Ewangelia św. Mateusza 28:18
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
28:18 Ale Jezus przystąpiwszy, mówił do nich, a rzekł: Dana mi jest wszelka moc na niebie i na ziemi.
Komentarz
- A Jezus przystąpiwszy
- Jego ósme ukazanie się po zmartwychwstaniu.[1]
- O ile możemy to stwierdzić, po raz szósty.[2]
- To prawdopodobnie wówczas okazał się ponad pięciuset braciom, o czym wspomina św. Paweł (1 Kor. 15:6). [3]
- Nowy organizm, ale ten sam byt; nie ciało, lecz duch; nie słaby, lecz potężny; nie podlegający zniszczeniu, ale niezniszczalny; nie poniżany, lecz w czci.[4]
- Dana mi jest
- Od czasu mego zmartwychwstania jako istota duchowa.[5]
- Powstał, mając upoważnienie i możliwości do przeprowadzenia wielkiego dzieła wyzwolenia świata.[6]
- Lecz nie jest ona wykonywana aż do chwili, gdy ciało nie stanie się doskonałe poprzez cierpienia i nie połączy się z Głową.[7]
- Dopiero gdy wszyscy członkowie Kościoła dopełnią swej ofiary poprzez śmierć, wówczas Chrystus będzie w pełni uprawniony do podjęcia wielkiego dzieła odnowienia wszystkich rzeczy.[8]
- On nie miał tej mocy i władzy poprzednio, w czasie ziemskiej służby. Teraz już nie jest objęty ziemskimi ograniczeniami ani ograniczeniami przymierza śmierci.[9]
- Chociaż zawsze zajmował zaszczytne miejsce w niebie, to jednak dopiero, gdy Jego posłuszeństwo zostało poddane próbie, poprzez przemianę jego natury na ludzką, gdy został złożony okup, wówczas dana Mu została Jego obecna najwyższa chwała i cześć.[10]
- Co zostało pokazane w czci i wyróżnieniach, jakie stały się udziałem Józefa, gdy zasiadł obok Faraona.[11]
- Wszelka moc
- Władza.[12]
- Fizyczna i duchowa.[13]
- Jako narzędziu i przedstawicielowi Jehowy.[14]
- Samo to jest dowodem na okoliczność, że Jezus nie jest już człowiekiem.[15]
- Jeżeli Pan nadal jest jedynie człowiekiem, wówczas ciągle jest mniejszym od aniołów – Hebr. 2:9 [16]
- Włączając w to znajomość czasów i chwil w Boskim planie, również wiedzę intuicyjną.[17]
- Umierając nic nie utracił, lecz wiele zyskał przechodząc poprzez śmierć.[18]
- Nie oznacza to, że Ojciec abdykował lub zrzekł się swej własnej mocy i władzy; raczej należy uznać, że jest On zawsze poza wszelkimi porównaniami. (1 Kor. 15:27) [19]
- "On jest Panem wszystkiego” – po swoim Ojcu, ponieważ głową Chrystusa Bóg. – 1 Kor. 11:3 [20]
- Chociaż Jehowa jest głową Chrystusa, to jednak możemy zauważyć, iż sprawia mu przyjemność zaszczycać Syna, czyniąc Go głową wszelkiej zwierzchności i mocy. (Kol. 2:10, Kol. 1:16, Efezj. 1:10 – Diaglott) [21]
- Ponieważ upodobał sobie Bóg, żeby w nim zamieszkała cała pełnia boskości – Kol. 1:19, Kol. 2:9 – aby wszystko, co Bóg czyni, działo się przez Chrystusa, a wszystko, co czyni Chrystus, by było czynione poprzez moc Ojca.[22]
- Nie znaczy to, że nasz Pan może pominąć, unieważnić lub naruszyć jakikolwiek element Boskiego prawa i planu.[23]
- Nic nie może być uczynione bez jego rozkazu.[24]
- Tytuł i władza obiecana przez Ojca, należna Mesjaszowi; która kiedyś była mu przypisywana, teraz stała się faktycznie jego.[25]
- On przekazał mu moc i oczekiwaną wcześniej władzę.[26]
- Jego ludzka natura, gdy została ofiarowana, nie mogła uczynić nic więcej; lecz nowa natura, zupełnie rozwinięta w zmartwychwstaniu, ma pełną moc.[27]
- Moc, władza i potęga zostały nabyte poprzez jego ofiarę, uznaną przez Boga i ogłoszoną człowiekowi poprzez jego zmartwychwstanie.[28]
- Ściśle mówiąc, Ojciec oddał wszelki sąd Synowi już od chwili zmartwychwstania naszego Pana. (Jan 5:22) [29]
- Jest jedną rzeczą mieć moc, a zupełnie inną używać jej.[30]
- Wykonywanie tej władzy jest odroczone w pewnym celu.[31]
- W wyznaczonym czasie przejmie potężną władzę swoją i zacznie panować. – Obj. 11:17 [32]
- Zostanie ona objęta w królestwie. Nieomylne prawa będą surowo egzekwowane. Będą to najsurowsze rządy, jakie świat kiedykolwiek widział, nie będzie żadnej wolności do czynienia złego.[33]
- Ostatecznie wszystkie rzeczy zostaną mu poddane.[34]
- Oznacza to, że dopiero od swego zmartwychwstania może on być nazwany Wszechmocnym, tak jak w zapisie Obj. 1:8. [35]
- Jest to zupełnie inna wypowiedź w porównaniu z poprzednimi stwierdzeniami: Nic nie czynię sam z siebie, lecz tak mówię, jak mnie mój Ojciec nauczył. – Jan 8:28 [36]
- Tylko sam nasz Pan był w stanie zachować Boskie prawo i odziedziczyć Boską obietnicę.[37]
- Byłem umarły, lecz oto żyję na wieki wieków i mam klucze śmierci i piekła. – Obj. 1:18 [38]
- Chwała Mojżesza przeminęła (2 Kor. 3:7), lecz chwała Chrystusa trwa (2 Kor. 3:11). [39]
- Aby wszyscy czcili Syna, jak czczą Ojca. – Jan 5:23 [40]
- Na niebie i na ziemi
- Pełnia władzy w zakresie spraw niebieskich i ziemskich; wobec istot niebieskich, jak i ziemskich.[41]
- Aby na imię Jezusa zginało się wszelkie kolano na niebie i na ziemi, i pod ziemią. – Filip. 2:10 [42]
Przypisy
- ↑ R-3905:4
- ↑ R-2808:3
- ↑ R-2808:3
- ↑ R-1692:1
- ↑ C-240, E-281, R-1352:2
- ↑ Szablon:OV, R-1670:2
- ↑ D-621
- ↑ C-240
- ↑ R-5567:6
- ↑ R-1514:6
- ↑ R-2888:2
- ↑ F-397, R-5587:5
- ↑ R-61:5
- ↑ E-59
- ↑ B-111
- ↑ R-5223:1
- ↑ R-2082:5, R-5922:6
- ↑ R-5625:5
- ↑ R-2809:4
- ↑ R-296:3
- ↑ R-1550:1
- ↑ R-27:2
- ↑ R-2809:4
- ↑ R-2888:3
- ↑ R-2809:4
- ↑ R-810:1
- ↑ R-3951:6, R-713:6
- ↑ R-810:1
- ↑ F-397
- ↑ HG-149
- ↑ D-621
- ↑ R-1352:2
- ↑ R-1163:6
- ↑ R-1269:6
- ↑ R-1515:1
- ↑ R-2318:6, R-745:4
- ↑ R-3789:5
- ↑ R-485:3
- ↑ R-1323:3
- ↑ R-3161:2
- ↑ R-5587:5, A-289
- ↑ A-289, R-5587:6