1 Księga Mojżeszowa - rozdział 1: Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (1 wersja)
Nie podano opisu zmian
Linia 1: Linia 1:
{{Nawigacja|księga=1|rozdział=1|pozycja=top}}
{{Nawigacja|księga=1|rozdział=1|pozycja=top}}
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:1}}
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:1}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:2}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:3}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:4}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:5}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:6}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:7}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:8}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:9}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:10}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:11}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:12}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:13}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:14}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:15}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:16}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:17}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:18}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:19}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:20}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:21}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:22}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:23}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:24}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:25}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:26}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:27}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:28}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:29}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:30}}{{:1 Księga Mojżeszowa 1:31}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:2}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:3}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:4}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:5}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:6}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:7}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:8}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:9}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:10}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:11}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:12}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:13}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:14}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:15}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:16}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:17}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:18}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:19}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:20}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:21}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:22}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:23}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:24}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:25}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:26}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:27}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:28}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:29}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:30}}
 
{{:1 Księga Mojżeszowa 1:31}}
 


{{Nawigacja|księga=1|rozdział=1|pozycja=bottom}}
{{Nawigacja|księga=1|rozdział=1|pozycja=bottom}}
<noinclude>[[Category:1 Księga Mojżeszowa]]</noinclude>
<noinclude>[[Category:1 Księga Mojżeszowa]]</noinclude>

Wersja z 23:18, 5 sie 2015

Szablon:Nawigacja 1:1 Na początku stworzył Bóg niebo i ziemię.

Komentarz

  • Na początku – Stworzenia naszej planety a nie wszechświata[1].
  • Bóg stworzył – Przygotował do dzieła, które w sześću dniach stworzenia, dni epokowych miało się wykonać[2].
  • Ziemię – Prawdopodobnie nasza ziemia jest pierwsza z światów wówczas stworzonych[3].

Przypisy

  1. F-18
  2. F-18
  3. Z-07:12

1:2 A ziemia była niekształtowna i próżna, i ciemność była nad przepaścią, a Duch Boży unaszał się nad wodami.

Komentarz

  • A ziemia była – Już istniała, zanim sześć dni stworzenia rozpoczęły się[1].
  • Duch Boży – Moc Boża, energia twórcza[2].
  • Unaszał się – Była czynną, zapładniającą[3].

Przypisy

  1. F-23
  2. E-175
  3. E-175

1:3 I rzekł Bóg: Niech będzie światłość; i stała się światłość.

Komentarz

  • Stała się światłość – Prawdopodobnie podbiegunowa zorza "Aurora Borealis"[1].

Przypisy

  1. F-30

1 Księga Mojżeszowa 1:41:5 I nazwał Bóg światłość dniem a ciemność nazwał nocą; i stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień pierwszy.

Komentarz

  • I stał się wieczór – Mały, nieznaczny początek[1].
  • Stał się zaranek: – Dopełnienie tej części dzieła[2].
  • Dzień pierwszy:
    1. Okres Azoiczny 7000lat długi, w którym nie było jeszcze życia[3].
    2. Naturalnie nie słoneczny dzień, gdyż samo słońce nie było widziane aż w czwartym dniu stworzenia[4]


Przypisy

  1. F-31
  2. F-31
  3. F-31
  4. F-19

1:6 Potem rzekł Bóg: Niech będzie rozpostarcie, w pośrodku wód, a niech dzieli wody od wód.

Komentarz

  • Niech będzie rozpostarcie – Firmament, sklepienie, powietrze otaczające ziemię[1].
  • W pośrodku wód – Między wodami[2].

Przypisy

  1. F-31
  2. F-31

1:7 I uczynił Bóg rozpostarcie; uczynił też rozdział między wodami, które są pod rozpostarciem; i między wodami, które są nad rozpostarciem; i stało się tak.

Komentarz

  • Uczynił Bóg rozpostarcie – Po oberwaniu się pierwszego pierścienia na ziemię, utworzyło się powietrze mocno przesycone gazami[1].

Przypisy

  1. F-31

1:8 I nazwał Bóg rozpostarcie niebem. I stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień wtóry.

Komentarz

  • I stał się dzień wtóry – Okres Paleozoiczny, 7000 lat długi, odnosi się do najdawniejszej epoki życia organicznego. Okres Sylurski, najstarsza w geologii warstwa pokładów trzeciorzędowych skorupy ziemskiej[1].

Przypisy

  1. F-31

1:9 I rzekł Bóg: Niech się zbiorą wody, które są pod niebem, na jedno miejsce, a niech się okaże miejsce suche; i stało się tak.

Komentarz

  • Miejsce suche (ląd) – Woda powodowała, iż ziemia się ostudzała i w ten sposób tworzyła się skorupa ziemi, wystająca ponad powierzchnię wód. Możliwe, że podobne wstrząsy natury jeszcze nastąpią[1].

Przypisy

  1. F-32

1 Księga Mojżeszowa 1:101 Księga Mojżeszowa 1:111:12 I zrodziła ziemia trawę, ziele wydawające nasienie, według rodzaju swego, i drzewo czyniące owoc, w którym nasienie jego, według rodzaju swego; i widział Bóg, że to było dobre.

Komentarz

  • Trawę i ziele – Gazy: węglany i azotowy spowodowały nadzwyczajny urodzaj roślinności w trzecim dniu stworzenia, pochłaniając węglan i oczyszczając powietrze dla rozwoju życia zwierzęcego[1].
  • Nasienie jego według rodzaju – Stoi w sprzeczności z ewolucją[2].

Przypisy

  1. F-33
  2. F-33

1:13 I stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień trzeci.

Komentarz

  • I stał się dzień trzeci: – Okres Karbonu, 7000lat długi[1].

Przypisy

  1. F-33

1 Księga Mojżeszowa 1:141 Księga Mojżeszowa 1:151:16 I uczynił Bóg dwa światła wielkie: światło większe, aby rządziło dzień, a światło mniejsze, aby rządziło noc, i gwiazdy.

Komentarz

  • Uczynił Bóg – Dosłownie: spowodował by świeciło. Wyraz tu użyty wcale nie oznacza stworzenia[1].
  • Światło większe – Katolicy twierdzą, że to światło reprezentuje papieża[2].
  • Aby rządziło dzień – Aby wskazywało czas dnia[3].
  • Światło mniejsze - Katolicy dowodzą, iż to reprezentuje władzę świecką[4].
  • Aby rządziło noc - Według katolickiego poglądu, oznacza to doczesne sprawy[5]

Przypisy

1 Księga Mojżeszowa 1:171 Księga Mojżeszowa 1:181:19 I stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień czwarty.

Komentarz

  • I stał się dzień czwarty – Okres kamienny, 7000 lat długi[1].

Przypisy

  1. F-34

1:20 I rzekł Bóg: Niech hojnie wywiodą wody płaz duszy żywiącej; a ptactwo niech lata nad ziemią, pod rozpostarciem niebieskim.

Komentarz

  • Niech wody wywiodą hojnie – Niezliczone mnóstwo skorupiaków, które wchłaniały w siebie obfitujące w wodzie węglany[1].
  • Płaz duszy żywiącej – Nephesh, istota obdarzona czuciem[2].

Przypisy

  1. F-35
  2. E-324

1 Księga Mojżeszowa 1:211 Księga Mojżeszowa 1:221:23 I stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień piąty.

Komentarz

  • I stał się dzień piąty – Okres płazów, 7000 lat długi[1].

Przypisy

  1. F-35

1:24 Rzekł też Bóg: Niech wyda ziemia duszę żywiącą według rodzaju swego; bydło i płaz, i zwierz ziemski, według rodzaju swego; i stało się tak.

Komentarz

  • Niech wyda ziemia – Wyrażenie naukowe określające działalność twórczą[1].
  • Duszę żywiącą – Nephesh, istoty mające czucie, jak człowiek[2].
  • Bydło – Zwierzęta domowe, dla odróżnienia od innych zwierząt[3].

Przypisy

  1. F-54
  2. E-348, E-357
  3. F-54

1 Księga Mojżeszowa 1:251:26 Zatem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na wyobrażenie nasze, według podobieństwa naszego; a niech panuje nad rybami morskimi, i nad ptactwem niebieskim, i nad zwierzęty, i nad wszystką ziemią, i nad wszelkim płazem, płazającym się po ziemi.

Komentarz

  • Uczyńmy – Wyrażenie użyte w liczbie mnogiej wskazuje na fakt, że „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga”, czyli z Bogiem[1].
  • Na wyobrażenie nasze
    1. Z podobnymi władzami umysłu, możnością rozumowania, pamięci, woli, sądu, przymiotów moralnych, poczucia sprawiedliwości i miłości[2].
    2. To nie znaczy ten pierwszy promyk zmysłów, poczucia o moralności jak twierdzą wolucjoniści[3]
    3. Uczynienie człowieka na ziemskie wyobrażenie swojego Stwórcy było w tym celu, ażeby mógł być odpowiednim władcą świata[4]
  • Według podobieństwa naszego – Królem ziemi, jak Bóg jest Królem wszechświata[5].
  • Niech panują – Wyraz tu użyty jest w liczbie mnogiej, co oznacza, iż nie tylko Adam miał być tym królem, ale wszyscy razem i nie jeden nad drugim, ale jak Bóg zamierzył[6].

Przypisy

  1. R-1609:12
  2. A-174
  3. F-722, R-2835:205
  4. R-2836:206
  5. A-174, F-39
  6. A-245, F-39

1:27 Stworzył tedy Bóg człowieka na wyobrażenie swoje; na wyobrażenie Boże stworzył go; mężczyznę i niewiastę stworzył je.

Komentarz

  • Stworzył tedy Bóg człowieka – Tu nie jest powiedziane, ażeby wody wydały człowieka, lub żeby ziemia miała go wydać jak czytamy o zwierzętach[1]
  • Na wyobrażenie swoje – Ziemski obraz samego siebie[2]
  • Na wyobrażenie Boże:
    1. Z władzą rozumowania, moralnym uświadomieniem[3]
    2. Gdyby Adam był niedoskonałym takie wyrażenie byłoby bez znaczenia[4]
    3. Czy mógłby ktoś podrapany i poskrobany swój portret uznać za swoją podobiznę, lub czy mógłby się czuć zadowolonym z posiadania syna pozbawionego rozumu?[5]
  • Stworzył je – Przymioty człowieka w całym znaczeniu tego słowa nie były tylko w jednej płci człowieka[6]

Przypisy

  1. F-39
  2. A-171
  3. F-39
  4. F-39
  5. R-1265:1
  6. R-2836:206

1:28 I błogosławił im Bóg, i rzekł do nich Bóg: Rozradzajcie się, i rozmnażajcie się, i napełniajcie ziemię; i czyńcie ją sobie poddaną; i panujcie nad rybami morskimi, i nad ptactwem niebieskim, i nad wszelkim zwierzem, który się rusza na ziemi.

Komentarz

  • I błogosławił im Bóg – Błogosławieństwo Boże jest tylko dla doskonałych[1]
  • Rozradzajcie się:
    1. Propagowanie rasy jest Boskim rozporządzeniem[2]
    2. Słowa te były wyrażone dla człowieka ziemskiego, a nie dla Nowego Stworzenia[3]
    3. Pożycie małżeńskie i rozmnażanie się bynajmniej nie jest grzechem, ani nie było grzechem dla pierwszych rodziców[4]
  • Napełniajcie ziemię:
    1. Bóg zamierzył, ażeby ziemia była zaludniona[5]
    2. Boskim zamiarem nie było, ażeby ziemia miała być napełniona na pół umarłą ludzkością[6]
    3. Gdy ziemia zostanie dostatecznie zapełnioną, władza rozmnażania się ustanie, a rodzaj ludzki składać się będzie z istot doskonałych, podobnie jak był Adam zanim Ewa była stworzoną[7]
  • I czyńcie ją sobie poddaną – Gdyby nasi pierwsi rodzice nie zgrzeszyli, to mogliby owładnąć ziemię bez utraty Raju[8]
  • I panujcie:
    1. Psalm 8:78:7 Dałeś mu opanować sprawy rąk twoich, wszystkoś poddał pod nogi jego. [9]
    2. Ilustracja dana była Nabuchodonozorowi, gdy miał sen o drzewie[10]
    3. Nabuchodonozor reprezentował głowę władzy ludzkiej[11]

Przypisy

  1. W-1907:14
  2. S’ 104
  3. R-3922:15
  4. R-2836:206
  5. R-2344:230, D-648
  6. R-1515:117
  7. R-2836:206
  8. R-3922:14
  9. H-50
  10. B-94
  11. B-96

1:29 I rzekł Bóg: Oto dałem wam wszelkie ziele, wydawające z siebie nasienie, które jest na obliczu wszystkiej ziemi; i wszelkie drzewo, na którym jest owoc drzewa, wydawające z siebie nasienie, będzie wam ku pokarmowi.

Komentarz

  • Będzie wam ku pokarmowi – Jedzenie mięsa zostało dozwolone przez Boga po potopie, by ludzie mieli więcej siły, lecz nie będzie jedzone w przyszłym wieku[1]

Przypisy

  1. R-2836:207

1:30 I wszelkiemu zwierzowi ziemskiemu, i wszystkiemu ptactwu niebieskiemu, i wszelkiej rzeczy ruszającej się na ziemi, w której jest dusza żywiąca; wszelka jarzyna ziela będzie ku pokarmowi; i stało się tak.

Komentarz

  • W której jest dusza żywiąca – Wyraz hebrajski: nephesz [H5315] znaczy, dusza, to, co oddycha, żywa istota, obdarzona życiem, czuciem, istota z czuciem jak człowiek[1]

Przypisy

  1. E-325, E-348

1:31 I widział Bóg wszystko, co uczynił, a oto było bardzo dobre; i stał się wieczór, i stał się zaranek, dzień szósty.

Komentarz

  • I widział Bóg co uczynił – Nie tylko zaczął czynić, ale zupełnie uczynił[1]
  • Było bardzo dobre:
    1. Adam był tak fizycznie, jak umysłowo i moralnie doskonałym[2]
    2. Adam był synem Bożym[3]
    3. Człowiek bynajmniej nie jest zabytkiem z czasów przedhistorycznych, aby był niższego gatunku od tego, jaki istnieje obecnie, lecz pokazuje wyraźnie, że człowiek odpadł od doskonałości[4]
    4. Ziemia jest dla człowieka dobrą spiżarnią obfitych błogosławieństw, odpowiednim miejscem do wykonania jego władzy, dla ćwiczenia i rozwoju jak również miejscem panowania wiecznej szczęśliwości[5]

Przypisy

  1. A-174
  2. A-174, E-406, E-422
  3. R-1610:13
  4. R-3121:13
  5. R-1609:13

Szablon:Nawigacja