List św. Pawła do Rzymian 15:1: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Rzym.|15:1|BG}} {{Komentarz}} *'''Którzy jesteśmy mocni''' *# Intelektualnie, fizycznie i duchowo.<ref>{{R|4927|3}}, {{R|1954|6}}, {{R|216|5}}</ref> Starsi, zarówn...") |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
*'''Którzy jesteśmy mocni''' | *'''Którzy jesteśmy mocni''' | ||
*# Intelektualnie, fizycznie i duchowo.<ref>{{R|4927|3}}, {{R|1954|6}}, {{R|216|5}}</ref> | *# Intelektualnie, fizycznie i duchowo.<ref>{{R|4927|3}}, {{R|1954|6}}, {{R|216|5}}</ref> | ||
Starsi, zarówno wiekiem jak i rozwojem w prawdzie. | *# Starsi, zarówno wiekiem jak i rozwojem w prawdzie.<ref>{{R|4927|6}}</ref> | ||
Nie ma wielu silnych; jest to dla nas napomnienie, abyśmy stawali się silni i pomocni dla słabszych braci w Kościele. | *# Nie ma wielu silnych; jest to dla nas napomnienie, abyśmy stawali się silni i pomocni dla słabszych braci w Kościele.<ref>{{R|4995|1}}</ref> | ||
Nie wszyscy są jednakowo silni w wierze, ale silniejszy nie powinien pogardzać słabszym. Św. Paweł pisze do silnych, ale zaleca im cierpliwość i rozwagę. | *# Nie wszyscy są jednakowo silni w wierze, ale silniejszy nie powinien pogardzać słabszym. [[Św. Paweł]] pisze do silnych, ale zaleca im cierpliwość i rozwagę.<ref>{{R|1734|3}}</ref> | ||
Niektórzy z korynckich chrześcijan uważali, że nie ma znaczenia, czy biorą udział w mięsie ofiarowanym bałwanom, czy też nie, ponieważ mięso nie podlegało żadnym zmianom, a oni nie sympatyzowali z bałwochwalczymi praktykami. | *# Niektórzy z korynckich chrześcijan uważali, że nie ma znaczenia, czy biorą udział w mięsie ofiarowanym bałwanom, czy też nie, ponieważ mięso nie podlegało żadnym zmianom, a oni nie sympatyzowali z bałwochwalczymi praktykami.<ref>{{R|1586|6}}</ref> | ||
Nie wszyscy na tym świecie zostali w tym samym stopniu wyposażeni w zdolności poznawcze, rozumowania, rozsądzania. Silne zdolności intelektualne kreują naturalnych liderów. | *# Nie wszyscy na tym świecie zostali w tym samym stopniu wyposażeni w zdolności poznawcze, rozumowania, rozsądzania. Silne zdolności intelektualne kreują naturalnych liderów.<ref>{{R|1954|6}}</ref> | ||
Winniśmy wziąć na siebie | *'''Winniśmy wziąć na siebie''' | ||
Jeżeli silniejszy brat za pomocą sarkazmu próbowałby zmusić słabszego do korzystania z wolności, z której nie zdaje on sobie sprawy, byłoby to nakłanianiem takiego do grzechu. | *# Silniejsi nie powinni lekceważyć słabości sumienia brata, lecz winni przyjąć go jak brata w ufności, że doświadczenie doprowadzi go do wolności, którą inni szybko osiągnęli.<ref>{{R|1734|4}}</ref> | ||
Nie oznacza to, że nie powinniśmy później próbować pomagać takiemu bratu w pozbywaniu się jego słabości. | *# Jeżeli silniejszy brat za pomocą sarkazmu próbowałby zmusić słabszego do korzystania z wolności, z której nie zdaje on sobie sprawy, byłoby to nakłanianiem takiego do grzechu.<ref>{{R|5556|2}}</ref> | ||
Słabsi bracia powinni być pozostawieni wolności swych własnych sumień. Miłość i prawda mogą być wykorzystane w nadziei, że będą one dla nich nauką zmierzającą do ukazania im pełni przywilejów wolnych ludzi w Chrystusie. | *# Nie oznacza to, że nie powinniśmy później próbować pomagać takiemu bratu w pozbywaniu się jego słabości.<ref>{{R|5557|4}}, {{R|4767|1}}, {{R|3647|2}}</ref> | ||
Czyńcie pokój pomiędzy braćmi. | *# Słabsi bracia powinni być pozostawieni wolności swych własnych sumień. Miłość i prawda mogą być wykorzystane w nadziei, że będą one dla nich nauką zmierzającą do ukazania im pełni przywilejów wolnych ludzi w [[Chrystus|Chrystusie]].<ref>{{R|5556|2}}</ref> | ||
Jako że lud Boży ma ten | *# Czyńcie pokój pomiędzy braćmi.<ref>{{R|4995|1}}</ref> | ||
Jeżeli chodzi o kwestię sprawiedliwości, prawo powinno kompensować nierówności upadłej natury; jednakże jedyną nadzieją w tej kwestii jest Tysiąclecie, kiedy to wielu zacznie poszukiwać prawdziwych bogactw. | *# Jako że lud Boży ma ten ''skarb w naczyniach glinianych'' – {{2 Kor. |4:7}}, które wszystkie są niedoskonałe w wyniku upadku, prawdziwa miłość powinna zaowocować w naszym zachowaniu skłonności do ograniczania się, abyśmy nie zranili ich słabości.<ref>{{R|4263|5}}</ref> | ||
Naczelną zasadą w tym względzie jest prawo miłości, istota ducha Bożego. | *# Jeżeli chodzi o kwestię sprawiedliwości, prawo powinno kompensować nierówności upadłej natury; jednakże jedyną nadzieją w tej kwestii jest [[Tysiąclecie]], kiedy to wielu zacznie poszukiwać prawdziwych bogactw.<ref>{{R|1954|6}}</ref> | ||
Ułomności | *# Naczelną zasadą w tym względzie jest prawo miłości, istota ducha Bożego.<ref>{{R|4927|2}}</ref> | ||
Silniejsi powinni wziąć na siebie ich trudności, a także niektóre ich upadki. | *'''Ułomności''' | ||
Ich celem jest korzyść innych oraz ich samych, a zwłaszcza korzyść domu wiary. | *# W ciele Chrystusowym różne członki odziedziczyły słabości, z którymi muszą prowadzić walkę przez całe życie; kolidują one niekiedy z prawami i wygodami, zarówno innych braci, jak i ich samych.<ref>{{R|3647|1}}</ref> | ||
Celem silniejszego jest takie zwrócenie uwagi innych na ich słabości, aby ich nie obrazić ani nie zgorszyć. | *# Silniejsi powinni wziąć na siebie ich trudności, a także niektóre ich upadki.<ref>{{R|5557|4}}, {{R|4927|3}}, {{R|3647|2}}</ref> | ||
Nie wszyscy ludzie zostali oświeceni ewangelią i uwolnieni od przesądów; spożywanie mięsa ofiarowanego bałwanom wydawało się im popieraniem bałwochwalstwa. | *# Ich celem jest korzyść innych oraz ich samych, a zwłaszcza korzyść domu wiary.<ref>{{R|4927|2}}</ref> | ||
Apostoł zaleca wzrost takiemu bratu, który uważa, że znajduje się w więzach odnośnie mięsa lub święcenia dni sabatu; nie twierdzi on, że takie więzy są czymś słusznym, biorąc pod uwagę wolność, jaką mamy w Chrystusie. | *# Celem silniejszego jest takie zwrócenie uwagi innych na ich słabości, aby ich nie obrazić ani nie zgorszyć.<ref>{{R|4927|3}}, {{R|5557|4}}</ref> | ||
Słabych | *# Nie wszyscy ludzie zostali oświeceni [[ewangelia|ewangelią]] i uwolnieni od przesądów; spożywanie mięsa ofiarowanego bałwanom wydawało się im popieraniem bałwochwalstwa.<ref>{{R|1587|1}}</ref> | ||
Młodszych. | *# [[Apostoł]] zaleca wzrost takiemu bratu, który uważa, że znajduje się w więzach odnośnie mięsa lub święcenia dni sabatu; nie twierdzi on, że takie więzy są czymś słusznym, biorąc pod uwagę wolność, jaką mamy w [[Chrystus|Chrystusie]].<ref>{{R|1734|4}}</ref> | ||
Słabsi członkowie domu wiary winni być otoczeni opieką, miłością i pomocą, aby mogli wzrastać w Panu. | *'''Słabych''' | ||
Na samym początku wiara jest zawsze stosunkowo słaba, ale Bóg nie gardzi dniem małych początków: | *# Intelektualnie, fizycznie i duchowo.<ref>{{R|4927|3}}</ref> | ||
Wystarczy wiedzieć, że Bóg przyjmuje nawet najsłabszego – słabego w wierze, skrępowanego więzami co do dni postu – który uważa, że wolą naszego Odkupiciela jest, aby pozostawać w więzach takich nakazów. | *# Młodszych.<ref>{{R|4927|6}}</ref> | ||
Upodobania w sobie samych | *# Słabsi członkowie domu wiary winni być otoczeni opieką, miłością i pomocą, aby mogli wzrastać w Panu.<ref>{{R|4767|1}}</ref> | ||
Należy baczyć, aby inni nie zostali urażeni naszą wolnością w Chrystusie. | *# Na samym początku wiara jest zawsze stosunkowo słaba, ale [[Bóg]] nie gardzi dniem małych początków: ''Trzciny nadłamanej nie dołamie, a lnu tlejącego nie zagasi'' – {{Mat. |12:20}}. <ref>{{R|2163|4}}</ref> | ||
Powinniśmy patrzeć dalej niż tylko z perspektywy naszych preferencji, starając się tak prowadzić nasze sprawy, aby były jak najbardziej pomocne dla braci. | *# Wystarczy wiedzieć, że [[Bóg]] przyjmuje nawet najsłabszego – słabego w wierze, skrępowanego więzami co do dni postu – który uważa, że wolą naszego Odkupiciela jest, aby pozostawać w więzach takich nakazów.<ref>{{R|1734|4}}</ref> | ||
Zbyt często lud Boży utrzymuje społeczność z braćmi zbliżonymi do niego pod względem zachowań lub zaawansowania. Tymczasem, powinniśmy „przykrywać ułomności” słabych i tych, którzy znajdują się na bezdrożach. | *'''Upodobania w sobie samych''' | ||
Apostoł nie twierdzi, że każdy powinien się na coś zdecydować i tego się trzymać, bez względu na to, czy jest to dobre, czy złe. | *# Zasady nie mogą być nigdy porzucone dla jakichkolwiek przyczyn; jednakże wolność i prawa osobiste mogą być często pominięte, z uwagi na korzyść innych i dla zadowolenia [[Bóg|Bożego]].<ref>{{R|4928|4}}, {{R|5557|2}}, {{R|5412|2}}, {{R|4927|6}}</ref> | ||
Nie powinniśmy ograniczać się do zadowalania samych siebie, jeżeli chodzi o czas i miejsce nabożeństw. | *# Należy baczyć, aby inni nie zostali urażeni naszą wolnością w [[Chrystus|Chrystusie]].<ref>{{R|5555|3}}</ref> | ||
Starsi i diakoni powinni tak organizować nabożeństwa, aby pomagać całemu zborowi, który ma czas i możliwość, itp., aby wszyscy mieli poczucie, że nie ma miejsca na podział zboru. | *# Powinniśmy patrzeć dalej niż tylko z perspektywy naszych preferencji, starając się tak prowadzić nasze sprawy, aby były jak najbardziej pomocne dla braci.<ref>{{R|4928|1}}</ref> | ||
*# Zbyt często lud Boży utrzymuje społeczność z braćmi zbliżonymi do niego pod względem zachowań lub zaawansowania. Tymczasem, powinniśmy „przykrywać ułomności” słabych i tych, którzy znajdują się na bezdrożach.<ref>{{R|4269|5}}</ref> | |||
*# [[Apostoł]] nie twierdzi, że każdy powinien się na coś zdecydować i tego się trzymać, bez względu na to, czy jest to dobre, czy złe.<ref>{{R|1734|4}}</ref> | |||
*# Nie powinniśmy ograniczać się do zadowalania samych siebie, jeżeli chodzi o czas i miejsce nabożeństw.<ref>{{R|4928|1}}</ref> | |||
*# Starsi i diakoni powinni tak organizować nabożeństwa, aby pomagać całemu zborowi, który ma czas i możliwość, itp., aby wszyscy mieli poczucie, że nie ma miejsca na podział zboru.<ref>{{R|4928|4}}</ref> | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 21:24, 19 cze 2016
15:1 A tak powinniśmy znosić, my, którzyśmy mocni, mdłości słabych, a nie podobać się samym sobie.
Komentarz
- Którzy jesteśmy mocni
- Intelektualnie, fizycznie i duchowo.[1]
- Starsi, zarówno wiekiem jak i rozwojem w prawdzie.[2]
- Nie ma wielu silnych; jest to dla nas napomnienie, abyśmy stawali się silni i pomocni dla słabszych braci w Kościele.[3]
- Nie wszyscy są jednakowo silni w wierze, ale silniejszy nie powinien pogardzać słabszym. Św. Paweł pisze do silnych, ale zaleca im cierpliwość i rozwagę.[4]
- Niektórzy z korynckich chrześcijan uważali, że nie ma znaczenia, czy biorą udział w mięsie ofiarowanym bałwanom, czy też nie, ponieważ mięso nie podlegało żadnym zmianom, a oni nie sympatyzowali z bałwochwalczymi praktykami.[5]
- Nie wszyscy na tym świecie zostali w tym samym stopniu wyposażeni w zdolności poznawcze, rozumowania, rozsądzania. Silne zdolności intelektualne kreują naturalnych liderów.[6]
- Winniśmy wziąć na siebie
- Silniejsi nie powinni lekceważyć słabości sumienia brata, lecz winni przyjąć go jak brata w ufności, że doświadczenie doprowadzi go do wolności, którą inni szybko osiągnęli.[7]
- Jeżeli silniejszy brat za pomocą sarkazmu próbowałby zmusić słabszego do korzystania z wolności, z której nie zdaje on sobie sprawy, byłoby to nakłanianiem takiego do grzechu.[8]
- Nie oznacza to, że nie powinniśmy później próbować pomagać takiemu bratu w pozbywaniu się jego słabości.[9]
- Słabsi bracia powinni być pozostawieni wolności swych własnych sumień. Miłość i prawda mogą być wykorzystane w nadziei, że będą one dla nich nauką zmierzającą do ukazania im pełni przywilejów wolnych ludzi w Chrystusie.[10]
- Czyńcie pokój pomiędzy braćmi.[11]
- Jako że lud Boży ma ten skarb w naczyniach glinianych – 2 Kor. 4:7, które wszystkie są niedoskonałe w wyniku upadku, prawdziwa miłość powinna zaowocować w naszym zachowaniu skłonności do ograniczania się, abyśmy nie zranili ich słabości.[12]
- Jeżeli chodzi o kwestię sprawiedliwości, prawo powinno kompensować nierówności upadłej natury; jednakże jedyną nadzieją w tej kwestii jest Tysiąclecie, kiedy to wielu zacznie poszukiwać prawdziwych bogactw.[13]
- Naczelną zasadą w tym względzie jest prawo miłości, istota ducha Bożego.[14]
- Ułomności
- W ciele Chrystusowym różne członki odziedziczyły słabości, z którymi muszą prowadzić walkę przez całe życie; kolidują one niekiedy z prawami i wygodami, zarówno innych braci, jak i ich samych.[15]
- Silniejsi powinni wziąć na siebie ich trudności, a także niektóre ich upadki.[16]
- Ich celem jest korzyść innych oraz ich samych, a zwłaszcza korzyść domu wiary.[17]
- Celem silniejszego jest takie zwrócenie uwagi innych na ich słabości, aby ich nie obrazić ani nie zgorszyć.[18]
- Nie wszyscy ludzie zostali oświeceni ewangelią i uwolnieni od przesądów; spożywanie mięsa ofiarowanego bałwanom wydawało się im popieraniem bałwochwalstwa.[19]
- Apostoł zaleca wzrost takiemu bratu, który uważa, że znajduje się w więzach odnośnie mięsa lub święcenia dni sabatu; nie twierdzi on, że takie więzy są czymś słusznym, biorąc pod uwagę wolność, jaką mamy w Chrystusie.[20]
- Słabych
- Intelektualnie, fizycznie i duchowo.[21]
- Młodszych.[22]
- Słabsi członkowie domu wiary winni być otoczeni opieką, miłością i pomocą, aby mogli wzrastać w Panu.[23]
- Na samym początku wiara jest zawsze stosunkowo słaba, ale Bóg nie gardzi dniem małych początków: Trzciny nadłamanej nie dołamie, a lnu tlejącego nie zagasi – Mat. 12:20. [24]
- Wystarczy wiedzieć, że Bóg przyjmuje nawet najsłabszego – słabego w wierze, skrępowanego więzami co do dni postu – który uważa, że wolą naszego Odkupiciela jest, aby pozostawać w więzach takich nakazów.[25]
- Upodobania w sobie samych
- Zasady nie mogą być nigdy porzucone dla jakichkolwiek przyczyn; jednakże wolność i prawa osobiste mogą być często pominięte, z uwagi na korzyść innych i dla zadowolenia Bożego.[26]
- Należy baczyć, aby inni nie zostali urażeni naszą wolnością w Chrystusie.[27]
- Powinniśmy patrzeć dalej niż tylko z perspektywy naszych preferencji, starając się tak prowadzić nasze sprawy, aby były jak najbardziej pomocne dla braci.[28]
- Zbyt często lud Boży utrzymuje społeczność z braćmi zbliżonymi do niego pod względem zachowań lub zaawansowania. Tymczasem, powinniśmy „przykrywać ułomności” słabych i tych, którzy znajdują się na bezdrożach.[29]
- Apostoł nie twierdzi, że każdy powinien się na coś zdecydować i tego się trzymać, bez względu na to, czy jest to dobre, czy złe.[30]
- Nie powinniśmy ograniczać się do zadowalania samych siebie, jeżeli chodzi o czas i miejsce nabożeństw.[31]
- Starsi i diakoni powinni tak organizować nabożeństwa, aby pomagać całemu zborowi, który ma czas i możliwość, itp., aby wszyscy mieli poczucie, że nie ma miejsca na podział zboru.[32]
Przypisy
- ↑ R-4927:3, R-1954:6, R-216:5
- ↑ R-4927:6
- ↑ R-4995:1
- ↑ R-1734:3
- ↑ R-1586:6
- ↑ R-1954:6
- ↑ R-1734:4
- ↑ R-5556:2
- ↑ R-5557:4, R-4767:1, R-3647:2
- ↑ R-5556:2
- ↑ R-4995:1
- ↑ R-4263:5
- ↑ R-1954:6
- ↑ R-4927:2
- ↑ R-3647:1
- ↑ R-5557:4, R-4927:3, R-3647:2
- ↑ R-4927:2
- ↑ R-4927:3, R-5557:4
- ↑ R-1587:1
- ↑ R-1734:4
- ↑ R-4927:3
- ↑ R-4927:6
- ↑ R-4767:1
- ↑ R-2163:4
- ↑ R-1734:4
- ↑ R-4928:4, R-5557:2, R-5412:2, R-4927:6
- ↑ R-5555:3
- ↑ R-4928:1
- ↑ R-4269:5
- ↑ R-1734:4
- ↑ R-4928:1
- ↑ R-4928:4