Ostatnio zmodyfikowano 17:16, 8 sty 2016

Ewangelia św. Mateusza 26:27

26:27 A wziąwszy kielich i podziękowawszy, dał im, mówiąc: Pijcie z tego wszyscy;

Komentarz

  • Potem wziął kielich
    1. Jest to nowa rzecz. Podczas gdy wszyscy wierzący mogą brać udział w chlebie, realizować usprawiedliwienie poprzez zasługę jego ofiary, jedynie pewna klasa z nich została zaproszona do udziału we krwi, kielichu przedstawiającym śmierć.[1]
    2. Przedstawiający wyciskanie winogron, sok winogron, krew Mistrza, Jego wylane, ofiarowane życie oraz ich życie wraz z Nim.[2]
    3. Sok winogron to nie tylko zmiażdżenie winogron, aż ten sok wypłynie, ale także wrażenie świeżości, jakie daje.[3]
    4. Kielich hańby, smutku, upokorzenia, samozaparcia na rzecz innych.[4]
    5. Kielich degradacji, goryczy, cierpienia, rozpaczy i śmierci.[5]
    6. To jest kielich ofiary, nawet na śmierć. To jest poświęcenie nie tylko życia, ale również reputacji i wszystkiego tego, co ludzie uważają za cenne.[6]
    7. Podczas gdy to wino ofiary wyczerpuje ludzką naturę, to równocześnie ożywia i wzmacnia naturę duchową.[7]
    8. Który symbolizuje śmierć naszego Pana, ofiarowanie przez niego jego ziemskich przywilejów, co było wystarczające samo w sobie do zapieczętowania Nowego Przymierza.[8]
    9. Jezus pił ze swego kielicha, kielich ten dał później swym apostołom, aby go opróżnili do końca.[9]
    10. Jest jeden kielich, choć zawiera sok wielu owoców winogron. Winogrona nie mogą pozostać winogronami, jeżeli mają stać się życiodajnym duchem.[10]
    11. Ten sam kielich, jaki został zaoferowany Janowi i Jakubowi (Mat. 20:22), kielich zbawieniaPsalm 116:13; kielich, o którym mowa w Psalm 23:5. [11]
    12. Pozaobrazem tego kielicha, w najwyższym znaczeniu, będzie radość w królestwie.[12]
    13. Nigdzie nie jest powiedziane, aby było to wino, choć jest to możliwe.[13]
    14. Nie mamy powiedziane, aby było to wino, wobec czego otwartym pytaniem pozostaje kwestia, czy był to napój sfermentowany, czy nie. Wydaje się pewne, że niesfermentowany sok winogronowy spełnia wszystkie konieczne warunki.[14]
    15. Naszym zaleceniem jest, aby unikać powszechnego używania wina, jako możliwej pokusy dla niektórych słabych w ciele. Nie byłoby niewłaściwym dodanie niewielkiej ilości sfermentowanego wina do niesfermentowanego soku z winogron lub rodzynek.[15]
    16. Jeżeli ktokolwiek miałby czuć się zagrożony pijąc wino podczas pamiątki śmierci Pańskiej, takiemu zalecalibyśmy, aby używał zamiennie soku z rodzynek, który choć nie jest winem, to jednak z pewnością jest z „owocu winorośli”.[16]
    17. Naukowcy czynią różnicę pomiędzy fermentacją alkoholową, winną, a fermentacją gnilną. Wynikiem pierwszej jest oddzielnie się nieczystości i uzyskanie słodkiego płynu, natomiast rezultatem drugiego procesu jest kwas, a ostatecznie zgnilizna.[17]
  • Podziękował
    1. Co jest wskazówką na radosne przystanie na wszelkie cierpienia, wynikające z łamania chleba i rozgniatania winogron.[18]
  • Dał im
    1. Tylko Małe Stadko otrzymało zaproszenie do udziału z Panem.[19]
    2. Nie jest on dla świata.[20]
    3. Chrystus w sposób symboliczny dał im możliwość dzielenia jego cierpień.[21]
    4. Rozlana krew była ceną okupu, złożoną za wszystkich, jednakże podanie kielicha uczniom i zachęta do picia z niego były znakiem zaproszenia do udziału w cierpieniach Chrystusa.[22]
    5. Potrzebujemy nie tylko pożywienia i siły czerpanej z chleba, ale potrzebujemy drogocennej krwi - jako naszego odkupienia spod potępienia przez sprawiedliwość.[23]
  • Pijcie z niego wszyscy
    1. Niech wszyscy wypiją go do końca, niech żadne z cierpień Chrystusowych nie zostanie na nadchodzący wiek.[24]
    2. Jest to zaproszenie do uczestniczenia wraz z nim w poświęceniu ziemskiego życia, interesów, nadziei, celów, ambicji – wszystkiego.[25]
    3. Wszyscy, którzy mają zasiąść z nim na jego tronie, muszą pić z tego samego kielicha, z którego pił nasz Pan, z kielicha samozaparcia, samoofiary; wszyscy muszą być zanurzeni w Jego śmierć.[26]
    4. Nic w nim nie będzie pozostawione dla innych na później.[27]
    5. Przywilej picia z naszym Panem z tego kielicha ofiary należy jedynie do tego wieku. Nic z niego nie pozostanie na przyszłość.[28]
    6. Podwójne znaczenie: po pierwsze, cały musi być opróżniony przed końcem wieku Ewangelii, po drugie, wszyscy, którzy mają być członkami Jego ciała, muszą z niego pić.[29]
    7. Praktycznie zapraszając nas do picia swej śmierci, aby uczestniczyć w cierpieniach jego, stając się podobnym do niego w jego śmierci.Filip. 3:10 [30]
    8. Jezus podał ten kielich dalej, podał zasługę swej ofiary poprzez nas, swych naśladowców.[31]
    9. Uczestnictwo w krwi Nowego Przymierza, w dostarczaniu środków dla zapieczętowania Nowego Przymierza.[32]
    10. On wciąż mówi to do nas.[33]
    11. Nie wolno dopuścić, aby nas ten kielich minął.[34]
    12. Okazując nie tylko zainteresowanie w Jego ofierze, lecz wyrażając nasze własne przymierze, aby z Nim umrzeć i aby z Nim pić z Jego kielicha.[35]
    13. Dzielcie się nim między sobą.[36]
    14. Wszyscy, którzy przyjmują to zaproszenie, oddają swe życie tej samej służbie, której On oddał swe życie; jest to myśl zupełnie nowa w stosunku do typu, jakim była żydowska Wieczerza Paschalna.[37]
    15. Symbolizuje również nasz udział w Jego hańbie, nasz udział w Jego ofierze – śmierci naszego człowieczeństwa.[38]
    16. Upamiętnia poświęcenie na śmierć wszystkich członków Ciała Chrystusowego.[39]
    17. Przyswojenie go sobie przez nas oznacza, po pierwsze, przyjęcie przez nas praw i przywilejów restytucyjnych, które nasz Pan swym własnym kosztem dla nas zabezpieczył.[40]
    18. Picie z tego kielicha łączy się ze szczególną przyjemnością, przyjemność z uczestniczenia w jego cierpieniach (Filip. 3:10) i związana z nimi nadzieja na picie z naszym Panem z innego kielichakielicha radości, chwały i błogosławieństwa.[41]
    19. Nie wszyscy, którzy będą błogosławieni przez Nowe Przymierze, są zaproszeni do wzięcia udziału w krwi, lecz jedynie nieliczni, Małe Stadko.[42]
    20. Nikomu, kto wyznaje wiarę w drogocenną krew oraz poświęcenie w służbie naszego Pana, nie może być zakazany udział w nim.[43]

Przypisy

  1. SM-563
  2. R-3880:3, R-5081:2, R-4591:4, R-4453:4, R-4331:3
  3. R-1637:4
  4. R-4429:2, R-5087:6
  5. Szablon:PT
  6. R-1898:3
  7. R-588:3
  8. R-4453:4
  9. R-4475:1
  10. R-5341:3, R-2771:6
  11. R-4555:5, NS755-2-{{{3}}}
  12. R-4703:6
  13. R-2772:6
  14. R-3879:6
  15. R-2773:4
  16. R-509:5
  17. R-509:4
  18. R-2773:2
  19. R-4310:2, NS770-4-{{{3}}}
  20. R-5342:3
  21. R-4436:4, R-4475:1, R-840:4, Q-188.T
  22. R-5192:5
  23. R-3526:5
  24. R-3880:2, R-4605:3, R-4453:4, R-4429:4
  25. SM-564, R-3880:2
  26. R-4591:5, R-5087:6, R-5081:2, R-4436:4, R-226:1
  27. R-4310:3
  28. NS722-6-{{{3}}}, NS770-4-{{{3}}}
  29. R-5341:3, R-4453:4
  30. R-111:4
  31. R-4453:4, R-4367:2
  32. Szablon:CR, Q-188.T, R-4456:4
  33. R-4429:1
  34. Szablon:PT
  35. R-325:5
  36. R-4475:1
  37. SM-564
  38. R-1637:2, R-840:5
  39. R-4980:5, NS632-1-{{{3}}}
  40. R-2772:4
  41. NS755-3-{{{3}}}
  42. NS297-6-{{{3}}}
  43. R-2773:5