Ewangelia św. Mateusza 6:9: Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Mat.|6:9|BG}} {{Komentarz}} *'''A wy tak''' *: Nie jak forma do powtarzania, ale jedynie jako przykład, w jaki sposób układać nasze modlitwy.<ref>{{R|4560|2}}, {{...")
 
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 10: Linia 10:
*: W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.<ref>{{R|136|2}}</ref>
*: W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.<ref>{{R|136|2}}</ref>
*'''Się módlcie'''
*'''Się módlcie'''
*: Wy, którzy jesteście synami, a nie ''dziećmi gniewu'' {{Efez. |2:3}} lub których ''ojcem jest diabeł'' {{Jan |8:44}} <ref>{{R|2252|6}}</ref>
*: Wy, którzy jesteście synami, a nie ''dziećmi gniewu'' {{Efezj. |2:3}} lub których ''ojcem jest diabeł'' {{Jan |8:44}} <ref>{{R|2252|6}}</ref>
*: Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały [[Bóg|Bogu]] i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.<ref>{{R|5311|6|5}}</ref>
*: Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały [[Bóg|Bogu]] i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.<ref>{{R|5311|6|5}}</ref>
*: Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.<ref>{{R|5312|1}}</ref>
*: Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.<ref>{{R|5312|1}}</ref>
*: Modlitwa jest przywilejem. [[Jezus]] nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.<ref>{{R|5021|3}}</ref>
*: Modlitwa jest przywilejem. [[Jezus]] nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.<ref>{{R|5021|3}}</ref>
Zauważmy, iż Jezus nigdy nie nauczał tłumów,
*: Zauważmy, iż [[Jezus]] nigdy nie nauczał tłumów, jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi miał do czynienia, to był nominalny [[lud Boży]].<ref>{{R|3805|2}}</ref>
jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny
*: Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić świat.<ref>{{R|5021|3}}</ref>
to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi
*: Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania „modlitwy Pańskiej”.<ref>{{R|2023|6}}</ref>
miał do czynienia, to był nominalny lud
*'''Ojcze nasz'''
Boży. R3805:2
*: Uczucie prawdziwego ojca dla swego dziecka, jedno z najcenniejszych na świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku Bożych poświęconych do Stworzyciela.<ref>{{R|3352|1}}</ref>
Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić
*: ''Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego''. – {{Jan |1:12}} <ref>{{R|3352|1}}</ref>
świat. R5021:3
*: Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą zwracać się do [[Bóg|Boga]] „Ojcze Nasz”.<ref>{{CR|421|1}}, {{R|499|5}}, {{R|5022|1}}, {{R|5833|5}}, {{R|5834|4|5}}</ref>
Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania
*: Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do Odkupiciela w modlitwie.<ref>{{R|3806|3}}, {{F|681|3}}</ref>
„modlitwy Pańskiej”. R2023:6
*: Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.<ref>{{R|3805|5}}</ref>
Ojcze nasz Uczucie prawdziwego ojca dla
*: Kiedy [[Jezus]] był na ziemi w ciele, apostołowie byli dopiero „przyszłymi” synami.<ref>{{R|5834|4}}</ref>
swego dziecka, jedno z najcenniejszych na
*: Żaden [[Żydzi|Żyd]] w tamtych czasach nie zrobił użytku z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem sług.<ref>{{R|5683|6}}, {{R|3352|1}}</ref>
świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku
*: Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo tego, że byli Żydami, to jednak [[Bóg]] uznawał ich już za synów, a nie za sługi.<ref>{{R|3352|1}}</ref>
Bożych poświęconych do Stworzyciela.
*: [[Bóg|Wielki Bóg]] [[Jehowa]] jest źródłem życia. Wszelkie życie pochodzi tylko z niego.<ref>{{CR|498|1}}</ref>
R3352:1
*: Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego punktu widzenia, za przywróconych (poprzez wiarę w [[Chrystus|Chrystusa]]) do początkowej pozycji jako synów Bożych.<ref>{{R|1864|6}}</ref>
„Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się
*: Z faktu tego wynika:  
dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego”.
*# wiara w byt Boski,
(Jan. 1:12) R3352:1
*# zdanie sobie sprawy z własnej zależności od Niego,
Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą
*# wiara w pojednanie poprzez Odkupiciela,
zwracać się do Boga „Ojcze Nasz”. CR421:1,
*# zdanie sobie sprawy z tego, że teraz [[Bóg]] przyjmuje daną jednostkę za syna.<ref>{{R|3805|3}}</ref>
499:5, R5022:1, 5833:5, 5834:4,5
*: Wskazuje to na fakt, że przychodzący do [[Bóg|Boga]] czyni to na warunkach bliskiej znajomości z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca.<ref>{{R|3805|3}}</ref>
Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz
*: Nie wskazuje to na ojcostwo [[Bóg|Boga]] w stosunku do całego rodzaju ludzkiego.<ref>{{R|2252|6}}</ref>
usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do
*: Modlitwa celnika, zaaprobowana przez naszego Pana, nie zawierała odniesień do [[Bóg|Boga]] w rodzaju „Ojcze”, ale „Boże” – ''Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu''. - {{Łuk. |18:13}} <ref>{{R|2251|3}}</ref>
Odkupiciela w modlitwie. R3806:3, F681:3
*: Mieli oni pokazać swoją wiarę poprzez nazywanie siebie samych synami Bożymi, ale w rzeczywistości nie mówili o sobie w ten sposób.<ref>{{R|5219|2}}</ref>
Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również
*: Niektórzy ludzie używają słów „Ojcze Nasz” lub „Boże nasz”, lub „Ojcze Niebieski” częściej, niż jest to właściwe. Wydaje się, iż byłoby lepiej, gdyby unikali oni tych powtórzeń.<ref>{{R|5020|4}}, {{Q|539|6}}</ref>
inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.
*'''Któryś jest w niebie'''
R3805:5
*: Tak jak niebo jest wyżej nad ziemię, tak też mają się Boskie zamiary w stosunku do naszych dróg i idei, dlatego w każdym przypadku to one powinny być preferowane.<ref>{{R|3805|6}}</ref>
Kiedy Jezus był na ziemi w ciele, apostołowie
*'''Święć się imię twoje'''
byli dopiero „przyszłymi” synami. R5834:4
*: Najpierw liczy się wola [[Bóg|Boża]] i oddanie mu czci, jako wyższe nad własne i jakiekolwiek inne interesy.<ref>{{R|3352|3}}</ref>
Żaden Żyd w tamtych czasach nie zrobił użytku
*: Oddawanie chwały Bogu powinno być pierwszym celem w naszych myślach, jednakże traci tę pozycję w ciągu całego naszego dnia, nawet wśród prawdziwego ludu Bożego.<ref>{{R|3352|2}}, {{R|4560|4}}, {{R|5624|5}}</ref>
z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem
*: Wyraża to uwielbienie, oddanie chwały Boskiej dobroci i wielkości oraz związaną z tym cześć.<ref>{{R|3352|2}}</ref>
sług. R5683:6, 3352:1
*: Wielkie imię Boże winno być święcone przez wszystkich, również przez tych, którzy do niego przychodzą.<ref>{{R|4560|4}}</ref>
Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo
*: Czczone, uwielbiane. Boskie imię wyraża Jego charakter, Jego Królestwo i osobowość.<ref>{{R|5022|2}}</ref>
tego, że byli Żydami, to jednak Bóg uznawał
*: Głęboka cześć dla wspaniałego charakteru i przymiotów [[Bóg|Boga]].<ref>{{R|1864|6}}</ref>
ich już za synów, a nie za sługi. R3352:1
*: Jego imię przedstawia wszystko to, co sprawiedliwe, mądre i kochające.<ref>{{R|3806|4}}</ref>
Wielki Bóg Jehowa jest źródłem życia. Wszelkie
życie pochodzi tylko z niego. CR498:1
Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego
punktu widzenia, za przywróconych (poprzez
wiarę w Chrystusa) do początkowej pozycji jako
synów Bożych. R1864:6
Z faktu tego wynika: 1) wiara w byt Boski, 2)
zdanie sobie sprawy z własnej zależności od
Niego, 3) wiara w pojednanie poprzez Odkupiciela,
4) zdanie sobie sprawy z tego, że teraz
Bóg przyjmuje daną jednostkę za syna. R3805:3
Wskazuje to na fakt, że przychodzący do Boga
czyni to na warunkach bliskiej znajomości
z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że
jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca.
R3805:3
Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku
do całego rodzaju ludzkiego. R2252:6
Modlitwa celnika, zaaprobowana przez naszego
Pana, nie zawierała odniesień do Boga w rodzaju
„Ojcze”, ale „Boże” – „Boże, bądź miłościw
mnie grzesznemu”. (Łuk. 18:13) R2251:3
Mieli oni pokazać swoją wiarę poprzez nazywanie
siebie samych synami Bożymi, ale
w rzeczywistości nie mówili o sobie w ten sposób.
R5219:2
Niektórzy ludzie używają słów „Ojcze Nasz”
lub „Boże nasz”, lub „Ojcze Niebieski” częściej,
niż jest to właściwe. Wydaje się, iż byłoby lepiej,
gdyby unikali oni tych powtórzeń.
R5020:4, Q539:6
Któryś jest w niebie - Tak jak niebo jest wyżej
nad ziemię, tak też mają się Boskie zamiary
w stosunku do naszych dróg i idei, dlatego
w każdym przypadku to one powinny być preferowane.
R3805:6
Święć się imię twoje Najpierw liczy się wola
Boża i oddanie mu czci, jako wyższe nad
własne i jakiekolwiek inne interesy. R3352:3
Oddawanie chwały Bogu powinno być pierwszym
celem w naszych myślach, jednakże traci
tę pozycję w ciągu całego naszego dnia, nawet
wśród prawdziwego ludu Bożego.
R3352:2, 4560:4, 5624:5
Wyraża to uwielbienie, oddanie chwały Boskiej
dobroci i wielkości oraz związaną z tym
cześć. R3352:2
Wielkie imię Boże winno być święcone przez
wszystkich, również przez tych, którzy do niego
przychodzą. R4560:4
Czczone, uwielbiane. Boskie imię wyraża Jego
charakter, Jego Królestwo i osobowość. R5022:2
Głęboka cześć dla wspaniałego charakteru
i przymiotów Boga. R1864:6
Jego imię przedstawia wszystko to, co sprawiedliwe,
mądre i kochające. R3806:4


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}


[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]]

Aktualna wersja na dzień 10:46, 26 paź 2015

6:9 Wy tedy tak się módlcie; Ojcze nasz, któryś jest w niebiesiech! Święć się imię twoje;

Komentarz

  • A wy tak
    Nie jak forma do powtarzania, ale jedynie jako przykład, w jaki sposób układać nasze modlitwy.[1]
    W duchu pochwalnym, oddającym cześć.[2]
    Lecz niekoniecznie w tych słowach.[3]
    Zauważmy jej zwięzłość, prostotę, bezpośredniość i uporządkowanie.[4]
    Porządek modlitwy jest piękny – głównym motywem jest oddanie chwały Bogu oraz realizacja Boskiego planu, następnie fizyczne potrzeby.[5]
    W tzw. „modlitwie Pańskiej” mamy siedem próśb.[6]
  • Się módlcie
    Wy, którzy jesteście synami, a nie dziećmi gniewu Efezj. 2:3 lub których ojcem jest diabeł Jan 8:44 [7]
    Z modlitwy płynie wielkie błogosławieństwo; zostaliśmy tak stworzeni, że oddawanie chwały Bogu i pragnienie modlitwy należą do najwyższych wartości naszej natury.[8]
    Nie tylko że powinniśmy mieć określone pory modlitwy, ale powinniśmy mieć ducha modlitwy we wszelkich sprawach naszego życia.[9]
    Modlitwa jest przywilejem. Jezus nie nakazał swym uczniom, aby się modlili ani nawet nie przekazał im formy modlitwy, dopóki go o to nie poprosili.[10]
    Zauważmy, iż Jezus nigdy nie nauczał tłumów, jak mają się modlić ani nie wskazywał, że powinny to czynić – pomimo tego, iż tłumy, z którymi miał do czynienia, to był nominalny lud Boży.[11]
    Pan nie powiedział, w jaki sposób ma się modlić świat.[12]
    Dzieci w szkole nie powinny być uczone powtarzania „modlitwy Pańskiej”.[13]
  • Ojcze nasz
    Uczucie prawdziwego ojca dla swego dziecka, jedno z najcenniejszych na świecie, jest użyte dla zilustrowania stosunku Bożych poświęconych do Stworzyciela.[14]
    Tym zaś, którzy go przyjęli, dał prawo stać się dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię jego. – Jan 1:12 [15]
    Tylko poświęceni, spłodzeni z ducha, mogą zwracać się do Boga „Ojcze Nasz”.[16]
    Uważamy, iż dzieci osób wierzących oraz usprawiedliwieni tymczasowo, którzy się jeszcze nie poświęcili, mają prawo zwracać się do Odkupiciela w modlitwie.[17]
    Słowo „nasz” wskazuje na to, iż istnieją również inne dzieci, adoptowane do Bożej rodziny.[18]
    Kiedy Jezus był na ziemi w ciele, apostołowie byli dopiero „przyszłymi” synami.[19]
    Żaden Żyd w tamtych czasach nie zrobił użytku z tego wyrażenia, byli bowiem oni domem sług.[20]
    Modlitwa ta upewniła apostołów, iż pomimo tego, że byli Żydami, to jednak Bóg uznawał ich już za synów, a nie za sługi.[21]
    Wielki Bóg Jehowa jest źródłem życia. Wszelkie życie pochodzi tylko z niego.[22]
    Możemy uważać samych siebie, iż z Boskiego punktu widzenia, za przywróconych (poprzez wiarę w Chrystusa) do początkowej pozycji jako synów Bożych.[23]
    Z faktu tego wynika:
    1. wiara w byt Boski,
    2. zdanie sobie sprawy z własnej zależności od Niego,
    3. wiara w pojednanie poprzez Odkupiciela,
    4. zdanie sobie sprawy z tego, że teraz Bóg przyjmuje daną jednostkę za syna.[24]
    Wskazuje to na fakt, że przychodzący do Boga czyni to na warunkach bliskiej znajomości z wielkim Stworzycielem wszechświata tak, że jest przyjmowany do Boskiej obecności i serca.[25]
    Nie wskazuje to na ojcostwo Boga w stosunku do całego rodzaju ludzkiego.[26]
    Modlitwa celnika, zaaprobowana przez naszego Pana, nie zawierała odniesień do Boga w rodzaju „Ojcze”, ale „Boże” – Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu. - Łuk. 18:13 [27]
    Mieli oni pokazać swoją wiarę poprzez nazywanie siebie samych synami Bożymi, ale w rzeczywistości nie mówili o sobie w ten sposób.[28]
    Niektórzy ludzie używają słów „Ojcze Nasz” lub „Boże nasz”, lub „Ojcze Niebieski” częściej, niż jest to właściwe. Wydaje się, iż byłoby lepiej, gdyby unikali oni tych powtórzeń.[29]
  • Któryś jest w niebie
    Tak jak niebo jest wyżej nad ziemię, tak też mają się Boskie zamiary w stosunku do naszych dróg i idei, dlatego w każdym przypadku to one powinny być preferowane.[30]
  • Święć się imię twoje
    Najpierw liczy się wola Boża i oddanie mu czci, jako wyższe nad własne i jakiekolwiek inne interesy.[31]
    Oddawanie chwały Bogu powinno być pierwszym celem w naszych myślach, jednakże traci tę pozycję w ciągu całego naszego dnia, nawet wśród prawdziwego ludu Bożego.[32]
    Wyraża to uwielbienie, oddanie chwały Boskiej dobroci i wielkości oraz związaną z tym cześć.[33]
    Wielkie imię Boże winno być święcone przez wszystkich, również przez tych, którzy do niego przychodzą.[34]
    Czczone, uwielbiane. Boskie imię wyraża Jego charakter, Jego Królestwo i osobowość.[35]
    Głęboka cześć dla wspaniałego charakteru i przymiotów Boga.[36]
    Jego imię przedstawia wszystko to, co sprawiedliwe, mądre i kochające.[37]

Przypisy

  1. R-4560:2, R-5311:4, R-5022:1, R-4984:4, R-3806:4, R-3351:6
  2. R-3806:3
  3. R-4560:2
  4. R-5022:1
  5. R-4560:2, R-3807:3, R-3352:1
  6. R-136:2
  7. R-2252:6
  8. R-5311:6
  9. R-5312:1
  10. R-5021:3
  11. R-3805:2
  12. R-5021:3
  13. R-2023:6
  14. R-3352:1
  15. R-3352:1
  16. Szablon:CR, R-499:5, R-5022:1, R-5833:5, R-5834:4
  17. R-3806:3, F-681
  18. R-3805:5
  19. R-5834:4
  20. R-5683:6, R-3352:1
  21. R-3352:1
  22. Szablon:CR
  23. R-1864:6
  24. R-3805:3
  25. R-3805:3
  26. R-2252:6
  27. R-2251:3
  28. R-5219:2
  29. R-5020:4, Q-539.6
  30. R-3805:6
  31. R-3352:3
  32. R-3352:2, R-4560:4, R-5624:5
  33. R-3352:2
  34. R-4560:4
  35. R-5022:2
  36. R-1864:6
  37. R-3806:4