spożywa.[5]
    4. Tak jak w przypadku Daniela i jego trzech hebrajskich przyjaciół, odważne podtrzymywanie zasad sprawiedliwości najlepiej przysłuży się Panu i w najlepszy sposób wpłynie na innych wokół nas.[6]
  • Nie pić wina
    1. Chociaż w Piśmie Świętym nie ma niczego, co by zakazywało spożycia wina, to jednak nasze wolności powinny być ograniczone okolicznościami; było ono używane częściej wówczas niż obecnie, w Europie jest używane częściej niż tutaj, zaś rodzaj ludzki jest obecnie słabszy.[7]
    2. Nie powinniśmy porzucać ważniejszej pracy głoszenia dobrej nowiny o Królestwie i angażować się w ruch abstynencki; lecz to jest lepsza sprawa niż niemal każda inna na świecie.[8]
    3. W czasie Pamiątki nie byłoby błędem używać czegoś jako substytutu wina, co nie będzie kusić kogokolwiek.[9]
  • Ani nic takiego
    1. Nie powinniśmy korzystać z naszej wolności w żaden sposób, który mógłby doprowadzić brata do upadku w każdym znaczeniu tego słowa albo sprawić, że pogwałci swe sumienie.[10]
    2. Jest częścią naszego przywileju oraz naszej umowy z Panem, że będziemy unikać wszystkiego, co mogłoby być szkodliwe dla innych.[11]
  • Co by
    1. Jeżeli interes braci kiedykolwiek by wymagał rezygnacji z wolności w sprawach pokarmu lub napoju, wówczas takie samozaparcie winno być traktowane jako ofiara czyniona z radością.[12]
    2. Nowe Stworzenie jest stróżem swego brata w tym znaczeniu, że musi brać pod uwagę interesy swego brata na równi z własnymi.[13]
  • Twego brata przyprawiło o upadek
    1. Przez spożywanie mięsa i sprawianie, że słabszy brat będzie naruszał swe sumienie.[14]
    2. Należy kontrolować swoją wolność za pomocą prawa miłości.[15]
    3. Nowe Stworzenie powinno pozwolić, aby duch miłości tak gruntownie wypełnił ich serca, że będzie pomocą, a nie kamieniem obrazy dla braci.[16]
    4. W oczach Pana przyczynianie się do upadku innych będzie także przestępstwem – również tych, którzy nie są naszymi braćmi - gdyż utrudni to im stanie się braćmi, członkami domu wiary.[17]
    5. Sumienie jest najważniejszą rzeczą, z jaką mamy do czynienia i należy zawsze dawać mu posłuch. Nie powinniśmy dążyć do załamania cudzego sumienia, ani zezwalać, aby nasz wpływ je niszczył.[18]
    6. Brat, który nie może w sposób sumienny brać udziału w jedzeniu takiego mięsa, może być dumny lub nie posiadać wystarczającej odwagi, aby postępować według swych przekonań, a w efekcie naruszy swe sumienie starając się dotrzymać kroku temu, kto rozumie wolność.[19]

Przypisy

  1. R-4920:2
  2. R-4005:2
  3. R-4919:2
  4. R-4006:2, R-5412:2, R-4478:3
  5. R-4006:6
  6. R-4873:6
  7. R-4919:5
  8. R-4007:1
  9. R-1101:5
  10. R-5324:5, R-2167:2
  11. R-4919:2
  12. R-5097:5
  13. R-4006:2
  14. R-4919:3, R-5556:1, R-5324:3, R-4873:6
  15. R-4478:6
  16. {{R|4006|2}
  17. R-3145:6
  18. R-4919:3
  19. R-4006:3