List św. Pawła do Rzymian 11:26
11:26 A tak wszystek Izrael będzie zbawiony, jako napisano: Przyjdzie z Syonu wybawiciel i odwróci niepobożności od Jakóba.
Komentarz
- I w ten sposób
- Będzie zbawiony
- Od swego zaślepienia.[3]
- Zbawiony od zaślepienia i potykania się, jakie przyszło na nich, gdy Bóg ich odrzucił.[4]
- Zbawieni od zaślepienia, w jakim trwają od niemalże dziewiętnastu stuleci.[5]
- Od zaślepienia.[6]
- Od ich zaślepienia, niewiedzy, błędnego zrozumienia w czasie, gdy objawił się On podczas swego pierwszego przyjścia.[7]
- Przywróceni do łaski.[8]
- Przywróceni ze stanu odcięcia.[9]
- Boża łaska powróci, gdy znajdą się brakujący członkowie klasy wybranych.[10]
- Byli oni odcięci od Jego łaski w czasie, gdy Oblubienica Chrystusowa była wybierana, lecz powrócą do łaski, gdy dzieło to zostanie ukończone.[11]
- Nie do niebiańskiej chwały albo wiecznego życia. Izrael zostanie wybawiony od swego zaślepienia i odrzucenia przez Boga, które przyszło na nich jako na naród, gdy odrzucili Mesjasza.[12]
- Będą oni jeszcze mieli udział w błogosławieństwach, jakich się spodziewali w czasie, gdy zostali odłamani, a mianowicie, w cielesnej, ziemskiej części błogosławieństw.[13]
- Otrzymają rzeczy obiecane im jako ziemskiemu nasieniu.[14]
- Gdy duchowe Królestwo Boże zostanie wywyższone, Boża łaska powróci do Izraela cielesnego i będą oni pierwszym narodem, jaki będzie błogosławiony w ramach nowego porządku rzeczy, jaki wówczas będzie panował.[15]
- Wszyscy Żydzi potępieni na śmierć pod Przymierzem Zakonu zostaną z niej oswobodzeni, jak tylko wybrane Ciało wielkiego Zbawiciela, wielkiego Pośrednika, najwyższego Kapłana zostanie skompletowane.[16]
- Wielka przepaść będzie istnieć dopóty, dopóki duchowy Izrael nie zostanie „zapieczętowany” i „zgromadzony”. Wówczas Izrael będzie pierwszym narodem, jaki dostąpi błogosławieństw „drugiego deszczu”.[17]
- Nie powinniśmy się spodziewać, że błogosławieństwo i oświecenie dosięgnie ich inaczej, jak tylko przez wielki ucisk, w jakim będą mieli udział na równi z innymi, a z którego zostaną wybawieni i okryci błogosławieństwem przez duchowy Izrael.[18]
- Fakt, że łaska zaczyna wracać do Izraela, jest dowodem, że żyjemy w okresie nakładania się na siebie dwóch wieków.[19]
- Przypowieść o bogaczu i Łazarzu mówi jedynie, że bogacz (Izrael) przeminął jako naród (mimo iż pozostał jako ludzie); nie mówi ona nic na temat zwolnienia z tej udręki.[20]
- Odrzucenie Izraela nie jest trwałe.[21]
- Ozeasz 6:2 mówi o tysiącletnich dniach. Pierwsze tysiąc lat rozpoczęło się, gdy Żydzi objęci zostali sądem. Trzeci rozpocznie się, gdy zostaną wzbudzeni do łaski w Królestwie Chrystusowym.[22]
- Ozeasz 6:2 wspomina o wczesnym poranku trzeciego dnia – tysiącletniego panowania Mesjasza, gdy od obecności Pańskiej nadejdą czasy ochłody i deszczu (Oz. 6:3).[23]
- Fragment ten nie mówi, że cały Izrael będzie wiecznie zbawiony, ale jedynie, że cały Izrael zostanie wybawiony od swego zaślepienia, które dotknęło cały naród, gdy ten odrzucił Mesjasza.[24]
- Cały Izrael
- Żywi i martwi.[25]
- Całe dwanaście pokoleń.[26]
- Zwróćmy uwagę na przypadki pojawiania się słowa Izrael w Nowym Testamencie w Konkordancji Young’a; nasz Pan i apostołowie nie odnoszą się do domu Izraela jedynie jako do „dziesięciu plemion”, lecz do „całego Izraela”.[27]
- To cały dom izraelski. Wyprowadzę was z waszych grobów, ludu mój, i wprowadzę was do ziemi izraelskiej – Ezech. 37:11-12.[28]
- Dekret Cyrusa zezwalający Żydom na powrót z niewoli skierowany był, ponad wszelkimi podziałami, do całego Izraela: do Wieku Ewangelii zgromadzona została resztka [[Izrael|Izraela, a nie jedynie Juda.[29]
- Św. Paweł zwraca się do niektórych mieszkających w Rzymie, lecz cytuje proroctwa skierowane przeciwko „całemu domowi Izraela”, żyjącemu za jego czasów, bez ograniczeń i zastrzeżeń, nie zagubionych, lecz dobrze znanych jako „Żydzi”.[30]
- Obietnica jest pewna dla obu rodzajów potomstwa, nie tylko dla tego według ducha, lecz również tego według Zakonu. Istnieje podwójny przydział Boskiego miłosierdzia i opatrzności.[31]
- Dwa narody izraelskie, według ciała i według ducha, były zobrazowane w Izaaku i Ismaelu oraz w Jakubie i w Ezawie. Dziedzic obietnicy był młodszy; duchowy Izrael rozwinie się po Izraelu cielesnym.[32]
- Gdy duchowy Izrael rozwinie się jako prawdziwe nasienie Abrahama, poprzez Chrystusa, wówczas Boża łaska powróci do Izraela cielesnego, który dostąpi miłosierdzia na warunkach Boskiego przymierza.[33]
- Co ewentualnie oznacza każde stworzenie.[34]
Korzeń zawiera dwa zestawy gałęzi: pierwszy, który stanowią wybrane gałęzie (naturalne i wszczepione) – Chrystus, który będzie błogosławił wszystkim narodom; oraz drugi, niższy rząd gałęzi ponownie wszczepionych (odnowiony Izrael). R1971:4 Jak napisano – W Psalmie 14:7. R107:3* Przyjdzie z Syjonu – Kościół Wieku Ewangelii. R4497:2 Duchowy Izrael – Kościół. R4370:3 Duchowy Kościół. T33 Uwielbiony Kościół Wieku Ewangelii, duchowy Syjon. R5721:4, 4370:3, 2605:5, 1000:6, 284:4, HG387:5, Q357 Góra Syjon, uwielbiony Kościół albo Królestwo, które w pewnym sensie rozpoczęło się w 1878 roku, kiedy to nasz Król uzyskał władzę rządzenia, chociaż klasa „stóp” nie była jeszcze w pełni rozwinięta i uwielbiona. C278 „Przyjdzie jako Odkupiciel dla Syjonu (Kościół, „Ciało Chrystusowe”) i dla tych, którzy w Jakubie odwrócili się od występku - mówi Pan” (Izaj. 59:20). D558 Zanim Nowe Przymierze będzie mogło zacząć działać, Wybawiciel musi przyjść z Syjonu (Nowego Jeruzalem; Sara, matka Izaaka; Rachela, matka dziecka obietnicy i dziecka boleści). R4454:1 Syjon jest inną nazwą Nowego Jeruzalem, o którym Apostoł mówi, że jest matką wszystkich (Gal. 4:26). Syjon jest reprezentowany przez Sarę, żonę Abrahama, matkę Izaaka. R4454:1 Określenie „Syjon” jest niekiedy stosowane do Jerozolimy, a także do jej mieszkańców; w czasie Wieku Ewangelii stosuje się ono do całego ciała zdeklarowanych chrześcijan, na próbie członkostwa w prawdziwym Syjonie. R1648:3 Chłopiec, o którym mowa u Izaj. 66:7 to Malutkie Stadko – prawdziwy Syjon w Bożej ocenie, dojrzała pszenica Kościoła Wieku Ewangelii, oddzielona od kąkolu w nominalnym kościele, o którym tutaj jest mowa. R1649:1 Pierworodny potomstwa Syjonu – zwycięzca i dziedzic wszystkich rzeczy. Zanim obiecane błogosławieństwa staną się udziałem Jakuba (cielesnego Izraela), najpierw musi się rozwinąć dziedzic duchowych obietnic. R1971:5 „Oby przyszło z Syjonu wybawienie Izraela!” (Ps. 53:7). R238:4* W tym wielkim dniu Pana nominalny Syjon wyda chłopca oraz następne dzieci (Wielkie Grono). Po urodzeniu tych dwóch klas nastąpi narodzenie narodu Żydowskiego. R5574:5,6 W ten sposób skompletowane zostanie grono duchowych dzieci Syjonu, a błogosławieństwo powróci do cielesnego Izraela. R4454:2 Duchowy Izrael nie zajął jeszcze miejsca cielesnego Izraela: jego nadzieje („lepsze obietnice”) są niebieskie, a nie ziemskie. Raduje się z tego, że cielesny Izrael odziedziczy główne ziemskie błogosławieństwa. R2086:2 Wybawiciel – Duchowe nasienie. R201:3, 1615:5 Duchowy Syn Syjonu oraz Jego Ciało, złożone ze zwycięzców. HG440:4 Mesjasz, Chrystus, Jezus, Głowa i Kościół, Jego Ciało. Q642:2, 357:3, R5721:4, 5608:3, 5371:5, 4625:5, 2882:5, 1971:5, 1696:6, 384:5, 102:4, A300 Pan i Jego wierni bracia. F462 Chrystus i Jego Oblubienica. R3916:5 Pośrednik, Prorok, Kapłan, Król. R4497:2 Ten wielki Arcykapłan, sługa Przymierza – Jezus, Głowa, oraz Małe Stadko, Jego Ciało. T33 Wybrani spośród Żydów i pogan. R4624:4, 384:5, B210 Chrystus jako Głowa i Kościół, Jego Ciało, będą tymi, którzy staną się Izraelitami. R5371:5, 2882:5, 1649:1, 102:4 Psalm 85 dotyczy wybawienia Żydów przez Cyrusa z niewoli babilońskiej oraz wielkiego Mesjasza, który niedługo zezwoli starożytnemu ludowi Bożemu powrócić do Boskiej łaski. R4892:2 Doświadczenie, jakie nabyli Żydzi pod rządami Przymierza Zakonu, nauczyło ich, że nic, co mogliby samodzielnie osiągnąć, nie zdołałoby wyzwolić ich spod władzy grzechu i śmierci; dopiero Mesjasz może być ich wybawicielem. R5608:2 Izrael potrzebuje Mesjasza. Dzięki niech będą Bogu, że bliski jest czas wspominania na Izrael i błogosławienia go. R1764:2 Wszyscy Żydzi potępieni na śmierć pod rządami Przymierza Zakonu mogą być oswobodzeni, gdy wybrani - Ciało wielkiego Wybawiciela, Pośrednika i Kapłana - zostaną skompletowani. R4512:1 Chrystus, wielki Wybawiciel obiecany przez Mojżesza, oswobodzi wszystkich spod władzy zła, śmierci, bólu i chorób, od niewiedzy, zaślepienia, od wszelkiego wpływu Szatana. R1971:5 Izrael i cały świat czekają na ukształtowanie się tego wielkiego Wybawiciela, wielkiego pozaobrazowego Pośrednika, podobnego do Mojżesza. CR59:2, 98:6 Wybawiciel, Chrystus, narodzony z Syjonu, rozpocznie dzieło błogosławienia „Jakuba” – cielesnego Izraela. R4454:2 I odwróci bezbożność – Bezbożność zostanie najpierw odwrócona od Jakuba. R384:5, 5273:4, 3834:1, 2037:4, 1373:3 Lecz nie wcześniej niż Bóg sam „odejmie” i „wymaże” ich grzechy. R1971:5 W chronionej i objętej błogosławieństwem dolinie opisanej przez Zachariasza 14:4, bezbożność zostanie odwrócona od Izraela; obejmą oni w dziedzictwo ziemię i obietnice dane Abrahamowi. R286:6 Prawdziwy kapłan oraz ofiarowanie „lepszych ofiar” - zniesione zostały typy. Stopniowo Izrael rozpozna Tego, „którego przebodli” i uzna Go za Najwyższego Kapłana, który sam siebie ofiarował. R3454:1,2 Przepowiedziany przez proroków czas przywrócenia Ludu Bożego do łaski, będzie miał miejsce pod koniec siedmiu czasów. OV80:3 Od Jakuba – Wspomnianego tu jako przedstawiciela cielesnego narodu Izraelskiego. R3965:3 Cielesny Izrael. R4497:2 Cielesny Izrael. R4370:4, 5721:4, 4454:2, 1971:5, 1696:6, 1649:1, 1000:6, 286:6, 284:4, 201:3; Q357:3 Naturalne nasienie Abrahama. B217; C278; D558; F355; T33; R2605:5 Mój lud. R5371:5 Duchowy Izrael nigdy nie jest nazywany Jakubem. A300 Pod wodzą duchowego Izraela będą oni mieli wspaniałą możliwość przyjęcia Baranka Bożego, jedzenia, przyswajania sobie Jego ciała, jego ofiary, a w ten sposób ucieczki od więzów grzechu i śmierci. F462 Duchowe nasienie będzie prowadzić dzieło błogosławienia wszystkich narodów ziemi za pośrednictwem naturalnego potomstwa Abrahama. R1971:4 W 1 Moj. 28:15, Pan powiedział Jakubowi: „przywiodę cię z powrotem do tej ziemi”, wskazując na zgromadzenie Izraela do Ziemi Obiecanej, co było błogosławionym zapewnieniem, które obecnie zaczyna się wypełniać. R1630:2
Przypisy
- ↑ R-4370:3
- ↑ R-1696:6, R-384:4, R-201:3
- ↑ A-113, R-5269:4, R-3539:3, R-3348:5, R-3249:5, R-2882:5, R-2213:1, R-2212:6, R-1696:6, R-1615:5, HG-346, Szablon:OV
- ↑ R-4453:6
- ↑ R-3685:1
- ↑ R-2882:5
- ↑ R-5269:4
- ↑ A-300, B-217, R-4820:4, R-4593:6, R-3854:6, Q-756.2
- ↑ Szablon:OV, A-108, {R|545|4}}, R-258:6, HG-345
- ↑ R-5302:1, R-5837:5, R-4497:5
- ↑ R-258:6
- ↑ HG-440, HG-440
- ↑ R-1971:4
- ↑ R-201:3
- ↑ R-4594:1
- ↑ R-4512:1
- ↑ R-2800:5
- ↑ R-2631:2
- ↑ R-400:2
- ↑ HG-161, HG-387, R-1000:5, R-284:4
- ↑ R-5495:3
- ↑ Q-795.T
- ↑ Q-789.T
- ↑ E-469
- ↑ A-113, HG-346, Szablon:OV
- ↑ C-252
- ↑ C-293, R-1341:1
- ↑ R-258:6
- ↑ R-2380:3
- ↑ R-2125:3
- ↑ R-3937:5
- ↑ R-2443:1
- ↑ R-2357:6
- ↑ Q-505.T