Naramiennik (Efod): Różnice pomiędzy wersjami

Z Notatki Biblijne
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
mNie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
== Definicja ==
'''<big>Naramiennik</big>''' - {{SH|646}} hebr. אֵפוֹד 'EPhOD
# Efod.
# Odzienie kapłana, narzuta lub płaszcz, zewnętrzna szata: '''A.''' noszona przez zwykłych kapłanów, wykonana z białego materiału '''B.''' noszona przez najwyższego kapłana - droga, przetykana złotą, niebieską, purpurową, szkarłatną i lnianą nicią; posiada część przednią i tylną z tego samego materiału, ozdobiony złotem i klejnotami.
== Wersety, w których występuje słowo ''naramiennik'' (''efod'')==
{{2 Mojż.|25:7|}}, {{2 Mojż.|28:4|}}, {{2 Mojż.|28:6|}}, {{2 Mojż.|28:12|}}, {{2 Mojż.|28:15|}}, {{2 Mojż.|28:25|}}, {{2 Mojż.|28:26|}}, {{2 Mojż.|28:27|}}, {{2 Mojż.|28:28|}}, {{2 Mojż.|28:31|}}, {{2 Mojż.|29:5|}}, {{2 Mojż.|35:9|}}, {{2 Mojż.|35:27|}}, {{2 Mojż.|39:2|}}, {{2 Mojż.|39:7|}}, {{2 Mojż.|39:8|}}, {{2 Mojż.|39:18|}}, {{2 Mojż.|39:19|}}, {{2 Mojż.|39:20|}}, {{2 Mojż.|39:21|}}, {{2 Mojż.|39:22|}}, {{3 Mojż.|8:7|}}, {{Sędz.|8:27|}}, {{Sędz.|17:5|}}, {{Sędz.|18:14|}}, {{Sędz.|18:17|}}, {{Sędz.|18:18|}}, {{Sędz.|18:20|}}, {{1 Sam.|2:18|}}, {{1 Sam.|2:28|}}, {{1 Sam.|14:3|}}, {{1 Sam.|21:9|}}, {{1 Sam.|22:18|}}, {{1 Sam.|23:6|}}, {{1 Sam.|23:9|}}, {{1 Sam.|30:7|}}, {{2 Sam.|6:14|}}, {{1 Kron.|15:27|}}, {{Oz.|3:4|}}.


{{Komentarz}}
{{Komentarz}}


* '''Naramiennik (efod)''' był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach [[Kapłan|kapłana]]. '''Naramiennik''' przedstawia dwa wielkie przymierza – [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]], [[Symbol|symbolizowane]] przez część przednią, oraz [[Nowe Przymierze]], obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki [[Bóg|Bogu]] te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami ([[Moc Boża|mocą Bożą]]), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co '''naramiennik''' <ref>{{T|32}}</ref>.  
=== Naramiennik (efod) ===
* Na '''naramienniku''' były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że [[Arcykapłan|arcykapłan]] w [[Zakon|Zakonie]] przedstawiał [[Arcykapłan|arcykapłana]] naszego wyznania – [[Jezus|Jezusa]] [[Chrystus|Chrystusa]]. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były [[Figura|figurą]] na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego {{Obj.|7:4|}} {{Obj.|7:5|}} {{Obj.|7:6|}} {{Obj.|7:7|}} {{Obj.|7:8|}}. Ta [[Figura|figura]] [[Arcykapłan|arcykapłana]] noszącego [[Napierśnik|napierśnik]] i '''naramiennik''' ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w {{Pieśń|8:6}}{{Pieśń|8:6|BG}}. Tak więc w [[Figura|figurze]] [[Zakon|Zakonu]] i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego [[Zbawiciel|Zbawiciela]] jest jego [[Oblubienica]], [[Kościół]], za który [[Jezus]] oddał swe życie <ref>{{N|1977|3|32}}</ref>.  
był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach [[Kapłan|kapłana]]. '''Naramiennik''' przedstawia dwa wielkie przymierza – [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]], [[Symbol|symbolizowane]] przez część przednią, oraz [[Nowe Przymierze]], obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki [[Bóg|Bogu]] te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami ([[Moc Boża|mocą Bożą]]), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co '''naramiennik''' <ref>{{T|32}}</ref>. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie '''naramiennika''', widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – {{Mal.|3:1|}}. Jedna część '''naramiennika''', przedstawiająca [[Nowe Przymierze]], była zagwarantowana na [[Kalwaria|Kalwarii]]; czyż śmierć naszego Pana nie była „[[Krew Nowego Przymierza|krwią nowego przymierza]]”, w której mają udział Jego członkowie? {{Mat.|26:28|}}, {{1 Kor.|10:16|}}. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: [[Przymierze Abrahamowe (Ofiary)|przymierze Abrahamowe]] obiecywało rozwój [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], przez które [[Nowe Przymierze]] będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że [[Jezus]] był tym nasieniem, ale [[Bóg]] przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową {{Gal.|3:16|}}, {{Gal.|3:29|}}. [[Apostoł]] wskazuje, że ziemskie [[Nasienie Abrahama|nasienie Abrahama]] także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to [[Duchowy Izrael|duchowy Izrael]] stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – {{Gal.|4:22|}}, {{Gal.|4:23|}}, {{Gal.|4:24|}}, {{Gal.|4:25|}}, {{Gal.|4:26|}}, {{Gal.|4:27|}}, {{Gal.|4:28|}}, {{Gal.|4:29|}}, {{Gal.|4:30|}}, {{Gal.|4:31|}}. Co do ziemskiego [[Nasienie Abrahama|nasienia Abrahama]], [[Apostoł]] udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego [[Arcykapłan|Najwyższego Kapłana]]: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z [[Syon|Syonu]] [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki [[Arcykapłan|Najwyższy Kapłan]], sługa przymierza – [[Jezus]], Głowa i [[Maluczkie Stadko]] – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od [[Jakub|Jakuba]]”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami {{Rzym.|11:26|}}, {{Rzym.|11:27|}}, {{Rzym.|11:28|}}, {{Rzym.|11:29|}}. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o [[Ciało Chrystusowe]] musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana [[Abraham|Abrahamowi]] odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” {{1 Mojż.|22:17|}}. [[Izrael]] musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości [[Prawda|Prawdą]] i [[Łaska|łaską]] <ref>{{T|33}}</ref>.
*Aby nosił [[Aaron]] nieprawość za [[Bałwochwalstwo|bałwochwalstwo]] <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  
 
=== Kolory naramiennika ===
szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew [[Okup|okupu]] [[Bóg]] zapewnił odkupienie z [[Przekleństwo Adamowe|przekleństwa Adamowego]]. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez [[Moc Boża|Boską moc]] pomazanego [[Kapłan|Kapłana]], symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem [[Jahwe]] włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” <ref>{{T|33}}</ref>.
 
=== Na naramienniku ===
były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że [[Arcykapłan|arcykapłan]] w [[Zakon|Zakonie]] przedstawiał [[Arcykapłan|arcykapłana]] naszego wyznania – [[Jezus|Jezusa]] [[Chrystus|Chrystusa]]. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były [[Figura|figurą]] na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego {{Obj.|7:4|}} {{Obj.|7:5|}} {{Obj.|7:6|}} {{Obj.|7:7|}} {{Obj.|7:8|}}. Ta [[Figura|figura]] [[Arcykapłan|arcykapłana]] noszącego [[Napierśnik|napierśnik]] i '''naramiennik''' ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w {{Pieśń|8:6}} {{Pieśń|8:6|BG}} Tak więc w [[Figura|figurze]] [[Zakon|Zakonu]] i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego [[Zbawiciel|Zbawiciela]] jest jego [[Oblubienica]], [[Kościół]], za który [[Jezus]] oddał swe życie <ref>{{N|1977|3|32}}</ref>.  
 
=== Cel===
'''Naramiennik''' był po to aby nosił [[Aaron]] nieprawość za [[Bałwochwalstwo|bałwochwalstwo]] <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  
 
== Wygląd graficzny ==


<gallery>
<gallery>
Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod)
Naramiennik_(Efod)_1.jpg|Naramiennik (Efod)
Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute
Naramiennik_(Efod)_2.jpg|Naramiennik (Efod) w wersji Temple Institute
Strój_Arcykapłana.jpg|Strój Arcykapłana
Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów
Kolory_Materiałów.jpg|Kolory Materiałów
Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik
Naramiennik_(Efod)_i_Napierśnik.jpg|Naramiennik (Efod) i Napierśnik
Linia 14: Linia 33:
Skręcone_nici.jpg|Skręcone nici
Skręcone_nici.jpg|Skręcone nici
</gallery> <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  
</gallery> <ref>http://dabar.de/artykuly/Wyk2011_02_SzatyK_PL.pdf</ref>.  


{{Przypisy}}
{{Przypisy}}

Aktualna wersja na dzień 23:42, 20 maj 2016

Definicja

Naramiennik -  [H646] hebr. אֵפוֹד 'EPhOD

  1. Efod.
  2. Odzienie kapłana, narzuta lub płaszcz, zewnętrzna szata: A. noszona przez zwykłych kapłanów, wykonana z białego materiału B. noszona przez najwyższego kapłana - droga, przetykana złotą, niebieską, purpurową, szkarłatną i lnianą nicią; posiada część przednią i tylną z tego samego materiału, ozdobiony złotem i klejnotami.

Wersety, w których występuje słowo naramiennik (efod)

2 Mojż. 25:7, 2 Mojż. 28:4, 2 Mojż. 28:6, 2 Mojż. 28:12, 2 Mojż. 28:15, 2 Mojż. 28:25, 2 Mojż. 28:26, 2 Mojż. 28:27, 2 Mojż. 28:28, 2 Mojż. 28:31, 2 Mojż. 29:5, 2 Mojż. 35:9, 2 Mojż. 35:27, 2 Mojż. 39:2, 2 Mojż. 39:7, 2 Mojż. 39:8, 2 Mojż. 39:18, 2 Mojż. 39:19, 2 Mojż. 39:20, 2 Mojż. 39:21, 2 Mojż. 39:22, 3 Mojż. 8:7, Sędz. 8:27, Sędz. 17:5, Sędz. 18:14, Sędz. 18:17, Sędz. 18:18, Sędz. 18:20, 1 Sam. 2:18, 1 Sam. 2:28, 1 Sam. 14:3, 1 Sam. 21:9, 1 Sam. 22:18, 1 Sam. 23:6, 1 Sam. 23:9, 1 Sam. 30:7, 2 Sam. 6:14, 1 Kron. 15:27, Oz. 3:4.

Komentarz

Naramiennik (efod)

był sporządzony z tkaniny zawierającej fioletowe, niebieskie, szkarłatne, białe i złote nitki, misternie i pięknie splecione razem. Składał się on z dwóch części, zwieszających się z przodu i z tyłu. Te dwie części były złączone dwiema złotymi klamrami, spoczywającymi na ramionach kapłana. Naramiennik przedstawia dwa wielkie przymierza – przymierze Abrahamowe, symbolizowane przez część przednią, oraz Nowe Przymierze, obrazowane przez część tylną. W ten sposób widzimy, że oba przymierza są zależne od Najwyższego Kapłana. Oba są na niego włożone i jeżeli on nie zdoła ich unieść, nie zdoła wypełnić ich warunków i zobowiązań, to przymierza te upadną. Ale, dzięki Bogu te przymierza są połączone i mocno spięte na Nim złotymi klamrami (mocą Bożą), a także przymocowane „przepasaniem” – sznurem z tego samego materiału, co naramiennik [1]. „Przepasanie” zdaje się mówić: To jest sługa, a ponieważ jest to przepasanie naramiennika, widzimy, że ten sługa jest „Aniołem [sługą] przymierza, którego wy żądacie” – Mal. 3:1. Jedna część naramiennika, przedstawiająca Nowe Przymierze, była zagwarantowana na Kalwarii; czyż śmierć naszego Pana nie była „krwią nowego przymierza”, w której mają udział Jego członkowie? Mat. 26:28, 1 Kor. 10:16. Druga część jest jeszcze niekompletna. Jedynie nasz Ojciec Niebieski widzi jej wypełnienie w przyszłości: przymierze Abrahamowe obiecywało rozwój nasienia Abrahama, przez które Nowe Przymierze będzie błogosławiło wszystkich ludzi, a to nasienie nie jest jeszcze kompletne. Prawdą jest, że Jezus był tym nasieniem, ale Bóg przewidział i przepowiedział większe, duchowe nasienie, które ma zawierać Ciało – Kościół wraz z jego Głową Gal. 3:16, Gal. 3:29. Apostoł wskazuje, że ziemskie nasienie Abrahama także będzie miało udział w dziele błogosławienia świata. Jednak to duchowy Izrael stanowi prawdziwe nasienie, jak napisano: „Nie będzie dziedziczył syn niewolnicy z synem wolnej” – Gal. 4:22, Gal. 4:23, Gal. 4:24, Gal. 4:25, Gal. 4:26, Gal. 4:27, Gal. 4:28, Gal. 4:29, Gal. 4:30, Gal. 4:31. Co do ziemskiego nasienia Abrahama, Apostoł udowadnia, że nie będzie ono częścią błogosławionego Najwyższego Kapłana: „A tak według Ewangelii [duchowej części przymierza] nieprzyjaciółmi są [nasienie według ciała] dla was; lecz według wybrania są [nadal] miłymi dla ojców. Albowiem darów swoich i wezwania Bóg nie żałuje. A toć będzie przymierze moje z nimi – przyjdzie z Syonu [duchowy Kościół] wybawiciel [ten wielki Najwyższy Kapłan, sługa przymierza – Jezus, Głowa i Maluczkie Stadko – Jego Ciało] i odwróci niepobożności od Jakuba”. Będą oni jako pierwsi błogosławieni przez duchowe, czyli prawdziwe nasienie i później mogą stać się jego współpracownikami Rzym. 11:26, Rzym. 11:27, Rzym. 11:28, Rzym. 11:29. Tak więc, po uzupełnieniu duchowego nasienia o Ciało Chrystusowe musi być także spełniona dodatkowa obietnica, dana Abrahamowi odnośnie jego ziemskiego nasienia: nasienie według ciała musi stać się tak liczne „jako piasek na brzegu morskim”, podczas gdy nasienie duchowe jest porównane do „gwiazd na niebie” 1 Mojż. 22:17. Izrael musi najpierw zwrócić się ku sprawiedliwości i prawdzie; potem stanie się narzędziem, przez które nasienie duchowe będzie spełniało obietnicę błogosławienia całej ludzkości Prawdą i łaską [2].

Kolory naramiennika

szkarłatny, niebieski, fioletowy itd. wskazywały na warunki dwóch przymierzy. Szkarłat pokazuje, jak przez krew okupu Bóg zapewnił odkupienie z przekleństwa Adamowego. Białe płótno wskazuje na przywrócenie człowieka do jego pierwotnej czystości. Kolor niebieski wskazuje na zapewnienie mu pomocy i możliwości wiernego utrzymania jego prawego charakteru. Kolor fioletowy obwieszcza królewską władzę działającą w Królestwie. Wszystkie te błogosławieństwa, splecione razem, są zapewnione przez Boską moc pomazanego Kapłana, symbolizowaną przez złotą nitkę wplecioną w tkaninę. Tym sposobem Jahwe włożył oba te przymierza odnoszące się do ludzi na Tego, który jest zdolny i chętny wykonać chwalebne, zagwarantowane przymierzem błogosławieństwa „w czasie właściwym” [3].

Na naramienniku

były dwa drogie kamienie – onechyny, na których były wyryte po sześć imion pokoleń izraelskich. Wiemy, że arcykapłan w Zakonie przedstawiał arcykapłana naszego wyznania – Jezusa Chrystusa. Dwanaście pokoleń Izraela cielesnego były figurą na dwanaście pokoleń Izraela duchowego, czyli Kościoła Chrystusowego Obj. 7:4 Obj. 7:5 Obj. 7:6 Obj. 7:7 Obj. 7:8. Ta figura arcykapłana noszącego napierśnik i naramiennik ozdobiony dwunastoma kamieniami jest ujęta w bardzo piękną formę poetycką w Pieśń 8:6 8:6 Przyłóż mię jako pieczęć na serce swoje, jako sygnet do ramienia swego! albowiem miłość mocna jest jako śmierć, twarda jako grób zawistna miłość; węgle jej jako węgle ogniste i jako płomień gwałtowny. Tak więc w figurze Zakonu i w Pieśni Salomonowej pokazane jest jak drogą sercu naszego Zbawiciela jest jego Oblubienica, Kościół, za który Jezus oddał swe życie [4].

Cel

Naramiennik był po to aby nosił Aaron nieprawość za bałwochwalstwo [5].

Wygląd graficzny

[6].


Przypisy