2 list św. Pawła do Tesaloniczan 2:8
2:8 A tedy objawiony będzie on niezbożnik, którego Pan zabije duchem ust swoich i zniesie objawieniem przyjścia swego.
Komentarz
- A tedy – W czasie wielkiej reformacji dostrzegali system papieski jako Antychrysta i jest tu mowa o paruzji niezbożnika [1].
- Niezbożnik – Antychryst. 2:18 Dziateczki! ostateczna godzina jest; a jakoście słyszeli, że antychryst przyjść ma, i teraz wiele antychrystów powstało; stąd wiemy, iż jest ostateczna godzina. 1 Jana 2:18 [2].
- Objawiony – Został, ale ludzie tego jeszcze nie widzą, nie rozumie. Tu odnajdujemy oryginalną formę i chodzi o połączenie obydwu synonimów: epifanii i paruzji [3].
- Zabije :
- 145:20 Strzeże Pan wszystkich, którzy go miłują; ale wszystkich niepobożnych wytraci. Psalm 145:20 Blaskiem swego przyjścia. Jednak tu nie o blask chodzi, lecz o podkreślenie potęgi Chrystusa, który zatraci bezbożnika w czasie paruzji - wtórej obecności Pana ma być objawiony. Zupełne zniszczenie jego ma nastąpić w czasie epifanii Pańskiej [4].
- To określa, że świat nie jest nawrócony we wtórej obecności, paruzji Chrystusa [5].
- Objawieniem – Greckie słowo: epifania [H601] znaczy: jasne zajaśnienie światła w objawieniu zamiarów ukrytych w Bożym planie, jako widzialne światło, tego, co było zakryte. Używana jest też dla określenia obecności, paruzji Chrystusa [6].
- Przyjście – Greckie słowo: parusia [H3952] znaczy, obecność, istnienie. Natomiast grecki odpowiednik polskiego wyrazu przyjście to, erchomai [H2064]. Dlatego św. Paweł używa czterech wyrazów na określenie Chwalebnego przyjścia Pana: paruzję, epifanię, apokalipsę oraz dzień Pański [7].
- [8].
Słowo Niezbożnik zostało dodane przez tłumaczy, w oryginale nie ma go [9].