Naramiennik (Efod): Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 27: | Linia 27: | ||
Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod) | Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod) | ||
Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute | Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute | ||
Strój_Arcykapłana.jpg|Strój Arcykapłana | |||
Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów | Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów | ||
Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik | Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik |
Aktualna wersja na dzień 22:42, 20 maj 2016
Definicja
Naramiennik - [H646] hebr. אֵפוֹד 'EPhOD
- Efod.
- Odzienie kapłana, narzuta lub płaszcz, zewnętrzna szata: A. noszona przez zwykłych kapłanów, wykonana z białego materiału B. noszona przez najwyższego kapłana - droga, przetykana złotą, niebieską, purpurową, szkarłatną i lnianą nicią; posiada część przednią i tylną z tego samego materiału, ozdobiony złotem i klejnotami.
Wersety, w których występuje słowo naramiennik (efod)
2 Mojż. 25:7, 2 Mojż. 28:4, 2 Mojż. 28:6, 2 Mojż. 28:12, 2 Mojż. 28:15, 2 Mojż. 28:25, 2 Mojż. 28:26, 2 Mojż. 28:27, 2 Mojż. 28:28, 2 Mojż. 28:31, 2 Mojż. 29:5, 2 Mojż. 35:9, 2 Mojż. 35:27, 2 Mojż. 39:2, 2 Mojż. 39:7, 2 Mojż. 39:8, 2 Mojż. 39:18, 2 Mojż. 39:19, 2 Mojż. 39:20, 2 Mojż. 39:21, 2 Mojż. 39:22, 3 Mojż. 8:7, Sędz. 8:27, Sędz. 17:5, Sędz. 18:14, Sędz. 18:17, Sędz. 18:18, Sędz. 18:20, 1 Sam. 2:18, 1 Sam. 2:28, 1 Sam. 14:3, 1 Sam. 21:9, 1 Sam. 22:18, 1 Sam. 23:6, 1 Sam. 23:9, 1 Sam. 30:7, 2 Sam. 6:14, 1 Kron. 15:27, Oz. 3:4.
Komentarz
Naramiennik (efod)
był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach kapłana. Naramiennik przedstawia dwa wielkie przymierza – przymierze Abrahamowe, symbolizowane przez część przednią, oraz Nowe Przymierze, obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od Najwyższego Kapłana. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki Bogu te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami (mocą Bożą), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co naramiennik [1]. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie naramiennika, widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – Mal. 3:1. Jedna część naramiennika, przedstawiająca Nowe Przymierze, była zagwarantowana na Kalwarii; czyż śmierć naszego Pana nie była „krwią nowego przymierza”, w której mają udział Jego członkowie? Mat. 26:28, 1 Kor. 10:16. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: przymierze Abrahamowe obiecywało rozwój nasienia Abrahama, przez które Nowe Przymierze będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że Jezus był tym nasieniem, ale Bóg przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową Gal. 3:16, Gal. 3:29. Apostoł wskazuje, że ziemskie nasienie Abrahama także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to duchowy Izrael stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – Gal. 4:22, Gal. 4:23, Gal. 4:24, Gal. 4:25, Gal. 4:26, Gal. 4:27, Gal. 4:28, Gal. 4:29, Gal. 4:30, Gal. 4:31. Co do ziemskiego nasienia Abrahama, Apostoł udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego Najwyższego Kapłana: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z Syonu [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki Najwyższy Kapłan, sługa przymierza – Jezus, Głowa i Maluczkie Stadko – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od Jakuba”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami Rzym. 11:26, Rzym. 11:27, Rzym. 11:28, Rzym. 11:29. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o Ciało Chrystusowe musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana Abrahamowi odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” 1 Mojż. 22:17. Izrael musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości Prawdą i łaską [2].
Kolory naramiennika
szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew okupu Bóg zapewnił odkupienie z przekleństwa Adamowego. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez Boską moc pomazanego Kapłana, symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem Jahwe włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” [3].
Na naramienniku
były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że arcykapłan w Zakonie przedstawiał arcykapłana naszego wyznania – Jezusa Chrystusa. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były figurą na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego Obj. 7:4 Obj. 7:5 Obj. 7:6 Obj. 7:7 Obj. 7:8. Ta figura arcykapłana noszącego napierśnik i naramiennik ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w Pieśń 8:6 8:6 Przyłóż mię jako pieczęć na serce swoje, jako sygnet do ramienia swego! albowiem miłość mocna jest jako śmierć, twarda jako grób zawistna miłość; węgle jej jako węgle ogniste i jako płomień gwałtowny. Tak więc w figurze Zakonu i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego Zbawiciela jest jego Oblubienica, Kościół, za który Jezus oddał swe życie [4].
Cel
Naramiennik był po to aby nosił Aaron nieprawość za bałwochwalstwo [5].
Wygląd graficzny
-
Naramiennik (Efod)
-
Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute
-
Strój Arcykapłana
-
Kolory Materiałów
-
Naramiennik (Efod) i Napierśnik
-
Nici
-
Skręcone nici
[6].
Przypisy
- ↑ T-32
- ↑ T-33
- ↑ T-33
- ↑ N’ 1977.3.32
- ↑ http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf
- ↑ http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf