List św. Pawła do Rzymian 5:12: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
*'''Jak przez jednego człowieka''' | *'''Jak przez jednego człowieka''' | ||
*# Ojciec [[Adam]] przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co [[Pismo Święte]] nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.<ref>{{SM|28|2}}, {{SM|779|2}}, {{R|5372|2}}, {{R|3093|1}}, {{R|2100|5}}</ref> | *# Ojciec [[Adam]] przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co [[Pismo Święte]] nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.<ref>{{SM|28|2}}, {{SM|779|2}}, {{R|5372|2}}, {{R|3093|1}}, {{R|2100|5}}</ref> | ||
Odpowiedzialność za upadek ponosi Adam. | *# Odpowiedzialność za upadek ponosi [[Adam]].<ref>{{R|5716|6}}, {{R|5402|6}}, {{R|4552|2}}, {{R|930|3}}, {{E|189}}, {{PD|10|17}}</ref> | ||
Kłamstwo Szatana było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka. | *# Kłamstwo [[Szatan|Szatana]] było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka.<ref>{{Q|799|2}}</ref> | ||
Efekt upadku Adma przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie. | *# Efekt upadku [[Adam|Adma]] przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie.<ref>{{R|5719|6}}</ref> | ||
Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia Adama. | *# Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia [[Adam|Adama]].<ref>{{E|102}}</ref> | ||
Ojciec Adam miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w Edenie; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci. | *# Ojciec [[Adam]] miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w [[Eden|Edenie]]; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci.<ref>{{R|3475|2}}</ref> | ||
Potępienie Adama jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka. | *# Potępienie [[Adam|Adama]] jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka.<ref>{{R|4499|4}}</ref> | ||
Otrzymanie przez potomstwo Adama błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez Chrystusa jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca Adama. | *# Otrzymanie przez potomstwo [[Adam|Adama]] błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez [[Chrystus|Chrystusa]] jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca [[Adam|Adama]].<ref>{{R|3686|4}}</ref> | ||
Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w Adamie, niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – Jezusa Chrystusa. | *# Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w [[Adam|Adamie]], niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – [[Jezus Chrystus|Jezusa Chrystusa]].<ref>{{HG|731|2}}</ref> | ||
W którym wszyscy zgrzeszyli. | *# W którym wszyscy zgrzeszyli.<ref>{{R|2050|3}}, {{R|13|1}}</ref> | ||
Na początku Adam był doskonały i miły Bogu. | *# Na początku [[Adam]] był doskonały i miły [[Bóg|Bogu]].<ref>{{OV|383|3}}</ref> | ||
Grób przedstawia karę nałożoną na Adama za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci. | *# [[Grób]] przedstawia karę nałożoną na [[Adam|Adama]] za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci.<ref>{{R|5463|3}}</ref> | ||
Adam stworzył, wywołał to | *# [[Adam]] stworzył, wywołał to „[[piekło]]”, stan śmierci względem całej ludzkości przez swe nieposłuszeństwo.<ref>{{Q|785|T}}</ref> | ||
Śmierć rodzaju ludzkiego nie zależała od Ewy, lecz całkowicie od Adama. | *# [[Śmierć]] rodzaju ludzkiego nie zależała od [[Ewa|Ewy]], lecz całkowicie od [[Adam|Adama]].<ref>{{E|102}}</ref> | ||
Adam nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż Ewa. | *# [[Adam]] nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż [[Ewa]].<ref>{{PD|10|17}}</ref> | ||
Chociaż to Ewa zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w Adamie. | *# Chociaż to [[Ewa]] zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w [[Adam|Adamie]].<ref>{{R|2100|5}}, {{Q|264|2}}</ref> | ||
Tożsamość Ewy była tak ściśle związana z Adamem, że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża. | *# Tożsamość [[Ewa|Ewy]] była tak ściśle związana z [[Adam|Adamem]], że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża.<ref>{{R|2100|5}}, {{A|124}}</ref> | ||
Gdyby sama Ewa zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo Adama byłoby takie samo, niedoskonałość Ewy nie dotknęłaby go. | *# Gdyby sama [[Ewa]] zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo [[Adam|Adama]] byłoby takie samo, niedoskonałość [[Ewa|Ewy]] nie dotknęłaby go.<ref>{{R|776|6}}</ref> | ||
Chociaż śmierć nie zależała od Ewy, to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od Oblubienicy Chrystusowej, lecz od Jezusa, chociaż ma ona udział w dziele restytucji. | *# Chociaż [[śmierć]] nie zależała od [[Ewa|Ewy]], to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od [[Oblubienica Chrystusowa|Oblubienicy Chrystusowej]], lecz od [[Jezus|Jezusa]], chociaż ma ona udział w dziele [[restytucja|restytucji]].<ref>{{R|777|1}}</ref> | ||
Poprzez grzech Adama potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka Ewa, była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego. | *# Poprzez grzech [[Adam|Adama]] potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka [[Ewa]], była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego.<ref>{{R|4138|5}}</ref> | ||
Adam i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie. | *# [[Adam]] i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie.<ref>{{A|124}}, {{R|2100|5}}</ref> | ||
Bóg zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, śmierć jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich. | *# [[Bóg]] zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, [[śmierć]] jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich.<ref>{{R|5900|1}}</ref> | ||
Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu. | *# Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu.<ref>{{R|1552|1}}</ref> | ||
Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie Adama przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego Pana Jezusa raz za wszystkich, za Adama i jego potomstwo. | *# Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie [[Adam|Adama]] przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego [[Jezus|Pana Jezusa]] raz za wszystkich, za [[Adam|Adama]] i jego potomstwo.<ref>{{R|4017|2}}</ref> | ||
Grzech wszedł | *'''Grzech wszedł''' | ||
Adam sprzedał siebie i swój ród grzechowi. | *# Przed przestępstwem [[Adam|Adama]] na świecie nie było grzechu ani śmierci.<ref>{{R|2395|3}}, {{R|4972|6}}, {{R|981|4}}</ref> | ||
Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi. | *# [[Adam]] sprzedał siebie i swój ród grzechowi.<ref>{{E|452}}</ref> | ||
*# Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi.<ref>{{OV|295|1}}</ref> | |||
Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była śmierć. | *# ''Ojcowie jedli cierpkie grona, a zęby synów ścierpły''. – {{Jer. |31:29}}, {{Ezech. |18:2}} <ref>{{R|2608|5}}, {{R|2611|4}}</ref> | ||
W Edenie; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez Boga | *# Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była [[śmierć]].<ref>{{R|5979|2}}</ref> | ||
Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że Bóg jest jego autorem. | *# W [[Eden|Edenie]]; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez [[Bóg|Boga]] ''soli ziemi'' – {{Mat. |5:13}}, której wpływ miał powstrzymywać masy społeczne od zepsucia.<ref>{{R|1091|3}}</ref> | ||
Na świat | *# Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że [[Bóg]] jest jego autorem.<ref>{{R|871|3}}</ref> | ||
Nauka ta jest odległa od wywodów ewolucjonistów, Biblia naucza czegoś dokładnie przeciwnego. | *'''Na świat''' | ||
Przez grzech | *# Grzech [[Adam|Adama]] był grzechem świata, ponieważ on był światem – rodzaj ludzki był w nim zawarty.<ref>{{R|145|2}}</ref> | ||
Jako konsekwencja grzechu. | *# Nauka ta jest odległa od wywodów ewolucjonistów, [[Biblia]] naucza czegoś dokładnie przeciwnego.<ref>{{R|5140|3}}</ref> | ||
Albo jako kara za grzech. | *'''Przez grzech''' | ||
Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci. | *# W wyniku grzechu.<ref>{{E|309}}, {{F|333}}, {{R|3391|2}}, {{R|3256|4}}, {{R|2395|4}}, {{R|2100|5}}, {{R|2050|3}}, {{R|1718|2}}, {{R|1196|4}}, {{R|1026|3}}, {{SM|779|1}}</ref> | ||
Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu Adama. | *# Jako konsekwencja grzechu.<ref>{{R|1085|1}}</ref> | ||
Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak śmierć, gdyby nie grzech; zatem grzech i śmierć stanowią przekleństwo. | *# Albo jako kara za grzech.<ref>{{R|1026|3}}</ref> | ||
Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, śmierć, która osłabiła wizerunek Boga i pod każdym względem zdegradowała człowieka. | *# Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci.<ref>{{R|981|1}}</ref> | ||
W ten sposób śmierć i wszystkie jej pochodne przeszły na ród Adama, ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu. | *# Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu [[Adam|Adama]].<ref>{{R|1452|6}}</ref> | ||
Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego Stworzyciela, lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa Adama. | *# Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak [[śmierć]], gdyby nie grzech; zatem grzech i [[śmierć]] stanowią przekleństwo.<ref>{{SM|799|2}}, {{NS|643|2}}</ref> | ||
Adam stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo. | *# Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, [[śmierć]], która osłabiła wizerunek [[Bóg|Boga]] i pod każdym względem zdegradowała człowieka.<ref>{{R|1374|4}}</ref> | ||
Adam został odsunięty od społeczności z Bogiem, wygnany z Edenu i poddany warunkom umierania. | *# W ten sposób [[śmierć]] i wszystkie jej pochodne przeszły na ród [[Adam|Adama]], ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu.<ref>{{R|4426|3}}, {{R|4138|5}}, {{R|1374|3}}, {{R|1105|5}}</ref> | ||
Ofiara okupu złożona przez Jezusa dotyczyła śmierci Adamowej i grzechów Adamowych, a nie innych. | *# Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego [[Bóg|Stworzyciela]], lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa [[Adam|Adama]].<ref>{{R|2395|3}}</ref> | ||
Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. Okup za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny. | *# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | ||
*# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | |||
*# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i grzechów Adamowych, a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | |||
*# Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | |||
Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 | Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 | ||
Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 | Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 |
Wersja z 16:11, 11 lut 2016
5:12 Przetoż jako przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć; tak też na wszystkich ludzi śmierć przyszła, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.
Komentarz
- Przeto
- Odnosi się tutaj ponownie do pojednania wspomnianego w wersecie Rzym. 5:11.[1]
- W przeciwieństwie do nauk ewolucjonistów.[2]
- Jak przez jednego człowieka
- Ojciec Adam przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co Pismo Święte nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.[3]
- Odpowiedzialność za upadek ponosi Adam.[4]
- Kłamstwo Szatana było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka.[5]
- Efekt upadku Adma przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie.[6]
- Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia Adama.[7]
- Ojciec Adam miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w Edenie; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci.[8]
- Potępienie Adama jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka.[9]
- Otrzymanie przez potomstwo Adama błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez Chrystusa jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca Adama.[10]
- Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w Adamie, niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – Jezusa Chrystusa.[11]
- W którym wszyscy zgrzeszyli.[12]
- Na początku Adam był doskonały i miły Bogu.[13]
- Grób przedstawia karę nałożoną na Adama za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci.[14]
- Adam stworzył, wywołał to „piekło”, stan śmierci względem całej ludzkości przez swe nieposłuszeństwo.[15]
- Śmierć rodzaju ludzkiego nie zależała od Ewy, lecz całkowicie od Adama.[16]
- Adam nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż Ewa.[17]
- Chociaż to Ewa zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w Adamie.[18]
- Tożsamość Ewy była tak ściśle związana z Adamem, że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża.[19]
- Gdyby sama Ewa zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo Adama byłoby takie samo, niedoskonałość Ewy nie dotknęłaby go.[20]
- Chociaż śmierć nie zależała od Ewy, to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od Oblubienicy Chrystusowej, lecz od Jezusa, chociaż ma ona udział w dziele restytucji.[21]
- Poprzez grzech Adama potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka Ewa, była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego.[22]
- Adam i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie.[23]
- Bóg zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, śmierć jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich.[24]
- Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu.[25]
- Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie Adama przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego Pana Jezusa raz za wszystkich, za Adama i jego potomstwo.[26]
- Grzech wszedł
- Przed przestępstwem Adama na świecie nie było grzechu ani śmierci.[27]
- Adam sprzedał siebie i swój ród grzechowi.[28]
- Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi.[29]
- Ojcowie jedli cierpkie grona, a zęby synów ścierpły. – Jer. 31:29, Ezech. 18:2 [30]
- Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była śmierć.[31]
- W Edenie; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez Boga soli ziemi – Mat. 5:13, której wpływ miał powstrzymywać masy społeczne od zepsucia.[32]
- Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że Bóg jest jego autorem.[33]
- Na świat
- Przez grzech
- W wyniku grzechu.[36]
- Jako konsekwencja grzechu.[37]
- Albo jako kara za grzech.[38]
- Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci.[39]
- Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu Adama.[40]
- Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak śmierć, gdyby nie grzech; zatem grzech i śmierć stanowią przekleństwo.[41]
- Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, śmierć, która osłabiła wizerunek Boga i pod każdym względem zdegradowała człowieka.[42]
- W ten sposób śmierć i wszystkie jej pochodne przeszły na ród Adama, ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu.[43]
- Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego Stworzyciela, lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa Adama.[44]
- Adam stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.[45]
- Adam został odsunięty od społeczności z Bogiem, wygnany z Edenu i poddany warunkom umierania.[46]
- Ofiara okupu złożona przez Jezusa dotyczyła śmierci Adamowej i grzechów Adamowych, a nie innych.[47]
- Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. Okup za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.[48]
Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 Wszedł. R1196:4 Ludzkość została skazana na wymarcie. R875:2 Cały świat ludzkości został przez Jehowę uznany za niegodny wiecznego życia. F395 Wyrok nie wspominał jedynie o śmierci i powrocie do życia po jakimś czasie, lecz o pozostaniu martwym, o wiecznej śmierci. R875:3 Kara, wyrok, odpłata za grzech. E452, F395, R1026:2 Kara za grzech jest wszędzie opisana jako zniszczenie. R1026:3 Na człowieka, na wszystkich ludzi przyszła śmierć, a nie wieczne męki. R4552:2, 1085:2, 1026:2, CR209:1, 21:1, NS586:3, 110:6 Gdyby tą karą były wieczne męki, czy apostoł byłby upoważniony do uczynienia tego stwierdzenia? R1026:3 Przekleństwo śmierci jest o wiele bardziej sensowne niż błędna doktryna o wiecznych mękach. HG650:2 Cały ból, cierpienie, smutek i choroby jakich doświadczamy są częścią procesu umierania. R4972:6, 3921:5 Adam stracił wieczne życie i społeczność z Bogiem, a w zamian otrzymał choroby, ból, smutek, śmierć. R4552:2 Bóg, który dał możliwość wiecznego życia, miał pełne prawo, pełną moc, aby zakończyć to życie, gdy zostało wykorzystane w sposób sprzeczny z Jego rozkazem. SM29:T Boża mądrość i sprawiedliwość nie mogą być zakwestionowane – wyrok śmierci został wydany w sprawiedliwy sposób na wszystkich przez ojca Adama. R1506:6 Jedynie Adam i Ewa, zanim zgrzeszyli, oraz nasz Pan Jezus, który był bezgrzeszny, mieli życie w pełnym tego słowa znaczeniu; wszyscy inni urodzeni pod potępieniem, właściwie rzecz ujmując - umierają, a nie żyją. R1105:5 Słowo to jest niekiedy używane w symbolicznym znaczeniu, jednakże za nim kryje się rzeczywista śmierć, która przyszła na wszystkich. R891:2 Śmierć Adamowa była karą za grzech wymierzoną po jego popełnieniu. R911:4 Adam stał się niewolnikiem grzechu, a w jego wyniku, niewolnikiem śmierci. R5355:3 Śmierć i grzech. R5372:2 Na wszystkich ludzi – Cały rodzaj ludzki. R838:3 Zanim się narodzili. R1780:1 Świat ludzkości może być uznany za rodzaj potępiony, objęty wyrokiem śmierci. Q764:4 W ten sposób całe stworzenie zostało poddane kruchości (wrodzonej skazie grzechu i związanemu z nim potępieniu na śmierć). R1780:6 Upadek Adama rozciągnął się w naturalny sposób na jego potomstwo, wzmagając swą siłę i pęd. F395 W ramach Bożego prawa cały rodzaj został osądzony w swym przedstawicielu, w Adamie. R723:2 Rozciąga się ona na całą ludzkość, a nie jedynie na największych grzeszników, lecz również na nowonarodzone i nienarodzone dzieci. R1477:5 Dziecko mające za sobą godzinę życia dzieli ból i proces umierania na równi z tymi, którzy żyją dłużej i uczestniczą w przestępowaniu praw sprawiedliwości. F333 Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są zniedołężniali, schorowani i umierający. R4138:5 „Oto urodziłem się w przewinieniu i w grzechu poczęła mnie matka moja” (Ps. 51:7). NS351:5 Dzieci Adama narodziły mu się po utraceniu przez niego prawa do życia, tak że nie był on w stanie przekazać im więcej, niż sam posiadał – umierającą naturę. R5972:2 Tak jak wszystkie dzieci Adama były potępione jeszcze przed swymi narodzinami, tak wszystkie zostały odkupione, z czego większość przed swym narodzeniem. R3686:4 Chociaż czystość powinna być kultywowana od dzieciństwa, to jednak nadzieja świata nie leży w czystości dzieciństwa i unikaniu grzechu. Nadzieją ludzkości jest Chrystus. R2049:4 Upadek i grzeszne tendencje wrodzone w nasz stan są tak silne, że nikt nie jest w stanie zupełnie ich przemóc. R4812:1 Całe potomstwo Adama odziedziczyło słabości umysłowe, moralne i fizyczne. R4552:2, 4982:1, 3921:5, 3391:2, 2256:4, PD11/18, NS650:2 Kara śmierci została odziedziczona przez całe potomstwo Adama, tak żeby żaden człowiek na Ziemi nie miał życia. R3475:2, 1565:6 Dziedziczenie jest wspólne dla każdego członka naszego rodzaju, chociaż w naturze istnieją przeciwwagi. R4812:1 Ponieważ dzieci Izraela, podobnie jak i inne narody, były potomstwem Adama, dzieliły jego wyrok śmierci. R5046:3 Wszyscy zostali potępieni w wyniku jednego przestępstwa, grzechu jednego człowieka. PT387:4*, SM662:2, Q760:4 Bogu przysługuje zarzut nieposłuszeństwa wobec ludzkości, wobec czego słusznie nałożył wyrok, potępienie na Adama i jego ród – „umierając umrzesz”. R3915:3 Wyrok śmierci przeszedł również na Enocha i Eliasza, podobnie jak i na pozostałe dzieci Adama, więc gdziekolwiek by oni nie byli, nadal pozostają pod wyrokiem śmierci. R3417:5, 2153:5 Enoch został zachowany od zatracenia w śmierci – mimo iż znajdował się pod prawnym wyrokiem śmierci. R3378:4 Śmierć przyszła – Śmierć Adamowa, pierwsza śmierć, w przeciwieństwie do drugiej śmierci. HG356:5, NS357:5 Wyrok śmierci zaciążył na Adamie, a pośrednio dotknął cały jego ród. E331, R2847:5 Długość życia człowieka obniżyła się, podczas gdy umysłowe, moralne i fizyczne dolegliwości spotęgowały się. OV128:1, HG586:3 Z Boskiego punktu widzenia każdy jest martwy, kto jest objęty wyrokiem albo czyje życie zostało w jakimkolwiek stopniu osłabione w wyniku przekleństwa. R3417:5 Karą za grzech jest śmierć – włączając w to próby, słabości oraz cierpienia obecnego życia, które są efektami ubocznymi procesu umierania. R2847:5 Tak jak śmierć została wywołana grzechem, tak wszelkie katastrofy mają wspólne źródło i pozostają pod kontrolą tego, który ma władzę śmierci, Szatana. R583:5 Tak jak śmierć jest przekleństwem, tak choroba jest śmiertelną trucizną działającą w naszym systemie. R2000:1 Każda choroba jest częścią procesu umierania, a zatem, jest obca naturalnemu stanowi człowieka, jaki został przewidziany przez Boga. R2000:1 Tak jak śmierć jest oznaką grzechu i nigdy by się nie pojawiła inaczej, jak tylko jako kara za niego, podobnie i choroby, ponieważ są one częścią procesu umierania. R2000:1 Najgorszym, co mogłoby spotkać dzieci złego, jest śmierć. R3133:4 Pierwsza śmierć przyszła na całą ludzkość (za wyjątkiem Adama) niezależnie od woli jednostki. R1324:1 Istnieje istotna różnica pomiędzy prawem regulującym pierwszą śmierć, a prawem dotyczącym drugiej śmierci. R1324:1 Wzbudzenie z martwych będzie jedynym prawdziwym zbawieniem od śmierci. R1253:2 Gdyby Bóg nie przewidział odkupienia przez Chrystusa, kara śmierci, jaka przyszła na nasz rodzaj przez Adama byłaby karą wieczną, jednakże wszyscy zostali wybawieni z śmierci. R1086:1, HG586:3 Kara jest sprawiedliwym wyrazem woli i prawa Bożego względem człowieka – „Karą za grzech jest śmierć” (Rzym. 6:23). R723:2 Bo – W wyniku odziedziczonego grzechu i grzesznych skłonności. E24, 484, R2759:2, 2395:3 Wszyscy zgrzeszyli – Każda ludzka dusza ma udział w upadku i stracie Adama. E428, R5719:6, 5372:2, 4982:1, OV207:1, Q264:3 Wszyscy są grzesznikami. E24, R4812:1, 5372:2, 3391:2, 2759:2, 2395:2, OV207:1, SM699:T Nie pojedynczo, lecz reprezentowani w Adamie. R3654:3 Nieumyślnie. R1781:1 Nie jest prawdą, jakoby dzieci, chorzy umysłowo, itp., byli niewinni grzechu. Chociaż nie popełnili oni umyślnego, osobistego grzechu, to jako członkowie rodzaju Adama, mają oni udział w grzechu pierworodnym. R2050:3, 192:4 „Ojcowie jedli kwaśne grona, a zęby synów ścierpły” (Ezech. 18:2). E309 Jeżeli żyłeś tak moralnie i tak ostrożnie, jak tylko mogłeś, to i tak nie osiągnąłeś doskonałości, z powodu słabości odziedziczonej przez upadek Adama. R604:5 Degeneracja rozpoczęła się od razu i dotknęła potomstwo zgodnie z prawami natury. R3391:2 Mniejsza degradacja jednych oraz większa deprawacja innych; chociaż wszyscy zgrzeszyli, to jednak niektórzy oddali się zepsuciu bardziej dobrowolnie i upadli niżej niż inni. R3256:4 Tezie tej zaprzecza Christian Science ze swoją teorią, że nie ma grzechu ani zła, a zatem, nie ma Boskiego wyroku przeciwko Adamowi i jego rodzajowi, że nie ma śmierci. R3900:2
Przypisy
- ↑ R-43:1, R-483:3
- ↑ A-61, A-162, R-2395:3
- ↑ SM-28, SM-779, R-5372:2, R-3093:1, R-2100:5
- ↑ R-5716:6, R-5402:6, R-4552:2, R-930:3, E-189, PD-10
- ↑ Q-799.2
- ↑ R-5719:6
- ↑ E-102
- ↑ R-3475:2
- ↑ R-4499:4
- ↑ R-3686:4
- ↑ HG-731
- ↑ R-2050:3, R-13:1
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-5463:3
- ↑ Q-785.T
- ↑ E-102
- ↑ PD-10
- ↑ R-2100:5, Q-264.2
- ↑ R-2100:5, A-124
- ↑ R-776:6
- ↑ R-777:1
- ↑ R-4138:5
- ↑ A-124, R-2100:5
- ↑ R-5900:1
- ↑ R-1552:1
- ↑ R-4017:2
- ↑ R-2395:3, R-4972:6, R-981:4
- ↑ E-452
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-2608:5, R-2611:4
- ↑ R-5979:2
- ↑ R-1091:3
- ↑ R-871:3
- ↑ R-145:2
- ↑ R-5140:3
- ↑ E-309, F-333, R-3391:2, R-3256:4, R-2395:4, R-2100:5, R-2050:3, R-1718:2, R-1196:4, R-1026:3, SM-779
- ↑ R-1085:1
- ↑ R-1026:3
- ↑ R-981:1
- ↑ R-1452:6
- ↑ SM-799, NS643-2-{{{3}}}
- ↑ R-1374:4
- ↑ R-4426:3, R-4138:5, R-1374:3, R-1105:5
- ↑ R-2395:3
- ↑ R-1228:4
- ↑ SM-612
- ↑ R-1454:2
- ↑ R-1454:2