List św. Pawła do Rzymian 5:12: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m
brak opisu edycji
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
*'''Jak przez jednego człowieka''' | *'''Jak przez jednego człowieka''' | ||
*# Ojciec [[Adam]] przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co [[Pismo Święte]] nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.<ref>{{SM|28|2}}, {{SM|779|2}}, {{R|5372|2}}, {{R|3093|1}}, {{R|2100|5}}</ref> | *# Ojciec [[Adam]] przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co [[Pismo Święte]] nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.<ref>{{SM|28|2}}, {{SM|779|2}}, {{R|5372|2}}, {{R|3093|1}}, {{R|2100|5}}</ref> | ||
Odpowiedzialność za upadek ponosi Adam. | *# Odpowiedzialność za upadek ponosi [[Adam]].<ref>{{R|5716|6}}, {{R|5402|6}}, {{R|4552|2}}, {{R|930|3}}, {{E|189}}, {{PD|10|17}}</ref> | ||
Kłamstwo Szatana było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka. | *# Kłamstwo [[Szatan|Szatana]] było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka.<ref>{{Q|799|2}}</ref> | ||
Efekt upadku Adma przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie. | *# Efekt upadku [[Adam|Adma]] przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie.<ref>{{R|5719|6}}</ref> | ||
Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia Adama. | *# Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia [[Adam|Adama]].<ref>{{E|102}}</ref> | ||
Ojciec Adam miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w Edenie; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci. | *# Ojciec [[Adam]] miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w [[Eden|Edenie]]; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci.<ref>{{R|3475|2}}</ref> | ||
Potępienie Adama jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka. | *# Potępienie [[Adam|Adama]] jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka.<ref>{{R|4499|4}}</ref> | ||
Otrzymanie przez potomstwo Adama błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez Chrystusa jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca Adama. | *# Otrzymanie przez potomstwo [[Adam|Adama]] błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez [[Chrystus|Chrystusa]] jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca [[Adam|Adama]].<ref>{{R|3686|4}}</ref> | ||
Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w Adamie, niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – Jezusa Chrystusa. | *# Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w [[Adam|Adamie]], niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – [[Jezus Chrystus|Jezusa Chrystusa]].<ref>{{HG|731|2}}</ref> | ||
W którym wszyscy zgrzeszyli. | *# W którym wszyscy zgrzeszyli.<ref>{{R|2050|3}}, {{R|13|1}}</ref> | ||
Na początku Adam był doskonały i miły Bogu. | *# Na początku [[Adam]] był doskonały i miły [[Bóg|Bogu]].<ref>{{OV|383|3}}</ref> | ||
Grób przedstawia karę nałożoną na Adama za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci. | *# [[Grób]] przedstawia karę nałożoną na [[Adam|Adama]] za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci.<ref>{{R|5463|3}}</ref> | ||
Adam stworzył, wywołał to | *# [[Adam]] stworzył, wywołał to „[[piekło]]”, stan śmierci względem całej ludzkości przez swe nieposłuszeństwo.<ref>{{Q|785|T}}</ref> | ||
Śmierć rodzaju ludzkiego nie zależała od Ewy, lecz całkowicie od Adama. | *# [[Śmierć]] rodzaju ludzkiego nie zależała od [[Ewa|Ewy]], lecz całkowicie od [[Adam|Adama]].<ref>{{E|102}}</ref> | ||
Adam nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż Ewa. | *# [[Adam]] nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż [[Ewa]].<ref>{{PD|10|17}}</ref> | ||
Chociaż to Ewa zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w Adamie. | *# Chociaż to [[Ewa]] zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w [[Adam|Adamie]].<ref>{{R|2100|5}}, {{Q|264|2}}</ref> | ||
Tożsamość Ewy była tak ściśle związana z Adamem, że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża. | *# Tożsamość [[Ewa|Ewy]] była tak ściśle związana z [[Adam|Adamem]], że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża.<ref>{{R|2100|5}}, {{A|124}}</ref> | ||
Gdyby sama Ewa zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo Adama byłoby takie samo, niedoskonałość Ewy nie dotknęłaby go. | *# Gdyby sama [[Ewa]] zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo [[Adam|Adama]] byłoby takie samo, niedoskonałość [[Ewa|Ewy]] nie dotknęłaby go.<ref>{{R|776|6}}</ref> | ||
Chociaż śmierć nie zależała od Ewy, to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od Oblubienicy Chrystusowej, lecz od Jezusa, chociaż ma ona udział w dziele restytucji. | *# Chociaż [[śmierć]] nie zależała od [[Ewa|Ewy]], to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od [[Oblubienica Chrystusowa|Oblubienicy Chrystusowej]], lecz od [[Jezus|Jezusa]], chociaż ma ona udział w dziele [[restytucja|restytucji]].<ref>{{R|777|1}}</ref> | ||
Poprzez grzech Adama potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka Ewa, była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego. | *# Poprzez grzech [[Adam|Adama]] potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka [[Ewa]], była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego.<ref>{{R|4138|5}}</ref> | ||
Adam i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie. | *# [[Adam]] i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie.<ref>{{A|124}}, {{R|2100|5}}</ref> | ||
Bóg zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, śmierć jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich. | *# [[Bóg]] zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, [[śmierć]] jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich.<ref>{{R|5900|1}}</ref> | ||
Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu. | *# Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu.<ref>{{R|1552|1}}</ref> | ||
Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie Adama przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego Pana Jezusa raz za wszystkich, za Adama i jego potomstwo. | *# Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie [[Adam|Adama]] przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego [[Jezus|Pana Jezusa]] raz za wszystkich, za [[Adam|Adama]] i jego potomstwo.<ref>{{R|4017|2}}</ref> | ||
Grzech wszedł | *'''Grzech wszedł''' | ||
Adam sprzedał siebie i swój ród grzechowi. | *# Przed przestępstwem [[Adam|Adama]] na świecie nie było grzechu ani śmierci.<ref>{{R|2395|3}}, {{R|4972|6}}, {{R|981|4}}</ref> | ||
Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi. | *# [[Adam]] sprzedał siebie i swój ród grzechowi.<ref>{{E|452}}</ref> | ||
*# Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi.<ref>{{OV|295|1}}</ref> | |||
Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była śmierć. | *# ''Ojcowie jedli cierpkie grona, a zęby synów ścierpły''. – {{Jer. |31:29}}, {{Ezech. |18:2}} <ref>{{R|2608|5}}, {{R|2611|4}}</ref> | ||
W Edenie; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez Boga | *# Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była [[śmierć]].<ref>{{R|5979|2}}</ref> | ||
Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że Bóg jest jego autorem. | *# W [[Eden|Edenie]]; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez [[Bóg|Boga]] ''soli ziemi'' – {{Mat. |5:13}}, której wpływ miał powstrzymywać masy społeczne od zepsucia.<ref>{{R|1091|3}}</ref> | ||
Na świat | *# Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że [[Bóg]] jest jego autorem.<ref>{{R|871|3}}</ref> | ||
Nauka ta jest odległa od wywodów ewolucjonistów, Biblia naucza czegoś dokładnie przeciwnego. | *'''Na świat''' | ||
Przez grzech | *# Grzech [[Adam|Adama]] był grzechem świata, ponieważ on był światem – rodzaj ludzki był w nim zawarty.<ref>{{R|145|2}}</ref> | ||
Jako konsekwencja grzechu. | *# Nauka ta jest odległa od wywodów ewolucjonistów, [[Biblia]] naucza czegoś dokładnie przeciwnego.<ref>{{R|5140|3}}</ref> | ||
Albo jako kara za grzech. | *'''Przez grzech''' | ||
Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci. | *# W wyniku grzechu.<ref>{{E|309}}, {{F|333}}, {{R|3391|2}}, {{R|3256|4}}, {{R|2395|4}}, {{R|2100|5}}, {{R|2050|3}}, {{R|1718|2}}, {{R|1196|4}}, {{R|1026|3}}, {{SM|779|1}}</ref> | ||
Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu Adama. | *# Jako konsekwencja grzechu.<ref>{{R|1085|1}}</ref> | ||
Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak śmierć, gdyby nie grzech; zatem grzech i śmierć stanowią przekleństwo. | *# Albo jako kara za grzech.<ref>{{R|1026|3}}</ref> | ||
Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, śmierć, która osłabiła wizerunek Boga i pod każdym względem zdegradowała człowieka. | *# Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci.<ref>{{R|981|1}}</ref> | ||
W ten sposób śmierć i wszystkie jej pochodne przeszły na ród Adama, ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu. | *# Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu [[Adam|Adama]].<ref>{{R|1452|6}}</ref> | ||
Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego Stworzyciela, lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa Adama. | *# Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak [[śmierć]], gdyby nie grzech; zatem grzech i [[śmierć]] stanowią przekleństwo.<ref>{{SM|799|2}}, {{NS|643|2}}</ref> | ||
Adam stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo. | *# Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, [[śmierć]], która osłabiła wizerunek [[Bóg|Boga]] i pod każdym względem zdegradowała człowieka.<ref>{{R|1374|4}}</ref> | ||
Adam został odsunięty od społeczności z Bogiem, wygnany z Edenu i poddany warunkom umierania. | *# W ten sposób [[śmierć]] i wszystkie jej pochodne przeszły na ród [[Adam|Adama]], ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu.<ref>{{R|4426|3}}, {{R|4138|5}}, {{R|1374|3}}, {{R|1105|5}}</ref> | ||
Ofiara okupu złożona przez Jezusa dotyczyła śmierci Adamowej i grzechów Adamowych, a nie innych. | *# Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego [[Bóg|Stworzyciela]], lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa [[Adam|Adama]].<ref>{{R|2395|3}}</ref> | ||
Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. Okup za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny. | *# [[Adam]] stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.<ref>{{R|1228|4}}</ref> | ||
*# [[Adam]] został odsunięty od społeczności z [[Bóg|Bogiem]], wygnany z [[Eden|Edenu]] i poddany warunkom umierania.<ref>{{SM|612|1}}</ref> | |||
*# Ofiara [[okup|okupu]] złożona przez [[Jezus|Jezusa]] dotyczyła [[śmierć Adamowa|śmierci Adamowej]] i grzechów Adamowych, a nie innych.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | |||
*# Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. [[Okup]] za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.<ref>{{R|1454|2}}</ref> | |||
Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 | Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 | ||
Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 | Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 |