Ewangelia św. Mateusza 22:13

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

22:13 Tedy rzekł król sługom: Związawszy nogi i ręce jego, weźmijcie go, a wrzućcie do ciemności zewnętrznych, tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.

Komentarz

  • Rzekł król
    1. Niech nikt nie będzie szybki do sądzenia swego brata, Pan jest sędzią i to on będzie decydował, kto posiada szatę weselną, a kto nie.[1]
  • Zwiążcie mu
    1. Przez przedstawienie prawdy w przeciwstawieniu błędowi, ponieważ wpływ prawdy ma charakter ograniczający zasięg błędu – jest to obowiązkiem wszystkich, którzy widzą prawdę.[2]
    2. Ograniczcie jego wpływ poprzez gruntowne odpowiedzi na jego argumenty.[3]
    3. Uczyńcie z niego przykład przed wspólnotą poświęconych.[4]
    4. Oddając ich pod straż, przez co ograniczony będzie ich wpływ na Kościół.[5]
    5. Nie pozwólcie, aby nadal postępował w kierunku uczty.[6]
  • Nogi i ręce
    1. Zniszczcie cały jego wpływ.[7]
    2. Nie podlega to dowolności, nasz Pan zmusi takiego do opuszczenia światła.[8]
    3. Wskazuje to na fakt, że osoba taka może się opierać i chcieć zostać w świetle, lecz nikomu nie będzie dozwolone cieszyć się nim, poza tymi, którzy doceniają szatę sprawiedliwości Chrystusowej i są w nią przyodziani.[9]
  • I wyrzućcie go
    1. Taki nie może zajmować jakiegokolwiek miejsca w Królestwie, bez względu na to, jakie inne błogosławieństwa może on otrzymać z rąk wielkiego Króla, dzięki jego łasce.[10]
    2. Skoro niektórzy zostaną odrzuceni po wyborze zupełnej liczby i skoro liczba ta musi być zupełną, wobec tego musi istnieć sposób zastępowania odrzuconych kimś innym.[11]
    3. W przypadku odrzuconych od światła i przywilejów uczty weselnej powstaje puste miejsce, możliwość dla kogoś innego, aby zająć takie miejsce i objąć po nim koronę.[12]
    4. Zostanie on potępiony za to, iż zbezcześcił krew przymierza, przez którą został uświęcony i uznał ją za rzecz zwykłą i pospolitą. (Hebr. 10:29) [13]
    5. Odetnijcie takiego od wszelkiej społeczności, która dawałaby mu przywilej brata lub siostry w Chrystusie.[14]
    6. Jako oczywiście niegodnego, by być członkiem Oblubienicy Chrystusowej.[15]
  • Do ciemności zewnętrznej
    1. Z której początkowo przyszedł.[16]
    2. Poza światło obecnej prawdy, aby dzielił cierpienie i trudy czasu wielkiego ucisku.[17]
    3. Usunięty z zasięgu przywilejów, światła i błogosławieństw, jakimi cieszy się klasa obdarzona łaską, do zewnętrznych ciemności świata i nominalnego chrześcijaństwa, do zamieszania i zdezorientowania.[18]
    4. Tacy musieli najpierw znajdować się pod wpływem światła obecnej prawdy żniwa, wobec czego, ponoszą większą odpowiedzialność i karę, w porównaniu do tych, którym nigdy nie dana była taka łaska.[19]
    5. Odebranie wiedzy i radości przedstawionych przez światło sali weselnej.[20]
    6. Zapowiada to los wszystkich tych, którzy zaprzeczają skuteczności ofiary Chrystusowej.[21]
    7. Głupie panny znalazły się w ciemności, gdy ich lampy zgasły.[22]
    8. Nawet to, co mają, zostanie im odebrane. (Mat. 25:28) [23]
    9. Ciemności rozumowania ludzkiego, pozbawionego kierownictwa Słowa Bożego i niepotwierdzonego objawionym planem okupu i restytucji.[24]
    10. Nie powinniśmy tracić naszego współczucia dla tych, którzy odchodzą. Gdy Pan usunie kogoś z zasięgu światła, nie można mieć nadziei, że możliwy będzie jego powrót.[25]
    11. Do ciemności, a nie do wnętrza pałającego ogniem piekła.[26]
    12. Nie w wieczne tortury lub ogień piekielny, ciemność zewnętrzna, a środek ognia to dwie sprzeczne ze sobą koncepcje.[27]
  • Tam będzie
    1. Wkrótce.[28]
  • Płacz
    1. Myśleli, że są gotowi do zaślubin, a spotkało ich takie gorzkie rozczarowanie.[29]
    2. Stopniowo z rozgoryczeniem uświadomią sobie, że utracili Królestwo.[30]
  • I zgrzytanie zębów
    1. Wielkie rozczarowanie, smutek, ból, ucisk i cierpienie w całym chrześcijaństwie.[31]
    2. Symbolizujące cierpienie, rozczarowanie, krańcową niechęć; tak jak w przypadku Szczepana, gdy słuchając tego, wpadli we wściekłość i zgrzytali na niego zębami.Dzieje Ap. 7:54 [32]
    3. Przedstawiające czas wielkiego ucisku.[33]
    4. Wyrażenie „płacz i zgrzytanie zębów” pojawia się w sumie siedem razy w Nowym Testamencie.[34]
    5. Patrz komentarz do Mat. 13:42.

Przypisy

  1. R-58:6
  2. R-2302:4
  3. R-1453:5
  4. C-203
  5. R-954:6
  6. {{C|201}
  7. C-203
  8. Q-199.4
  9. NS319-2-{{{3}}}
  10. NS318-6-{{{3}}}
  11. R-2676:5
  12. R-2302:6
  13. C-201
  14. R-1453:5, R-954:5
  15. R-5511:4, PD-59
  16. R-1698:4
  17. C-201, C-203, PD-59, Q-732.2
  18. R-4679:5, R-5511:5, R-5949:1, R-2302:4, Q-199.4, Q-732.2, NS319-1-{{{3}}}
  19. C-203
  20. R-5511:5
  21. PD-59
  22. R-88:5
  23. R-41:5
  24. C-203
  25. R-5949:1, R-1860:6
  26. R-2302:4, Q-199.4, Q-732.2
  27. R-2302:4, R-5511:4, Q-199.4
  28. R-2302:4
  29. R-49:3
  30. PD-59
  31. R-3771:4, R-5511:5, Szablon:CR, PD-59, Q-732.2
  32. R-4329:1, PD-59, Q-732.2, NS317-3-{{{3}}}
  33. R-4679:5, R-2302:5, Q-732.2, NS319-3-{{{3}}}
  34. NS317-2-{{{3}}}