List św. Pawła do Rzymian 5:12
5:12 Przetoż jako przez jednego człowieka grzech wszedł na świat, a przez grzech śmierć; tak też na wszystkich ludzi śmierć przyszła, ponieważ wszyscy zgrzeszyli.
Komentarz
- Przeto
- Odnosi się tutaj ponownie do pojednania wspomnianego w wersecie Rzym. 5:11.[1]
- W przeciwieństwie do nauk ewolucjonistów.[2]
- Jak przez jednego człowieka
- Ojciec Adam przez swe nieposłuszeństwo uwikłał siebie i cały rodzaj ludzki w coś, co Pismo Święte nazywa „przekleństwem” albo karą, karą śmierci.[3]
- Odpowiedzialność za upadek ponosi Adam.[4]
- Kłamstwo Szatana było przyczyną nieposłuszeństwa pierwszego człowieka.[5]
- Efekt upadku Adma przeszedł na jego potomstwo przez dziedziczenie.[6]
- Tylko niedoskonałe, umierające istoty mogły pochodzić z nasienia Adama.[7]
- Ojciec Adam miał życie, lecz je utracił poprzez nieposłuszeństwo w Edenie; w zamian za co został obciążony wyrokiem śmierci.[8]
- Potępienie Adama jako człowieka nie spowodowało odrębnego potępienia jego dzieci, lecz objęło je jako członków jednego człowieka.[9]
- Otrzymanie przez potomstwo Adama błogosławieństw płynących z odkupienia dokonanego przez Chrystusa jest równie pewne, jak pewny był jego udział w przekleństwie, jakie spadło na ojca Adama.[10]
- Lepiej jest, że wszyscy zostali potępieni w Adamie, niż gdyby mieli być skazywani na śmierć indywidualnie, ponieważ mogą być uwolnieni przez jednego człowieka – Jezusa Chrystusa.[11]
- W którym wszyscy zgrzeszyli.[12]
- Na początku Adam był doskonały i miły Bogu.[13]
- Grób przedstawia karę nałożoną na Adama za jego przestępstwo i został on odziedziczony przez wszystkie jego dzieci.[14]
- Adam stworzył, wywołał to „piekło”, stan śmierci względem całej ludzkości przez swe nieposłuszeństwo.[15]
- Śmierć rodzaju ludzkiego nie zależała od Ewy, lecz całkowicie od Adama.[16]
- Adam nie został zwiedziony, wobec czego ponosił większą odpowiedzialność niż Ewa.[17]
- Chociaż to Ewa zgrzeszyła jako pierwsza, jej czyn nie naraził rodzaju ludzkiego na niebezpieczeństwo, ponieważ rodzaj ludzki znajdował się nie w niej, lecz w Adamie.[18]
- Tożsamość Ewy była tak ściśle związana z Adamem, że nawet gdyby sama nie zgrzeszyła poprzez sięgnięcie po zakazany owoc, to jednak mimo wszystko podzieliłaby jego karę śmierci, będąc częścią swego męża.[19]
- Gdyby sama Ewa zgrzeszyła, to rodzaj ludzki by nie umierał. Potomstwo Adama byłoby takie samo, niedoskonałość Ewy nie dotknęłaby go.[20]
- Chociaż śmierć nie zależała od Ewy, to jednak miała ona swój udział w jej sprowadzeniu; podobnie odnowa życia nie zależy od Oblubienicy Chrystusowej, lecz od Jezusa, chociaż ma ona udział w dziele restytucji.[21]
- Poprzez grzech Adama potępienie stało się udziałem całego rodzaju ludzkiego, zaś jego małżonka, matka Ewa, była wraz z nim uczestnikiem tego wszystkiego.[22]
- Adam i jego małżonka byli jednym, a nie dwojgiem, dlatego też Ewa podzieliła wyrok, jaki dotknął Adama, do którego przyczyniło się również jej postępowanie.[23]
- Bóg zamierzył,, aby cały rodzaj ludzki zrodzony był z jednej pary, aby gdy wejdzie grzech i dosięgnie całą ludzkość, śmierć jednej osoby wystarczyła do odkupienia wszystkich.[24]
- Rozprzestrzenianie się gatunku nie rozpoczęło się aż do chwili po upadku – dzięki tej Bożej opatrzności każdy członek rodzaju może mieć udział w odkupieniu.[25]
- Skoro duchowni wszystkich denominacji nie wierzą, że potępienie Adama przeszło na wszystkich, jak mogą wierzyć, że odkupienie zostało dokonane przez naszego Pana Jezusa raz za wszystkich, za Adama i jego potomstwo.[26]
- Grzech wszedł
- Przed przestępstwem Adama na świecie nie było grzechu ani śmierci.[27]
- Adam sprzedał siebie i swój ród grzechowi.[28]
- Przyczyna wszelkich smutków i całego nieszczęścia na ziemi.[29]
- Ojcowie jedli cierpkie grona, a zęby synów ścierpły. – Jer. 31:29, Ezech. 18:2 [30]
- Grzech był nielojalnością, nieposłuszeństwem, zaś karą za niego była śmierć.[31]
- W Edenie; od tej chwili rozpoczął się ciągły proces upadku, za wyjątkiem wprowadzonej przez Boga soli ziemi – Mat. 5:13, której wpływ miał powstrzymywać masy społeczne od zepsucia.[32]
- Dowód, że grzech, śmierć oraz całe zło wywołane zostało nieposłuszeństwem człowieka, jest z pewnością zaprzeczeniem tezy, że Bóg jest jego autorem.[33]
- Na świat
- Przez grzech
- W wyniku grzechu.[36]
- Jako konsekwencja grzechu.[37]
- Albo jako kara za grzech.[38]
- Zanim grzech wszedł na świat, nie było na nim śmierci.[39]
- Potępienie śmierci wyniknęło z rozmyślnego grzechu Adama.[40]
- Nie byłoby czegoś takiego na świecie jak śmierć, gdyby nie grzech; zatem grzech i śmierć stanowią przekleństwo.[41]
- Grzech, nieposłuszeństwo, przyniosły ze sobą karę, śmierć, która osłabiła wizerunek Boga i pod każdym względem zdegradowała człowieka.[42]
- W ten sposób śmierć i wszystkie jej pochodne przeszły na ród Adama, ponieważ wszyscy zostali zarażeni chorobą grzechu.[43]
- Płynie stąd nauka, że grzech, choroby i degradacja są złem; nie z powodu błędu w pracy naszego Stworzyciela, lecz poprzez dziedziczenie w wyniku przestępstwa Adama.[44]
- Adam stracił władzę związana z doskonałym człowieczeństwem i całe prawo do doskonałości poprzez nieposłuszeństwo.[45]
- Adam został odsunięty od społeczności z Bogiem, wygnany z Edenu i poddany warunkom umierania.[46]
- Ofiara okupu złożona przez Jezusa dotyczyła śmierci Adamowej i grzechów Adamowych, a nie innych.[47]
- Grzech umyślny nie jest grzechem Adamowym, w jakimkolwiek sensie tego słowa. Okup za grzech Adamowy nie wywołuje zatem uwolnienia z odpowiedzialności za grzech umyślny.[48]
Śmierć – Wyrok śmierci, przekleństwo, gniew Boży. HG228:4, NS228:4 Gniew Boży jest objawiony w wyroku śmierci, jaki ciąży nad naszym rodzajem od 6000 lat. Q328:T, NS231:6 Wszedł. R1196:4 Ludzkość została skazana na wymarcie. R875:2 Cały świat ludzkości został przez Jehowę uznany za niegodny wiecznego życia. F395 Wyrok nie wspominał jedynie o śmierci i powrocie do życia po jakimś czasie, lecz o pozostaniu martwym, o wiecznej śmierci. R875:3 Kara, wyrok, odpłata za grzech. E452, F395, R1026:2 Kara za grzech jest wszędzie opisana jako zniszczenie. R1026:3 Na człowieka, na wszystkich ludzi przyszła śmierć, a nie wieczne męki. R4552:2, 1085:2, 1026:2, CR209:1, 21:1, NS586:3, 110:6 Gdyby tą karą były wieczne męki, czy apostoł byłby upoważniony do uczynienia tego stwierdzenia? R1026:3 Przekleństwo śmierci jest o wiele bardziej sensowne niż błędna doktryna o wiecznych mękach. HG650:2 Cały ból, cierpienie, smutek i choroby jakich doświadczamy są częścią procesu umierania. R4972:6, 3921:5 Adam stracił wieczne życie i społeczność z Bogiem, a w zamian otrzymał choroby, ból, smutek, śmierć. R4552:2 Bóg, który dał możliwość wiecznego życia, miał pełne prawo, pełną moc, aby zakończyć to życie, gdy zostało wykorzystane w sposób sprzeczny z Jego rozkazem. SM29:T Boża mądrość i sprawiedliwość nie mogą być zakwestionowane – wyrok śmierci został wydany w sprawiedliwy sposób na wszystkich przez ojca Adama. R1506:6 Jedynie Adam i Ewa, zanim zgrzeszyli, oraz nasz Pan Jezus, który był bezgrzeszny, mieli życie w pełnym tego słowa znaczeniu; wszyscy inni urodzeni pod potępieniem, właściwie rzecz ujmując - umierają, a nie żyją. R1105:5 Słowo to jest niekiedy używane w symbolicznym znaczeniu, jednakże za nim kryje się rzeczywista śmierć, która przyszła na wszystkich. R891:2 Śmierć Adamowa była karą za grzech wymierzoną po jego popełnieniu. R911:4 Adam stał się niewolnikiem grzechu, a w jego wyniku, niewolnikiem śmierci. R5355:3 Śmierć i grzech. R5372:2 Na wszystkich ludzi – Cały rodzaj ludzki. R838:3 Zanim się narodzili. R1780:1 Świat ludzkości może być uznany za rodzaj potępiony, objęty wyrokiem śmierci. Q764:4 W ten sposób całe stworzenie zostało poddane kruchości (wrodzonej skazie grzechu i związanemu z nim potępieniu na śmierć). R1780:6 Upadek Adama rozciągnął się w naturalny sposób na jego potomstwo, wzmagając swą siłę i pęd. F395 W ramach Bożego prawa cały rodzaj został osądzony w swym przedstawicielu, w Adamie. R723:2 Rozciąga się ona na całą ludzkość, a nie jedynie na największych grzeszników, lecz również na nowonarodzone i nienarodzone dzieci. R1477:5 Dziecko mające za sobą godzinę życia dzieli ból i proces umierania na równi z tymi, którzy żyją dłużej i uczestniczą w przestępowaniu praw sprawiedliwości. F333 Wszyscy są grzesznikami, wszyscy są zniedołężniali, schorowani i umierający. R4138:5 „Oto urodziłem się w przewinieniu i w grzechu poczęła mnie matka moja” (Ps. 51:7). NS351:5 Dzieci Adama narodziły mu się po utraceniu przez niego prawa do życia, tak że nie był on w stanie przekazać im więcej, niż sam posiadał – umierającą naturę. R5972:2 Tak jak wszystkie dzieci Adama były potępione jeszcze przed swymi narodzinami, tak wszystkie zostały odkupione, z czego większość przed swym narodzeniem. R3686:4 Chociaż czystość powinna być kultywowana od dzieciństwa, to jednak nadzieja świata nie leży w czystości dzieciństwa i unikaniu grzechu. Nadzieją ludzkości jest Chrystus. R2049:4 Upadek i grzeszne tendencje wrodzone w nasz stan są tak silne, że nikt nie jest w stanie zupełnie ich przemóc. R4812:1 Całe potomstwo Adama odziedziczyło słabości umysłowe, moralne i fizyczne. R4552:2, 4982:1, 3921:5, 3391:2, 2256:4, PD11/18, NS650:2 Kara śmierci została odziedziczona przez całe potomstwo Adama, tak żeby żaden człowiek na Ziemi nie miał życia. R3475:2, 1565:6 Dziedziczenie jest wspólne dla każdego członka naszego rodzaju, chociaż w naturze istnieją przeciwwagi. R4812:1 Ponieważ dzieci Izraela, podobnie jak i inne narody, były potomstwem Adama, dzieliły jego wyrok śmierci. R5046:3 Wszyscy zostali potępieni w wyniku jednego przestępstwa, grzechu jednego człowieka. PT387:4*, SM662:2, Q760:4 Bogu przysługuje zarzut nieposłuszeństwa wobec ludzkości, wobec czego słusznie nałożył wyrok, potępienie na Adama i jego ród – „umierając umrzesz”. R3915:3 Wyrok śmierci przeszedł również na Enocha i Eliasza, podobnie jak i na pozostałe dzieci Adama, więc gdziekolwiek by oni nie byli, nadal pozostają pod wyrokiem śmierci. R3417:5, 2153:5 Enoch został zachowany od zatracenia w śmierci – mimo iż znajdował się pod prawnym wyrokiem śmierci. R3378:4 Śmierć przyszła – Śmierć Adamowa, pierwsza śmierć, w przeciwieństwie do drugiej śmierci. HG356:5, NS357:5 Wyrok śmierci zaciążył na Adamie, a pośrednio dotknął cały jego ród. E331, R2847:5 Długość życia człowieka obniżyła się, podczas gdy umysłowe, moralne i fizyczne dolegliwości spotęgowały się. OV128:1, HG586:3 Z Boskiego punktu widzenia każdy jest martwy, kto jest objęty wyrokiem albo czyje życie zostało w jakimkolwiek stopniu osłabione w wyniku przekleństwa. R3417:5 Karą za grzech jest śmierć – włączając w to próby, słabości oraz cierpienia obecnego życia, które są efektami ubocznymi procesu umierania. R2847:5 Tak jak śmierć została wywołana grzechem, tak wszelkie katastrofy mają wspólne źródło i pozostają pod kontrolą tego, który ma władzę śmierci, Szatana. R583:5 Tak jak śmierć jest przekleństwem, tak choroba jest śmiertelną trucizną działającą w naszym systemie. R2000:1 Każda choroba jest częścią procesu umierania, a zatem, jest obca naturalnemu stanowi człowieka, jaki został przewidziany przez Boga. R2000:1 Tak jak śmierć jest oznaką grzechu i nigdy by się nie pojawiła inaczej, jak tylko jako kara za niego, podobnie i choroby, ponieważ są one częścią procesu umierania. R2000:1 Najgorszym, co mogłoby spotkać dzieci złego, jest śmierć. R3133:4 Pierwsza śmierć przyszła na całą ludzkość (za wyjątkiem Adama) niezależnie od woli jednostki. R1324:1 Istnieje istotna różnica pomiędzy prawem regulującym pierwszą śmierć, a prawem dotyczącym drugiej śmierci. R1324:1 Wzbudzenie z martwych będzie jedynym prawdziwym zbawieniem od śmierci. R1253:2 Gdyby Bóg nie przewidział odkupienia przez Chrystusa, kara śmierci, jaka przyszła na nasz rodzaj przez Adama byłaby karą wieczną, jednakże wszyscy zostali wybawieni z śmierci. R1086:1, HG586:3 Kara jest sprawiedliwym wyrazem woli i prawa Bożego względem człowieka – „Karą za grzech jest śmierć” (Rzym. 6:23). R723:2 Bo – W wyniku odziedziczonego grzechu i grzesznych skłonności. E24, 484, R2759:2, 2395:3 Wszyscy zgrzeszyli – Każda ludzka dusza ma udział w upadku i stracie Adama. E428, R5719:6, 5372:2, 4982:1, OV207:1, Q264:3 Wszyscy są grzesznikami. E24, R4812:1, 5372:2, 3391:2, 2759:2, 2395:2, OV207:1, SM699:T Nie pojedynczo, lecz reprezentowani w Adamie. R3654:3 Nieumyślnie. R1781:1 Nie jest prawdą, jakoby dzieci, chorzy umysłowo, itp., byli niewinni grzechu. Chociaż nie popełnili oni umyślnego, osobistego grzechu, to jako członkowie rodzaju Adama, mają oni udział w grzechu pierworodnym. R2050:3, 192:4 „Ojcowie jedli kwaśne grona, a zęby synów ścierpły” (Ezech. 18:2). E309 Jeżeli żyłeś tak moralnie i tak ostrożnie, jak tylko mogłeś, to i tak nie osiągnąłeś doskonałości, z powodu słabości odziedziczonej przez upadek Adama. R604:5 Degeneracja rozpoczęła się od razu i dotknęła potomstwo zgodnie z prawami natury. R3391:2 Mniejsza degradacja jednych oraz większa deprawacja innych; chociaż wszyscy zgrzeszyli, to jednak niektórzy oddali się zepsuciu bardziej dobrowolnie i upadli niżej niż inni. R3256:4 Tezie tej zaprzecza Christian Science ze swoją teorią, że nie ma grzechu ani zła, a zatem, nie ma Boskiego wyroku przeciwko Adamowi i jego rodzajowi, że nie ma śmierci. R3900:2
Przypisy
- ↑ R-43:1, R-483:3
- ↑ A-61, A-162, R-2395:3
- ↑ SM-28, SM-779, R-5372:2, R-3093:1, R-2100:5
- ↑ R-5716:6, R-5402:6, R-4552:2, R-930:3, E-189, PD-10
- ↑ Q-799.2
- ↑ R-5719:6
- ↑ E-102
- ↑ R-3475:2
- ↑ R-4499:4
- ↑ R-3686:4
- ↑ HG-731
- ↑ R-2050:3, R-13:1
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-5463:3
- ↑ Q-785.T
- ↑ E-102
- ↑ PD-10
- ↑ R-2100:5, Q-264.2
- ↑ R-2100:5, A-124
- ↑ R-776:6
- ↑ R-777:1
- ↑ R-4138:5
- ↑ A-124, R-2100:5
- ↑ R-5900:1
- ↑ R-1552:1
- ↑ R-4017:2
- ↑ R-2395:3, R-4972:6, R-981:4
- ↑ E-452
- ↑ Szablon:OV
- ↑ R-2608:5, R-2611:4
- ↑ R-5979:2
- ↑ R-1091:3
- ↑ R-871:3
- ↑ R-145:2
- ↑ R-5140:3
- ↑ E-309, F-333, R-3391:2, R-3256:4, R-2395:4, R-2100:5, R-2050:3, R-1718:2, R-1196:4, R-1026:3, SM-779
- ↑ R-1085:1
- ↑ R-1026:3
- ↑ R-981:1
- ↑ R-1452:6
- ↑ SM-799, NS643-2-{{{3}}}
- ↑ R-1374:4
- ↑ R-4426:3, R-4138:5, R-1374:3, R-1105:5
- ↑ R-2395:3
- ↑ R-1228:4
- ↑ SM-612
- ↑ R-1454:2
- ↑ R-1454:2