Ewangelia św. Mateusza 16:19
16:19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; a cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebiesiech; a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebiesiech.
Komentarz
- I dam ci klucze
- Symbolizują one moc otwarcia daną temu, kto został upoważniony do działania; jak to czasami się mówi, że ktoś „ma klucz do sukcesu”.[1]
- Moc otwierania.[2]
- Symbol mocy, upoważnienia, inicjatywy.[3]
- Istnienie klucza wskazuje na obecność zamka. Oznacza to, że Królestwo Boże było zamknięte i nikt nie mógł do niego wejść.[4]
- Nasz Pan nie otwarł wówczas drzwi do Królestwa w pełnym znaczeniu tego słowa, one nie mogły być otwarte aż do momentu zakończenia wielkiej ofiary na Kalwarii.[5]
- Kluczem, którego wtedy użył Piotr, była prawda na czasie, która została mu uświadomiona przez Ducha Świętego.[6]
- Klucze symbolizują moc i władzę. Potrzebował więcej niż jednego klucza, ponieważ Żydzi i Poganie stanowili odrębne społeczności; Poganie nie byli wówczas współdziedzicami, nie byli częścią jednego ciała.[7]
- Określenie „klucze”, użyte w liczbie mnogiej, wskazuje na fakt, że miały być otwarte więcej niż jedne drzwi. Prawdę mówiąc, były tylko dwoje drzwi i tylko dwa klucze, po jednym do każdych drzwi, żydowskich i pogańskich.[8]
- Pierwszy klucz został użyty w dniu Pięćdziesiątnicy, w celu otwarcia drzwi dla Żydów, trzy i pół roku później drugim kluczem otwarł on na oścież drzwi dla pogan.[9]
- W roku 69 naszej ery zamknęły się drzwi łaski dla Żydów. Od tamtej pory mogą oni brać udział w Wysokim Powołaniu tylko na tych samych warunkach jak poganie.[10]
- Nikt, ani Piotr, ani jakikolwiek inny człowiek nie może zamknąć drzwi, które raz zostały otwarte. Nasz Pan ma „klucz Dawida”. – Obj. 3:7 [11]
- Klucz Królestwa użyty przez Piotra był tak potężny, że za jednym razem 3000 ludzi uwierzyło ewangelii – sześć razy więcej niż przyjęło naszego Pana podczas trzech i pół roku jego działalności.[12]
- Inni apostołowie byli także zaangażowani w tę pracę, lecz Piotr był ich przywódcą i głównym mówcą na początku prowadzenia dzieła Wieku Ewangelii.[13]
- Drzwi te zostaną zamknięte na zawsze, gdy wszystkie mądre panny wejdą na wesele.[14]
- Królestwa Niebios
- Które w chwili, gdy Jezus wymawiał te słowa, było niedostępne.[15]
- Klasy powoływanej ze świata do sprawowania nad nim władzy wraz z Chrystusem.[16]
- Nasz Pan używał zamiennie słów „Kościół” i „Królestwo”, wskazując na fakt, że Kościół jest początkiem Królestwa.[17]
- Cokolwiek zwiążesz
- Każdy z apostołów, włączając w to Piotra.[18]
- Tak jak Piotr był tylko jednym z węgielnych kamieni Kościoła, tak też był on tylko jednym z dwunastu, do których skierowana była ta wypowiedź. (Mat. 18:18) [19]
- Nasz Pan nie przekazał żadnej władzy Piotrowi ani nie uczynił z niego pana nieba i ziemi; również żaden z pozostałych apostołów nie został zaszczycony taką godnością.[20]
- Nie ma to zastosowania do całego Kościoła, lecz głównie do apostołów. – Jan 6:70, Jan 15:16, Obj. 21:14, [21]
- Na ziemi
- Określenia wiązania i rozwiązywania były powszechne w tamtych czasach dla wyrażenia zakazu i pozwolenia.[22]
- W odniesieniu do samych apostołów, możemy być pewni, że cokolwiek oni zakazali albo na cokolwiek oni pozwolili, było pod niebiańskim przewodnictwem i aprobatą.[23]
- Jeżeli związali oni pewne doktryny i nauki, musimy być pewni, że związane i pewnie ugruntowane są one i w niebie.[24]
- Było im dane zrozumieć, które zasady Zakonu Żydowskiego były wiążące w stosunku do Kościoła, a które nie były wiążące.[25]
- Informując nas, że pewne grzechy, [[grzech|grzechy świadome nie podlegają przebaczeniu i mogą być w rzeczywistości grzechami na śmierć, na drugą śmierć.[26]
- Będzie związane
- Cokolwiek rozwiążesz na ziemi
- Na co dozwolisz w pismach apostolskich.[29]
- Cokolwiek rozwiązali pod Prawem Mojżeszowym, uczynili to pod Boskim kierownictwem.[30]
- Jeżeli powiedzieli oni, że któreś z żydowskich przykazań nie jest wiążące dla chrześcijan, wiemy, że jest to prawdą i że w niebie taka zmiana jest uznawana.[31]
- Pokazane zostało w ten sposób, że pewne grzechy mogą być odpuszczone lub przebaczone: grzechy wynikające ze słabości, niewiedzy, które mogą być przypisane naszej upadłej naturze.[32]
- Będzie rozwiązane
Przypisy
- ↑ Q-783.4, Q-795.4
- ↑ F-221, E-214, R-4345:4
- ↑ HG-737, SM-465
- ↑ R-3789:5
- ↑ R-2657:4
- ↑ R-1525:2
- ↑ R-376:1
- ↑ E-214, NS803-1-{{{3}}}
- ↑ PD-73, SM-465, R-4645:4, R-4345:4, R-3789:6, R-1760:5, R-1525:2, R-795:4, Q-783.4
- ↑ NS186-6-{{{3}}}
- ↑ R-1525:2
- ↑ NS185-5-{{{3}}}
- ↑ NS185-4-{{{3}}}
- ↑ R-3789:6
- ↑ R-3789:5
- ↑ SM-465
- ↑ R-32:3
- ↑ R-3789:6, R-1760:5, R-1525:2
- ↑ HG-736, SM-462
- ↑ R-4645:4
- ↑ R-2658:1
- ↑ R-3789:6
- ↑ R-3789:6, Szablon:CR
- ↑ R-4645:5
- ↑ HG-736, SM-463
- ↑ <R-2658:2
- ↑ R-4645:5
- ↑ R-2658:1, R-1760:5, R-1525:2, HG-673
- ↑ R-3789:6, Szablon:CR
- ↑ R-1760:6, R-1525:2
- ↑ R-4645:5, R-4122:2
- ↑ R-2658:2
- ↑ SM-462
- ↑ R-5002:2