List św. Pawła do Rzymian 14:10

Z Notatki Biblijne
Wersja z dnia 20:55, 17 cze 2016 autorstwa Mariusz (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "{{Rzym.|14:10|BG}} {{Komentarz}} *'''Osądzasz''' *# Z greckiego określenia „krino”, osąd albo próba (lecz nie ostateczna decyzja).<ref>{{R|2430|2}}, {{R|243...")
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

14:10 Ale ty przeczże potępiasz brata twego? Albo też ty czemu lekceważysz brata twego, gdyż wszyscy staniemy przed stolicą Chrystusową?

Komentarz

  • Osądzasz
    1. Z greckiego określenia „krino”, osąd albo próba (lecz nie ostateczna decyzja).[1]
    2. Słowo „osądzać” zawiera w sobie głębsze znaczenie niż samo wyrokowanie albo wykonywanie wyroku. Obejmuje ono również pojęcie procesu osądu i sprawiedliwej decyzji podejmowanej na podstawie przeprowadzonego procesu.[2]
    3. Nowe Stworzenia nie powinny osądzać braci w znaczeniu potępiania ich, lecz raczej powinny osądzać samych siebie, a w ten sposób okazywać pomoc braciom i dawać szlachetny przykład dla świata.[3]
    4. Każdy powinien pamiętać, że Bóg jest sędzią; należy, zatem, upewnić się, że mamy czyste sumienie, wolne od występków przeciwko Bogu i człowiekowi.[4]
    5. Apostoł surowo potępia wzajemne osądzanie się, które tak często prowadzi do powstania korzenia gorzkości, nieporozumień i braku społeczności, a które na podobieństwo starego kwasu winno być usunięte.[5]
  • Swego brata
    1. Jeżeli zobaczymy cielesne skazy u brata, z którymi on się nie zgadza i walczy z nimi, powinniśmy pamiętać, że zło, które widzimy jest, wrogiem naszego brata a nie naszym bratem, który jest nowym stworzeniem.[6]
  • Pogardzasz
    1. Wyśmiewając się z niego i sprawiając, że gwałci on swoje sumienie.[7]
  • Wszyscy staniemy
    1. Czy to za życia, czy po śmierci.[8]
    2. Każdy, kto jest teraz przyjmowany jako członek Kościoła, musi ostatecznie przejść kontrolę Głowy Kościoła; ponieważ nasze obecne uczestnictwo w Jego Ciele ma charakter próbny.[9]
    3. Kościół jest na próbie, zaś Jezus, reprezentujący Ojca, sprawdza i egzaminuje członków swego Ciała, nie aby ich odciąć, lecz w celu okazania im pomocy, zachęty, wsparcia, pouczenia i przygotowania do Królestwa.[10]
    4. Zarówno żywi jak i umarli będą mieli we właściwym czasie swą rozprawę przed Chrystusem, wielkim sędzią.[11]
  • Przed sądem
    1. Tak jak teraz jesteśmy przed sądową stolicą Chrystusową, tak w Wieku Tysiąclecia cały świat ludzkości stanie przed Jego sędziowskim krzesłem i zostanie rozdzielony na dwie klasy: owiec i kozłów.[12]
    2. „Sąd tego świata”, który według słów Chrystusa, rozpoczął się od Niego samego i jest próbą życia. Wielki dzień sądu jest przewidziany wyraźnie w celu umieszczenia świata na próbie życia.[13]
    3. Bożym [Chrystusa, BG]
    4. Który jako przedstawiciel Ojca w czasie tego wieku weryfikował członków swego Ciała i przy jego końcu oddaje każdemu z nich zgodnie z jego dziełem.[14]
  • Bożym
    1. Tischendorf, Rotherham, Revised Version i wszystkie najlepsze przekłady.[15]
    2. Przykazania [[Chrystus|Chrystusa są zasadami rządzącymi naszym codziennym życiem. Sąd Kościoła został powierzony Synowi przez Jehowę (Jan 5:22). Sąd jest Ojca przez Syna.[16]
    3. Nie ma konieczności, abyśmy się wzajemnie osądzali. Jeżeli się nawzajem krytykowaliśmy w przeszłości, powinniśmy tego unikać na przyszłość.[17]
    4. Rodzaj ludzki nie przechodził próby w Chrystusie, jedynym imieniu pod niebem, przez które mogą być zbawieni (Dzieje Ap. 4:12). [18]


Przypisy

  1. R-2430:2, R-2431:5
  2. R-568:6
  3. R-4517:4
  4. R-4084:4
  5. R-3034:6
  6. R-4810:5
  7. R-2167:4
  8. HG-41
  9. R-5324:6
  10. R-4084:4
  11. R-569:1
  12. R-4084:4
  13. HG-41
  14. R-4084:4
  15. R-2425:3
  16. R-2426:3, R-2426:4, R-2426:5
  17. R-4517:5
  18. HG-41:2