Ewangelia św. Mateusza 26:41: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "{{Mat.|26:41|BG}} {{Komentarz}} *'''Czuwajcie i módlcie się''' *# Wiarą zbliżajcie się do Mistrza i ufajcie w Boski plan.<ref>{{R|4488|5}}</ref> *# Wszys...") |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
*'''Czuwajcie i módlcie się''' | *'''Czuwajcie i módlcie się''' | ||
*# Wiarą zbliżajcie się do [[Jezus|Mistrza]] i ufajcie w Boski plan.<ref>{{R|4488|5}}</ref> | *# Wiarą zbliżajcie się do [[Jezus|Mistrza]] i ufajcie w Boski plan.<ref>{{R|4488|5}}</ref> | ||
*# Wszyscy, którzy czują, muszą również się modlić; wszyscy, którzy się żarliwie modlą, będą także czuwać. Modlitwa wyobraża wiarę, czuwanie zaś przedstawia uczynki, które muszą iść w parze z wiarą, dopóki wiara ta ma pozostać żywą.<ref>{{R|2692|2}}, {{R|2528|4}}, {{R|2526|2}}</ref> | *# Wszyscy, którzy czują, muszą również się modlić; wszyscy, którzy się żarliwie [[modlitwa|modlą]], będą także czuwać. [[Modlitwa]] wyobraża wiarę, czuwanie zaś przedstawia uczynki, które muszą iść w parze z wiarą, dopóki wiara ta ma pozostać żywą.<ref>{{R|2692|2}}, {{R|2528|4}}, {{R|2526|2}}</ref> | ||
*# Potrzeba modlitwy i czuwania wypływa z faktu, że mamy przeciwnika, niewidzialnego wroga, który stara się nas zwieść, odwieść nas od naszej przysięgi poświęcenia.<ref>{{NS|227|2}}</ref> | *# Potrzeba [[modlitwa|modlitwy]] i czuwania wypływa z faktu, że mamy przeciwnika, niewidzialnego wroga, który stara się nas zwieść, odwieść nas od naszej przysięgi poświęcenia.<ref>{{NS|227|2}}</ref> | ||
Diabeł szuka, kogo by pożreć. Zna twoje słabe | *# Diabeł szuka, kogo by pożreć. Zna twoje słabe punkty i jest gotów je wykorzystać.<ref>{{R|3179|4}}</ref> | ||
punkty i jest gotów je wykorzystać. | *# Przypuszczać, że życie chrześcijanina zależy jedynie od [[modlitwa|modlitwy]], bez żarliwego studiowania [[Biblia|Bożego Słowa]], to jak twierdzić, że drzewo może istnieć tylko dzięki liściom, bez korzeni i gleby. Oba te elementy są niezbędne.<ref>{{R|4984|1}}, {{R|799|2}}</ref> | ||
Przypuszczać, że życie chrześcijanina zależy jedynie | *# Będą dążyć do tego, o co będą się [[modlitwa|modlić]]. Szczerość [[modlitwa|modlitwy]] będzie pomagać im w czuwaniu.<ref>{{R|5312|3}}</ref> | ||
od modlitwy, bez żarliwego studiowania | *# Naszą rzeczą jest czuwać i [[modlitwa|modlić]] się, starając się czynić, co w naszej mocy; Bożą rzeczą jest kierować i nadzorować nasze sprawy.<ref>{{R|4660|2}}</ref> | ||
Bożego Słowa, to jak twierdzić, że drzewo może | *# [[modlitwa|Módlcie]] się o kierownictwo, mądrość i łaskę.<ref>{{R|5331|5}}</ref> | ||
istnieć tylko dzięki liściom, bez korzeni i gleby. | *# [[Modlitwa]] miała być oznaką czuwania i sygnałem, że ich czuwanie nie było wystarczające, lecz że konieczna jeszcze była Boska pomoc.<ref>{{R|5312|3}}</ref> | ||
Oba te elementy są niezbędne. | *# Niektórzy modlą się i zaniedbują czuwania, inni czuwają, lecz zaniedbują [[modlitwa|modlitwę]]. Oba te błędy są poważne.<ref>{{R|4984|1}}, {{R|2775|5}}, {{R|799|2}}</ref> | ||
799 | *# Nie tylko w mojej sprawie. Musicie także czuwać w swych sprawach. Godzina poważnej próby jest nad nami wszystkimi.<ref>{{R|2774|5}}</ref> | ||
Będą dążyć do tego, o co będą się modlić. | *# Nasz Pan czuwał i [[modlitwa|modlił]] się; otrzymał [[błogosławieństwo]], został wzmocniony i zwyciężył. [[apostoł|Apostołowie]] nie [[modlitwa|modlili]] się ani nie czuwali, czego wynikiem było to, że ulegli rozproszeniu i dezorientacji.<ref>{{R|2775|2}}</ref> | ||
Szczerość modlitwy będzie pomagać im w czuwaniu. | *# Baczenie na nasze słowa, myśli i czyny, dążenie do uwielbienia Pana w świętości, a nie hołdowanie żywym, bądź zmarłym ludziom albo różnym credo.<ref>{{R|4706|6}}</ref> | ||
*# Bacząc na nasze słabości, błędy i braki, abyśmy mogli chronić się przed nimi.<ref>{{NS|228|3}}</ref> | |||
Naszą rzeczą jest czuwać i modlić się, starając | *# Bacząc nie tylko na zdradę naszego Pana, jego proces i ukrzyżowanie, ale także na doświadczenia, jakie stały się ich udziałem w kolejnych dniach, gdy uczniowie spotykali się za zamkniętymi drzwiami.<ref>{{R|5312|3}}</ref> | ||
się czynić, co w naszej mocy; Bożą rzeczą jest | *# Baczyć na wpływy świata, ciała i szatana; baczyć na zachęty płynące z Pańskiego Słowa, baczyć na wszystko to, co może wzmocnić wiarę, nadzieję, lojalność i miłość.<ref>{{R|2775|5}}, {{R|2692|2}}</ref> | ||
kierować i nadzorować nasze sprawy. | *# [[modlitwa|Módlcie]] się razem jako lud Pański, módlcie się w domach i w rodzinach, módlcie się w ukryciu, w prywatności, pielęgnując ducha modlitwy we wszystkim, co czynimy i mówimy.<ref>{{R|2775|6}}</ref> | ||
Módlcie się o kierownictwo, mądrość i łaskę. | *# Chociaż jest koniecznością, nigdzie modlitwa nie jest określona jako obowiązek, nie ma także podanej formy modlitwy.<ref>{{R|4984|4}}</ref> | ||
*# Częstotliwość i tematyka [[modlitwa|modlitw]] regulowana jest okolicznościami i szczerością służby.<ref>{{R|4984|4}}</ref> | |||
Modlitwa miała być oznaką czuwania i sygnałem, | *# Wydaje się, że szczególna potrzeba [[modlitwa|modlitwy]] ma miejsce w czasie [[Pamiątka|Pamiątki]].<ref>{{R|3178|3}}</ref> | ||
że ich czuwanie nie było wystarczające, | *# Należy być aktywnym, czujnym współpracownikiem [[Bóg|Bożym]] i [[Chrystus|Chrystusa]].<ref>{{R|5332|1}}, {{R|5312|3}}</ref> | ||
lecz że konieczna jeszcze była Boska pomoc. | *'''Abyście nie popadli''' | ||
*# Abyście nie ulegli.<ref>{{R|5202|1}}</ref> | |||
Niektórzy modlą się i zaniedbują czuwania, inni | *# Nie chodzi o to, abyśmy nie podlegali pokuszeniom, lecz abyśmy im nie ulegali.<ref>{{R|5312|5}}, {{R|5331|3}}, {{R|3759|3}}, {{R|2774|4}}</ref> | ||
czuwają, lecz zaniedbują modlitwę. Oba te | *# Ci, którzy zaniedbują słów Pana, z pewnością wejdą w pokuszenie i z dużym prawdopodobieństwem upadną.<ref>{{R|2775|5}}</ref> | ||
błędy są poważne. | *'''W pokuszenie''' | ||
Nie tylko w mojej sprawie. Musicie także czuwać | *# W godzinie próby, jaka jest nad nami.<ref>{{R|2774|4}}</ref> | ||
w swych sprawach. Godzina poważnej | *# Koniec tego wieku jest ''godziną pokuszenia'' – {{Obj. |3:10}} albo próby. Jest to godzina [[Getsemane]].<ref>{{R|2775|4}}, {{R|5312|5}}, {{R|3886|6}}</ref> | ||
próby jest nad nami wszystkimi. | *# ''I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego!'' – {{Mat. |6:13}} <ref>{{R|3759|6}}</ref> | ||
Nasz Pan czuwał i modlił się; otrzymał błogosławieństwo, | *# Tak jak i oni wchodzili wówczas w okres szczególnego pokuszenia, podobnie i my pod koniec tego wieku żyjemy w czasie szczególnej próby, dotyczącej wszystkiego tego, czego się nauczyliśmy.<ref>{{R|5312|5}}</ref> | ||
został wzmocniony i zwyciężył. | *# Od kilku lat zauważyliśmy szczególną siłę pokuszeń w czasie [[Pamiątka|Pamiątki]] każdej wiosny.<ref>{{R|3178|3}}</ref> | ||
Apostołowie nie modlili się ani nie czuwali, | *'''Duch wprawdzie jest ochotny''' | ||
czego wynikiem było to, że ulegli rozproszeniu | *# Dla nich słowa te znaczyły jedynie, że byli ochotnego ducha, chętni myślami, intencjami.<ref>{{R|5312|5}}, {{NS|228|5}}</ref> | ||
i dezorientacji. | *# Ich intencje były lepsze niż ich zdolność do działania.<ref>{{R|5312|6}}</ref> | ||
Baczenie na nasze słowa, myśli i czyny, dążenie | *# W tym miejscu, [[nowe stworzenie]], wola.<ref>{{R|3986|2}}</ref> | ||
do uwielbienia Pana w świętości, a nie | *'''Ale ciało mdłe''' | ||
hołdowanie żywym, bądź zmarłym ludziom albo | *# Z greckiego [[astheneo]], co znaczy bez sił; ponieważ a oznacza bez, natomiast [[sthenos]] siłę.<ref>{{R|4099|2}}</ref> | ||
różnym credo. | *# [[Stare stworzenie]], pod względem umysłowym i fizycznym.<ref>{{R|3986|2}}</ref> | ||
Bacząc na nasze słabości, błędy i braki, abyśmy | *# Nie dorównuje standardom sprawiedliwości, lecz jesteśmy silni w miarę, jak pokonujemy naturalne skłonności.<ref>{{R|5313|2}}</ref> | ||
mogli chronić się przed nimi. | *# Gdybyśmy byli doskonali, nie mielibyśmy dużych trudności w kierowaniu swymi umysłami i ciałami, gdy nasza wola zostałaby raz nastawiona na czynienie sprawiedliwości.<ref>{{R|3986|1}}</ref> | ||
Bacząc nie tylko na zdradę naszego Pana, jego | |||
proces i ukrzyżowanie, ale także na doświadczenia, | |||
jakie stały się ich udziałem w kolejnych | |||
dniach, gdy uczniowie spotykali się za | |||
zamkniętymi drzwiami. | |||
Baczyć na wpływy świata, ciała i szatana; baczyć | |||
na zachęty płynące z Pańskiego Słowa, | |||
baczyć na wszystko to, co może wzmocnić | |||
wiarę, nadzieję, lojalność i miłość. | |||
2692 | |||
Módlcie się razem jako lud Pański, módlcie się | |||
w domach i w rodzinach, módlcie się w ukryciu, | |||
w prywatności, pielęgnując ducha modlitwy | |||
we wszystkim, co czynimy i mówimy. | |||
Chociaż jest koniecznością, nigdzie modlitwa | |||
nie jest określona jako obowiązek, nie ma także | |||
podanej formy modlitwy. | |||
Częstotliwość i tematyka modlitw regulowana | |||
jest okolicznościami i szczerością służby. | |||
Wydaje się, że szczególna potrzeba modlitwy | |||
ma miejsce w czasie Pamiątki. | |||
Należy być aktywnym, czujnym współpracownikiem | |||
Bożym i Chrystusa. | |||
Abyście nie popadli | |||
Nie chodzi o to, abyśmy nie podlegali pokuszeniom, | |||
lecz abyśmy im nie ulegali. | |||
5331 | |||
Ci, którzy zaniedbują słów Pana, z pewnością | |||
wejdą w pokuszenie i z dużym prawdopodobieństwem | |||
upadną. | |||
W pokuszenie | |||
nad nami. | |||
Koniec tego wieku jest | |||
zachowaj od złego! | |||
Tak jak i oni wchodzili wówczas w okres | |||
szczególnego pokuszenia, podobnie i my pod | |||
koniec tego wieku żyjemy w czasie szczególnej | |||
próby, dotyczącej wszystkiego tego, czego się | |||
nauczyliśmy. | |||
Od kilku lat zauważyliśmy szczególną siłę pokuszeń | |||
w czasie Pamiątki każdej wiosny. | |||
Duch wprawdzie jest ochotny | |||
te znaczyły jedynie, że byli ochotnego ducha, | |||
chętni myślami, intencjami. | |||
Ich intencje były lepsze niż ich zdolność do | |||
działania. | |||
W tym miejscu, nowe stworzenie, wola. | |||
Ale ciało mdłe | |||
znaczy bez sił; ponieważ a oznacza bez, natomiast | |||
sthenos siłę. | |||
Stare stworzenie, pod względem umysłowym | |||
i fizycznym. | |||
Nie dorównuje standardom sprawiedliwości, | |||
lecz jesteśmy silni w miarę, jak pokonujemy | |||
naturalne skłonności. | |||
Gdybyśmy byli doskonali, nie mielibyśmy dużych | |||
trudności w kierowaniu swymi umysłami | |||
i ciałami, gdy nasza wola zostałaby raz nastawiona | |||
na czynienie sprawiedliwości. | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
[[Kategoria:Komentarz Biblijny]] | [[Kategoria:Komentarz Biblijny]] |
Aktualna wersja na dzień 11:14, 12 sty 2016
26:41 Czujcież, a módlcie się, abyście nie weszli w pokuszenie; duchci jest ochotny, ale ciało mdłe.
Komentarz
- Czuwajcie i módlcie się
- Wiarą zbliżajcie się do Mistrza i ufajcie w Boski plan.[1]
- Wszyscy, którzy czują, muszą również się modlić; wszyscy, którzy się żarliwie modlą, będą także czuwać. Modlitwa wyobraża wiarę, czuwanie zaś przedstawia uczynki, które muszą iść w parze z wiarą, dopóki wiara ta ma pozostać żywą.[2]
- Potrzeba modlitwy i czuwania wypływa z faktu, że mamy przeciwnika, niewidzialnego wroga, który stara się nas zwieść, odwieść nas od naszej przysięgi poświęcenia.[3]
- Diabeł szuka, kogo by pożreć. Zna twoje słabe punkty i jest gotów je wykorzystać.[4]
- Przypuszczać, że życie chrześcijanina zależy jedynie od modlitwy, bez żarliwego studiowania Bożego Słowa, to jak twierdzić, że drzewo może istnieć tylko dzięki liściom, bez korzeni i gleby. Oba te elementy są niezbędne.[5]
- Będą dążyć do tego, o co będą się modlić. Szczerość modlitwy będzie pomagać im w czuwaniu.[6]
- Naszą rzeczą jest czuwać i modlić się, starając się czynić, co w naszej mocy; Bożą rzeczą jest kierować i nadzorować nasze sprawy.[7]
- Módlcie się o kierownictwo, mądrość i łaskę.[8]
- Modlitwa miała być oznaką czuwania i sygnałem, że ich czuwanie nie było wystarczające, lecz że konieczna jeszcze była Boska pomoc.[9]
- Niektórzy modlą się i zaniedbują czuwania, inni czuwają, lecz zaniedbują modlitwę. Oba te błędy są poważne.[10]
- Nie tylko w mojej sprawie. Musicie także czuwać w swych sprawach. Godzina poważnej próby jest nad nami wszystkimi.[11]
- Nasz Pan czuwał i modlił się; otrzymał błogosławieństwo, został wzmocniony i zwyciężył. Apostołowie nie modlili się ani nie czuwali, czego wynikiem było to, że ulegli rozproszeniu i dezorientacji.[12]
- Baczenie na nasze słowa, myśli i czyny, dążenie do uwielbienia Pana w świętości, a nie hołdowanie żywym, bądź zmarłym ludziom albo różnym credo.[13]
- Bacząc na nasze słabości, błędy i braki, abyśmy mogli chronić się przed nimi.[14]
- Bacząc nie tylko na zdradę naszego Pana, jego proces i ukrzyżowanie, ale także na doświadczenia, jakie stały się ich udziałem w kolejnych dniach, gdy uczniowie spotykali się za zamkniętymi drzwiami.[15]
- Baczyć na wpływy świata, ciała i szatana; baczyć na zachęty płynące z Pańskiego Słowa, baczyć na wszystko to, co może wzmocnić wiarę, nadzieję, lojalność i miłość.[16]
- Módlcie się razem jako lud Pański, módlcie się w domach i w rodzinach, módlcie się w ukryciu, w prywatności, pielęgnując ducha modlitwy we wszystkim, co czynimy i mówimy.[17]
- Chociaż jest koniecznością, nigdzie modlitwa nie jest określona jako obowiązek, nie ma także podanej formy modlitwy.[18]
- Częstotliwość i tematyka modlitw regulowana jest okolicznościami i szczerością służby.[19]
- Wydaje się, że szczególna potrzeba modlitwy ma miejsce w czasie Pamiątki.[20]
- Należy być aktywnym, czujnym współpracownikiem Bożym i Chrystusa.[21]
- Abyście nie popadli
- W pokuszenie
- W godzinie próby, jaka jest nad nami.[25]
- Koniec tego wieku jest godziną pokuszenia – Obj. 3:10 albo próby. Jest to godzina Getsemane.[26]
- I nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego! – Mat. 6:13 [27]
- Tak jak i oni wchodzili wówczas w okres szczególnego pokuszenia, podobnie i my pod koniec tego wieku żyjemy w czasie szczególnej próby, dotyczącej wszystkiego tego, czego się nauczyliśmy.[28]
- Od kilku lat zauważyliśmy szczególną siłę pokuszeń w czasie Pamiątki każdej wiosny.[29]
- Duch wprawdzie jest ochotny
- Dla nich słowa te znaczyły jedynie, że byli ochotnego ducha, chętni myślami, intencjami.[30]
- Ich intencje były lepsze niż ich zdolność do działania.[31]
- W tym miejscu, nowe stworzenie, wola.[32]
- Ale ciało mdłe
- Z greckiego astheneo, co znaczy bez sił; ponieważ a oznacza bez, natomiast sthenos siłę.[33]
- Stare stworzenie, pod względem umysłowym i fizycznym.[34]
- Nie dorównuje standardom sprawiedliwości, lecz jesteśmy silni w miarę, jak pokonujemy naturalne skłonności.[35]
- Gdybyśmy byli doskonali, nie mielibyśmy dużych trudności w kierowaniu swymi umysłami i ciałami, gdy nasza wola zostałaby raz nastawiona na czynienie sprawiedliwości.[36]
Przypisy
- ↑ R-4488:5
- ↑ R-2692:2, R-2528:4, R-2526:2
- ↑ NS227-2-{{{3}}}
- ↑ R-3179:4
- ↑ R-4984:1, R-799:2
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-4660:2
- ↑ R-5331:5
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-4984:1, R-2775:5, R-799:2
- ↑ R-2774:5
- ↑ R-2775:2
- ↑ R-4706:6
- ↑ NS228-3-{{{3}}}
- ↑ R-5312:3
- ↑ R-2775:5, R-2692:2
- ↑ R-2775:6
- ↑ R-4984:4
- ↑ R-4984:4
- ↑ R-3178:3
- ↑ R-5332:1, R-5312:3
- ↑ R-5202:1
- ↑ R-5312:5, R-5331:3, R-3759:3, R-2774:4
- ↑ R-2775:5
- ↑ R-2774:4
- ↑ R-2775:4, R-5312:5, R-3886:6
- ↑ R-3759:6
- ↑ R-5312:5
- ↑ R-3178:3
- ↑ R-5312:5, NS228-5-{{{3}}}
- ↑ R-5312:6
- ↑ R-3986:2
- ↑ R-4099:2
- ↑ R-3986:2
- ↑ R-5313:2
- ↑ R-3986:1