List św. Pawła do Kolosan 1:15: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Kol.|1:15|BG}} {{Komentarz}} *'''On jest obrazem''': *#Wodzem wszystkich innych gwiazd porannych.<ref>{{R|1686|2}}</ref> *#Widzimy Oblubienica|O...") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
*#Wodzem wszystkich innych [[Gwiazda poranna|gwiazd porannych]].<ref>{{R|1686|2}}</ref> | *#Wodzem wszystkich innych [[Gwiazda poranna|gwiazd porannych]].<ref>{{R|1686|2}}</ref> | ||
*#Widzimy [[Oblubienica|Oblubienicę]] uczynioną „podobną do Niego” ({{1 Jana|3:2}}).<ref>{{R|1210|6}}</ref> | *#Widzimy [[Oblubienica|Oblubienicę]] uczynioną „podobną do Niego” ({{1 Jana|3:2}}).<ref>{{R|1210|6}}</ref> | ||
*#On prosił jedynie o przywrócenie Go do stanu, w jakim był wcześniej, ale [[Pan Bóg|Ojciec]] „wielce Go wywyższył”, wysoko ponad poprzednią chwałę.<ref>{{R|1161|5}}</ref> | *#On prosił jedynie o przywrócenie Go do stanu, w jakim był wcześniej, ale [[Pan Bóg|Ojciec]] „wielce Go wywyższył”, wysoko ponad poprzednią [[Chwała|chwałę]].<ref>{{R|1161|5}}</ref> | ||
*#Bezpośredni obraz niewidzialnego [[Bóg|Boga]].<ref>{{R|361|6}}</ref> | *#Bezpośredni obraz niewidzialnego [[Bóg|Boga]].<ref>{{R|361|6}}</ref> | ||
*#''Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka'' – {{1 Kor.|15:49}}.<ref>{{R|41|3}}</ref> | *#''Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka'' – {{1 Kor.|15:49}}.<ref>{{R|41|3}}</ref> | ||
*#Dla nas.<ref>{{R|1340|5}}</ref> | *#Dla nas.<ref>{{R|1340|5}}</ref> | ||
*'''Boga niewidzialnego''': | *'''Boga niewidzialnego''': | ||
*#Niebieski Ojciec nie ma początku, lecz od wieczności do wieczności jest ten sam.<ref>{{R|1514|6}}</ref> | *#[[Pan Bóg|Niebieski Ojciec]] nie ma początku, lecz od [[Wieczność|wieczności do wieczności]] jest ten sam.<ref>{{R|1514|6}}</ref> | ||
*#Wyraźnie wskazuje to na fakt, że gdy tylko stworzenia narodzą się z ducha, będą również niewidzialne.<ref>{{R|237|1}}</ref> | *#Wyraźnie wskazuje to na fakt, że gdy tylko stworzenia narodzą się z ducha, będą również niewidzialne.<ref>{{R|237|1}}</ref> | ||
*'''Pierworodnym''': | *'''Pierworodnym''': | ||
*#Jedyne bezpośrednie stworzenie Ojca.<ref>{{R|5992|6}}; {{R|4107|2}}; {{R|1599|1}}; {{R|1278|3}}</ref> | *#Jedyne bezpośrednie stworzenie Ojca.<ref>{{R|5992|6}}; {{R|4107|2}}; {{R|1599|1}}; {{R|1278|3}}</ref> | ||
*#Jako [[Logos]], „początek stworzenia Bożego” ({{Obj.|3:14}}).<ref>{{F|18}}; {{R|5972|3}}; {{R|1642|1}}; {{R|1609|3}}; {{R|1247|2}}; {{R|1125|3}}; {{SM|659|T}}</ref> | *#Jako [[Logos]], „początek stworzenia Bożego” ({{Obj.|3:14}}).<ref>{{F|18}}; {{R|5972|3}}; {{R|1642|1}}; {{R|1609|3}}; {{R|1247|2}}; {{R|1125|3}}; {{SM|659|T}}</ref> | ||
*#''Ja jestem [[alfa i omega]], pierwszy i ostatni, początek i koniec'' bezpośredniego stworzenia przez Ojca ({{Obj.|22:13}}).<ref>{{R|5748|1}}; {{R|4098|1}}; {{R|1599|1}}</ref> | *#''Ja jestem [[alfa]] i [[omega]], pierwszy i ostatni, początek i koniec'' bezpośredniego stworzenia przez Ojca ({{Obj.|22:13}}).<ref>{{R|5748|1}}; {{R|4098|1}}; {{R|1599|1}}</ref> | ||
*#Zupełnym początkiem Boskiego działania był [[Logos]].<ref>{{R|5351|3}}</ref> | *#Zupełnym początkiem Boskiego działania był [[Logos]].<ref>{{R|5351|3}}</ref> | ||
*#Gdy Bóg stworzył Wielką Istotę, odpoczął. Od tego czasu Jego moc była wykonywana przez Pana Jezusa.<ref>{{R|5239|1}}</ref> | *#Gdy [[Pan Bóg|Bóg]] stworzył Wielką Istotę, odpoczął. Od tego czasu Jego [[moc]] była wykonywana przez [[Pan Jezus|Pana Jezusa]].<ref>{{R|5239|1}}</ref> | ||
*#On dokonał wielkiego dzieła stworzenia, ale On sam był pierwszym z wszelkiego, bezpośredniego stworzenia Bożego.<ref>{{R|4964|3}}</ref> | *#On dokonał wielkiego dzieła stworzenia, ale On sam był pierwszym z wszelkiego, bezpośredniego stworzenia Bożego.<ref>{{R|4964|3}}</ref> | ||
*#Jezus był po prostu tym, czym mówił, że jest: Synem, posłanym przez Boga, jednorodzonym z Ojca, pierworodnym wszelkiego stworzenia.<ref>{{R|2773|3}}</ref> | *#[[Pan Jezus|Jezus]] był po prostu tym, czym mówił, że jest: Synem, posłanym przez [[Pan Bóg|Boga]], jednorodzonym z Ojca, pierworodnym wszelkiego stworzenia.<ref>{{R|2773|3}}</ref> | ||
*#Dosłownie, „pierwszym wywiedzionym z wszelkiego stworzenia”.<ref>{{R|1904|5}}</ref> | *#Dosłownie, „pierwszym wywiedzionym z wszelkiego stworzenia”.<ref>{{R|1904|5}}</ref> | ||
*#Okoliczność, że nasz [[Pan Jezus]] istniał, zanim stał się człowiekiem, w bardziej wywyższonej naturze i stanie, jest jasno pokazana w Piśmie Świętym.<ref>{{R|1673|3}}</ref> | *#Okoliczność, że nasz [[Pan Jezus]] istniał, zanim stał się człowiekiem, w bardziej wywyższonej naturze i stanie, jest jasno pokazana w [[Pismo Święte|Piśmie Świętym]].<ref>{{R|1673|3}}</ref> | ||
*#Wielki [[Mesjasz]] był z Ojcem przed rozpoczęciem dzieła stworzenia.<ref>{{R|1583|1}}; {{SM|483|2}}</ref> | *#Wielki [[Mesjasz]] był z Ojcem przed rozpoczęciem [[Dzieło Stworzenia|dzieła stworzenia]].<ref>{{R|1583|1}}; {{SM|483|2}}</ref> | ||
*#On nie tylko był pierwszym z Bożego stworzenia, ale i ostatnim.<ref>{{R|1514|6}}; {{PŻ|297|1}}</ref> | *#On nie tylko był pierwszym z Bożego stworzenia, ale i ostatnim.<ref>{{R|1514|6}}; {{PŻ|297|1}}</ref> | ||
*#On zna Boży charakter dłużej, w sposób bardziej pełny i bliski niż jakakolwiek inna istota.<ref>{{R|1125|3}}</ref> | *#On zna [[Boski Charakter|Boży charakter]] dłużej, w sposób bardziej pełny i bliski niż jakakolwiek inna istota.<ref>{{R|1125|3}}</ref> | ||
*#Zrodzony przed wszelkim stworzeniem.<ref>{{R|1060|4}}; {{R|446|5}}</ref> | *#Zrodzony przed wszelkim stworzeniem.<ref>{{R|1060|4}}; {{R|446|5}}</ref> | ||
*#Główny.<ref>{{R|803|1}}</ref> | *#Główny.<ref>{{R|803|1}}</ref> | ||
*#Nie popiera to dogmatu trynitarnego.<ref>{{R|560|3}}</ref> | *#Nie popiera to [[Dogmat trynitarny|dogmatu trynitarnego]].<ref>{{R|560|3}}</ref> | ||
*#Unitarianie zaprzeczają, że istniał On przed poczęciem w Marii.<ref>{{R|505|2}}</ref> | *#[[Unitarianie]] zaprzeczają, że istniał On przed poczęciem w [[Maria|Marii]].<ref>{{R|505|2}}</ref> | ||
*#Który potem stał się człowiekiem, Jezusem.<ref>{{R|421|3}}; {{R|338|2}}</ref> | *#Który potem stał się człowiekiem, [[Pan Jezus|Jezusem]].<ref>{{R|421|3}}; {{R|338|2}}</ref> | ||
*#Jezus w swej przedludzkiej egzystencji.<ref>{{PD|54/67}}</ref> | *#[[Pan Jezus|Jezus]] w swej przedludzkiej egzystencji.<ref>{{PD|54/67}}</ref> | ||
*#Psalmista mówi o nim jako o synu Jehowy, ''pierworodnym, najwyższym wśród królów ziemi''– {{Psalm |89:28}}.<ref>{{SM|491|3}}</ref> | *#Psalmista mówi o nim jako o synu [[Pan Bóg|Jehowy]], ''pierworodnym, najwyższym wśród królów ziemi''– {{Psalm |89:28}}.<ref>{{SM|491|3}}</ref> | ||
*#Zapis ten jest zgodny z {{Jan|1:1-3}}, który mówi, że Jego historia datuje się od samego początku.<ref>{{NS|257|1}}; {{Q|374|6}}</ref> | *#Zapis ten jest zgodny z {{Jan|1:1-3}}, który mówi, że Jego historia datuje się od samego początku.<ref>{{NS|257|1}}; {{Q|374|6}}</ref> | ||
*#Jezus był stworzony najpierw.<ref>{{PŻ|292|3}}</ref> | *#[[Pan Jezus|Jezus]] był stworzony najpierw.<ref>{{PŻ|292|3}}</ref> | ||
*#Wydaje się, że Jednorodzony nie myślał szczególnie o obiecanej chwale.<ref>{{NS|438|6}}</ref> | *#Wydaje się, że Jednorodzony nie myślał szczególnie o obiecanej chwale.<ref>{{NS|438|6}}</ref> | ||
*#Nie jest to zgodne z teorią, że Jezus rozpoczął swe istnienie jako syn Józefa.<ref>{{OV|328|8}}</ref> | *#Nie jest to zgodne z teorią, że [[Pan Jezus|Jezus]] rozpoczął swe istnienie jako syn [[Józef|Józefa]].<ref>{{OV|328|8}}</ref> | ||
*#Poprzedza On wszelkie rzeczy.<ref>{{Q|746|3}}</ref> | *#Poprzedza On wszelkie rzeczy.<ref>{{Q|746|3}}</ref> | ||
*'''Wszelkiego stworzenia''': | *'''Wszelkiego stworzenia''': |
Aktualna wersja na dzień 16:11, 2 lis 2015
1:15 Który jest obrazem Boga niewidzialnego i pierworodny wszystkich rzeczy stworzonych.
Komentarz
- On jest obrazem:
- Wodzem wszystkich innych gwiazd porannych.[1]
- Widzimy Oblubienicę uczynioną „podobną do Niego” (1 Jana 3:2).[2]
- On prosił jedynie o przywrócenie Go do stanu, w jakim był wcześniej, ale Ojciec „wielce Go wywyższył”, wysoko ponad poprzednią chwałę.[3]
- Bezpośredni obraz niewidzialnego Boga.[4]
- Przeto jak nosiliśmy obraz ziemskiego człowieka, tak będziemy też nosili obraz niebieskiego człowieka – 1 Kor. 15:49.[5]
- Dla nas.[6]
- Boga niewidzialnego:
- Niebieski Ojciec nie ma początku, lecz od wieczności do wieczności jest ten sam.[7]
- Wyraźnie wskazuje to na fakt, że gdy tylko stworzenia narodzą się z ducha, będą również niewidzialne.[8]
- Pierworodnym:
- Jedyne bezpośrednie stworzenie Ojca.[9]
- Jako Logos, „początek stworzenia Bożego” (Obj. 3:14).[10]
- Ja jestem alfa i omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec bezpośredniego stworzenia przez Ojca (Obj. 22:13).[11]
- Zupełnym początkiem Boskiego działania był Logos.[12]
- Gdy Bóg stworzył Wielką Istotę, odpoczął. Od tego czasu Jego moc była wykonywana przez Pana Jezusa.[13]
- On dokonał wielkiego dzieła stworzenia, ale On sam był pierwszym z wszelkiego, bezpośredniego stworzenia Bożego.[14]
- Jezus był po prostu tym, czym mówił, że jest: Synem, posłanym przez Boga, jednorodzonym z Ojca, pierworodnym wszelkiego stworzenia.[15]
- Dosłownie, „pierwszym wywiedzionym z wszelkiego stworzenia”.[16]
- Okoliczność, że nasz Pan Jezus istniał, zanim stał się człowiekiem, w bardziej wywyższonej naturze i stanie, jest jasno pokazana w Piśmie Świętym.[17]
- Wielki Mesjasz był z Ojcem przed rozpoczęciem dzieła stworzenia.[18]
- On nie tylko był pierwszym z Bożego stworzenia, ale i ostatnim.[19]
- On zna Boży charakter dłużej, w sposób bardziej pełny i bliski niż jakakolwiek inna istota.[20]
- Zrodzony przed wszelkim stworzeniem.[21]
- Główny.[22]
- Nie popiera to dogmatu trynitarnego.[23]
- Unitarianie zaprzeczają, że istniał On przed poczęciem w Marii.[24]
- Który potem stał się człowiekiem, Jezusem.[25]
- Jezus w swej przedludzkiej egzystencji.[26]
- Psalmista mówi o nim jako o synu Jehowy, pierworodnym, najwyższym wśród królów ziemi– Psalm 89:28.[27]
- Zapis ten jest zgodny z Jan 1:1-3, który mówi, że Jego historia datuje się od samego początku.[28]
- Jezus był stworzony najpierw.[29]
- Wydaje się, że Jednorodzony nie myślał szczególnie o obiecanej chwale.[30]
- Nie jest to zgodne z teorią, że Jezus rozpoczął swe istnienie jako syn Józefa.[31]
- Poprzedza On wszelkie rzeczy.[32]
- Wszelkiego stworzenia:
Przypisy
- ↑ R-1686:2
- ↑ R-1210:6
- ↑ R-1161:5
- ↑ R-361:6
- ↑ R-41:3
- ↑ R-1340:5
- ↑ R-1514:6
- ↑ R-237:1
- ↑ R-5992:6; R-4107:2; R-1599:1; R-1278:3
- ↑ F-18; R-5972:3; R-1642:1; R-1609:3; R-1247:2; R-1125:3; SM-659
- ↑ R-5748:1; R-4098:1; R-1599:1
- ↑ R-5351:3
- ↑ R-5239:1
- ↑ R-4964:3
- ↑ R-2773:3
- ↑ R-1904:5
- ↑ R-1673:3
- ↑ R-1583:1; SM-483
- ↑ R-1514:6; Szablon:PŻ
- ↑ R-1125:3
- ↑ R-1060:4; R-446:5
- ↑ R-803:1
- ↑ R-560:3
- ↑ R-505:2
- ↑ R-421:3; R-338:2
- ↑ PD-54/67
- ↑ SM-491
- ↑ NS257-1-{{{3}}}; Q-374.6
- ↑ Szablon:PŻ
- ↑ NS438-6-{{{3}}}
- ↑ Szablon:OV
- ↑ Q-746.3
- ↑ E-86; R-1063:5
- ↑ R-838:3