Ostatnio zmodyfikowano 21:40, 19 gru 2016

2 list św. Pawła do Tesaloniczan 2:8

2:8 A tedy objawiony będzie on niezbożnik, którego Pan zabije duchem ust swoich i zniesie objawieniem przyjścia swego.

Komentarz

  • A tedy – W czasie wielkiej reformacji dostrzegali system papieski jako Antychrysta i jest tu mowa o paruzji niezbożnika [1].
  • NiezbożnikAntychryst. 2:18 Dziateczki! ostateczna godzina jest; a jakoście słyszeli, że antychryst przyjść ma, i teraz wiele antychrystów powstało; stąd wiemy, iż jest ostateczna godzina. 1 Jana 2:18 [2].
  • Objawiony – Został, ale ludzie tego jeszcze nie widzą, nie rozumie. Tu odnajdujemy oryginalną formę i chodzi o połączenie obydwu synonimów: epifanii i paruzji [3].
  • Zabije :
  1. 145:20 Strzeże Pan wszystkich, którzy go miłują; ale wszystkich niepobożnych wytraci. Psalm 145:20 Blaskiem swego przyjścia. Jednak tu nie o blask chodzi, lecz o podkreślenie potęgi Chrystusa, który zatraci bezbożnika w czasie paruzji - wtórej obecności Pana ma być objawiony. Zupełne zniszczenie jego ma nastąpić w czasie epifanii Pańskiej [4].
  2. To określa, że świat nie jest nawrócony we wtórej obecności, paruzji Chrystusa [5].
  • Objawieniem – Greckie słowo: epifania  [H601] znaczy: jasne zajaśnienie światła w objawieniu zamiarów ukrytych w Bożym planie, jako widzialne światło, tego, co było zakryte. Używana jest też dla określenia obecności, paruzji Chrystusa [6].
  • Przyjście – Greckie słowo: parusia  [H3952] znaczy, obecność, istnienie. Natomiast grecki odpowiednik polskiego wyrazu przyjście to, erchomai  [H2064]. Dlatego św. Paweł używa czterech wyrazów na określenie Chwalebnego przyjścia Pana: paruzję, epifanię, apokalipsę oraz dzień Pański [7].
  • [8].

Słowo Niezbożnik zostało dodane przez tłumaczy, w oryginale nie ma go [9].

Przypisy

  1. T-86, R-1362:35
  2. E-286, E-310
  3. T-86, R-1362:35
  4. F-398
  5. B-101
  6. C-39, R-2972:92
  7. B-159, B-270, C-39, R-2972:92
  8. R-1362:35, R-4798:121, S1987:01:2, S1987:02:10, S1987:03:18, S1987:04:26
  9. S1960:05:71